The Shallows (2016 USA)

large_6vuxwcfbejpfujmxrpgk0anmvfqHöstens andra hajfilm har jag väntat på ett bra tag. Tråkigt nog var mina förväntningar för höga och efter att ha sett den rysliga In the deep var det svårt att inte jämföra de två filmerna och där drog tyvärr The Shallows det kortaste strået.

Nancy har förlorat sin mamma i cancer och tar en timeout från sin läkarutbildning för att resa runt i världen. Hon söker upp en strand som ligger lite avsides från de stora turiststråken, då hennes mor tydligen surfat här tidigare. Nancy surfar för fulla muggar och har en skön stund i havet (hur man nu kan ha det) tills en mycket irriterad haj attackerar henne. Hon lyckas rädda sig upp på en rev men hajen stryker runt och verkar inte vilja ge sig innan den glufsat i sig den ovälkomna besökaren. Som om detta inte vore illa nog är tidvattnet på ingång om några timmar och revet kommer då vara ett minne blott.

Klart att en hajfilm som inte har ett epitet framför namnet shark typ sand, snow eller ghost kan vara dålig. Filmen är spännande inte tal om annat. Det smygsimmas, kameran kluckar effektivt i vattennivån och jag sitter på helspänn vid ett flertal tillfällen. Blake Lively är i mina ögon ganska så ointressant och blek som skådis och gör vare sig till eller från i rollen som Nancy men hon förstör åtminstone inte filmupplevelsen.

Mitt problem med filmen är de sista tio minuterna med en lösning på hajproblemet som bäst hör hemma i en av Roger Moores Bondfilmer.  Lägg sedan till en riktigt sentimental och kväljande slutscen som fick mig att sucka tungt över att en hajfilm som för en gångs skull var gjord med viss ambition föll på målsnöret. Är dock lite snäll i betyget då filmen trots allt fick mig att flämta till några gånger.

Regi: Jaume Collet-Serra

betyg: 6/10

Kommentera

