Årets bästa filmer 2015

2015

Sent omsider blev det dags att redovisa 2015 års bästa filmer. Detta var ett rejält blockbusterår men när jag summerade året visade det sig att de flesta storfilmerna var ganska så tomma tunnor som skramlade turligt nog fanns många andra bra filmer.

10. A Royal night out: Fjäderlätt film men förbaskat mysig och trevlig.

vacation02

9. Vacation: Årets överraskning. Länge sedan jag hade så roligt under en filmtitt.

the-big-short-wide-crop_1400-0

8. The Big short: Snabbkurs i hur det går när marknaden styr – åt helvete.

landscape_movies-no-escape-owen-wilson

7. No escape: Årets andra överraskning. Makalöst spännande och en Brosnan i högform.

enhanced-buzz-wide-17610-1425658341-14

6. Chappie: Sydafrikansk existentiell robotaction. Gripande, rolig och spännande.

salma-hayek-in-tale-of-tales

5. Tale of tales: Mörka sagor från Italien. Underbar musik.

44f1eb8272e1bb87f06f4cedaa9e080e-10850027_902349419805360_6822491691443747567_n

4 The Invitation: Lågmäld men gastkramande thriller

creepy-dance-ex-machina

 

3. Ex Macina: Brittiskt existentiellt robotdrama med årets dansscen som bonus.

1000full-suburra-screenshot

2. Suburra: Blytungt italienskt korruptionsdrama.

ec8123461629a0e3c1f405638940d851

1. Mad Max – Fury road: So far decenniets bästa film.

Jag har kvar en och annan film att se från detta år så listan lär nog ändras med tiden.

Andra som filmspanare har skrivit om året:

Har du inte sett den / Tommy

The Nerd bird

Jojjenito

Fiffi

FLMR

Movies noir

Spel & film

Fripp

 

 

17 thoughts on “Årets bästa filmer 2015

  1. Klart Suburra är listvärdig! Som vanligt med de senaste åren känner jag att jag har kvar alldeles för många filmer för att våga mig på en lista. Men av de jag har sett på din lista har jag nog inga större invändningar.

  2. Har missat att se många på din lista, men visst var det en hel del tomma storskrälliga tunnor från 2015… ett produktivt år trots allt! Tyckte också Vacation roade oväntat mycket. Kom Suburra 2015 alltså? Den går ju på bio nu. Ibland går det långsamt för svensk bio..
    Fin förstaplats🙂

  3. Coolt att du satte Mad Max på förstaplats, kan bara hålla med – den är grymt bra. Men vart är The Force Awakens?

    • The Force var helt ok men inte så mycket mer – jag är personligen inte överdrivet förtjust i Star wars filmerna. Hade det varit en 20 i topp hade den nog kommit med.

  4. Härligt att du fått ur dig din lista för 2015 nu. Och det är som du säger, du kan komma att uppdatera den när nya filmer ses. Eller när tiden gör att vissa filmer bubblar uppåt och andra faller i glömskan. Själv ska jag nog uppdatera min lista och se till att Maggie får en plats på topp 10.

    Jättekul att se både Vacation och No escape på din lista. De var båda jättestora positiva överraskningar för mig också. Scenen i Vacation som du tagit bilden från är den roligaste scenen jag sett på mycket länge.😀

    Men vadans detta med fel namn på nr 8? Ironi, sarkasm, eller ett ärligt misstag? Bra film i vilket fall, den fick plats på min topp 10 också (plats 5 vid publiceringen).

    Jag har inte med Suburra. Var inte lika betuttad i den som du. Jag har Sicario istället, de kommer ur samma genre känns det som.

    Vid sidan av Star Wars som jag kände liknande för som du för Mad Max saknar jag Spotlight. Vågar jag anta att du inte sett den än?🙂

    • Visst är scenen underbar och samtidigt lite hemsk.
      Namnet ändrat var nog förvirring och kombination med det undermedvetna.
      Sicario detta sorgebarn till film – jag köpte tom filmen för att se om den då jag anade att jag missat något under biotitten. Filmen blev lite bättre men det är något som saknas – jag tror att jag ställer mig kallsinnig inför filmens alla karaktärer.
      Spotlight har jag sett och den var med på listan men åkte ut i sista vändan. Bra film men lite av dussinvara dvs jag har sett det förut.

  5. Sent ska syndaren vakna.

    Tangerine? Spotlight? ROOOOOOOOM?!?!?!😉

    Suburra kommer jag ha med på min 2016-lista. Kul med Tale of Tales också.

    Haha, The Big Nothing? Freudiansk felskrivning kanske?😉

  6. Ja för tusan, var är Room???😉

    Kul att äntligen få se din lista och kul att se Suburra på den. Det finns fördelar med att vänta in i det längsta med att lista sina filmår😉

    • Room har jag inte sett än.
      Jag brukar vänta tills jag fått ihop tio bra filmer från året – ibland tar det längre tid i bland kortare. Jag är som sagt lite seg på de mer allvarsamma filmerna och det är ofta dessa som visar sig vara listvärdiga t.ex Calvary

Kommentera

