Årets bästa filmer: 1983

1983_0

1983: ett mellanår med en hel del förnöjsamma filmer som är helt ok. Det var inte lika svårt att hitta tio listvärdiga filmer som det var till året 1984. Däremot är detta ett år som inte har en enda rulle som kvalar in på min 100 i topp lista på de bästa filmerna.

vacation_large

10. National lampoon´s vacation: Ren och skär nostalgi. En film jag anar inte håller för tidens tand men i mitt minne var den himla rolig.

blue-thunder-images-b2868a64-8fc7-40ee-b85d-5d85e96eea0

 

9. Blue thunder: Stabil actionthriller.

never-say-never-again-1-di

8. Never say never again Långt ifrån den bästa Bondrullen men Barbara Carrera spelar över med glans och Connery är härligt knarrig som en åldrad 007.

sleepaway_camp_1983

7. Sleepaway camp: En film som i ärlighetens namn kanske inte är så där jättebra men å andra sidan lär man inte glömma den i första taget. Totalt sanslös.

1207videodrome

6. Videodrome: Surrealistisk mardrömsskräck signerad Cronenbuerg.

rufish4

5, Rumble fish: Prettofilm så det bara stänker om det men fotot, kameraarbetet och filmmusiken gör det det en filmupplevelse utöver det vanliga.

wargames198311_zps0272366c

4. Wargames: Skön äventyrsfilm som inte åldrats med behag om man snöar in på de tekniska detaljerna men storyn står sig än i dag.

maxresdefault

3. The Meaning of Life: Näst efter The Holy Grail min favorit med Pythongänget. Många roliga scener och ett par bra sånger som verkligen höjer stämningen.

zelig

2. Zeilig: Av av mina favoritfilmer av Woody Allen. Fantasifull historia som tilltalade mig.

637081

1. Det rätta virket: Machofilm om de första astronauterna. Intressant och välgjord.

Övriga filmspanares tankar om 1983:

FLMR

Fiffi

Filmmedia

Movies-noir

Jojjenito

Fripp

Rörliga bilder & tryckta ord

18 thoughts on “Årets bästa filmer: 1983

  1. Två överlapp iom Vacation och WarGames. Lite skralt kan jag tycka, men så har jag inte ens sett dina 1,6,7 och 9.

    Himla kul att se Zelig ta en andraplacering. Jag känner på mig att jag skulle uppskatta den mycket mer vid en andra titt. Idag är den en bubblare hos mig. Rumble fish är en annan som jag är lite sugen på att se om (som ”vuxen”)

    Och sen måste jag ta och se Det rätta virket någon gång… Det är lite Decennier-aura över den. Jag skulle klippt den när vi var i farten…🙂

  2. Några överlapp och resten hade kunnat vara bubblare. Jag älskade War Games som liten, men jag försökte se om den och fan vad seg den var.🙂

  3. Zelig…här också. Måste se om den, kanske minns jag den helt fel😉

    Din etta har jag inte sett men det känns dom en film jag borde försöka se.

  4. Oh, jag skulle behöva se om The Right Stuff, _tror_ jag såg den någon gång på 80-talet när den sändes på TV. Annars stora applåder för dina #2-4 förstås 🙂

  5. 10. Denna första film i serien är i mitt tycke den svagaste (gillar European och Christmas mer).
    9. Ej sett, men tackar för påminnelsen (inte blivit av, trots att jag gillar Roy Scheider).
    8. Åh, det var överraskande att se denna vara med, men kul. Inte så tokig, men inte listvärdig hos mig.
    7. Hahaha, ja just det, var tvungen att kolla upp om det var den jag trodde det var. Ja, den är frän. Inte direkt strålande, men klart sevärd. http://moviesnoir.blogspot.com/2013/09/sleepaway-camp.html
    6. Tyckte den hade tappat när jag såg om den. Inte någon av mina Cronenberg-favoriter.
    5. Minns inte mycket från den (mer än fiskarna i färg), men det var ingen favorit.
    4. Denna har man sett ett par gånger och fler lär det bli. Mysig ungdomsfilm.
    3. Frågan är om det är denna jag verkligen inte gillade? Eller så har jag inte sett den, haha.
    2. Tyckte inte om denna Woody-film. Eller förresten, när jag nu kollar upp den så var den helt ok, men ingen favorit. Blandar ihop den med en av hans många andra filmer😉
    1. Har inga problem med din förstaplacering. En topp fem film även hos mig.

  6. En man som sätter Rätta Virket som nr 1….OCH dessutom har med Chevy Chase, helikopter-Roy och den rosigt unge Matthew Broderick..kan man inte skälla på.

    Däremot kan man skälla på valet av #8! Denna oäkta bastard till rulle.
    Det finns bara en Åskbollen..och det är Åskbollen!🙂
    Vägrar konsekvent att räkna in den i Bond-familjen….*mumlar*

  7. Päron Till Farsa håller än idag suveränt, Chevys fumlighet som Clark Griswold har inget bäst-före datum.

    Sleepaway Camp tycker jag är en stabil slasher med finfin twist.

Kommentera

