John Ajvide Lindqvist: Våran hud, vårat blod våra ben.

19027-45-9789170379031Lindqvists senaste bok är en novellsamling där han har samlat ihop sex noveller samt kortromanen Tjärven som tidigare bara funnits som ljudbok (talbok?). Personligen är jag förtjust i noveller men samlingar kan lida av att materialet ibland minst sagt håller blandad klass – Kings senaste var en berg och dalbana med få toppar. Glädjande nog hör Våran hud, vårat blod våra ben till bland de bättre samlingarna jag läst. Bokens berättelser håller en hög lägsta klass. Det är klart att det finns ett par bagateller som man glömmer lika snabbt efter man läst dem men åtminstone två av de sex novellerna stannar kvar i sinnet långt efter att jag läst dem.

Jag tänker inte gå igenom varje berättelse men man kan här hitta en riktigt otrevlig historia, Vad mig tillkommer, med förankring i svensk folktro. Vidare bjuds man på Särskilda omständigheter som är en av de ruggigare berättelser jag läst. Den handlar om ett par som får ett hus till ett mycket lågt pris pga av just särskilda omständigheter. Titelnovellen hyllas av många men så rafflande var den inte men absolut inte dålig. Slutligen har vi kortromanen/långnovellen Tjärven som jag tidigare skrivit om på bloggen. Jag får lov att erkänna att berättelsen var mer spännande när jag lyssnade på den, historien fick då en närvaro som förlorades en aning vid läsningen. Trots denna lilla invändning hör Tjärven till det bättre jag läst i genren och jag vill mycket gärna se en filmatisering av denna bloddrypande zombieberättelse i skärgården.

Våran hud, vårat blod våra ben är definitivt läsvärd samling att mysa/rysa till i höstmörkret när andan faller på. Rekommenderas varmt.

 

2 thoughts on “John Ajvide Lindqvist: Våran hud, vårat blod våra ben.

  1. Trevligt! Tror jag hoppade den vid senaste besöket i SF-bokhandeln eftersom den ännu inte fanns i pocket. Men då ska den defintivt köpas in, de andra novellsamlingarna har ju varit mycket starka.

Kommentera

