Dracula (1931 USA)

draculaenglishGreve Dracula inhandlar av oklara skäl en egendom i London. Han flyttar dit och sätter igång med sitt värv att suga blod av snygga kvinnor. När han lagt ögonen på Mina får han en värdig motståndare i Doktor van Hellsing som tar upp kampen mot vampyren tillsammans med Minas fästman Jonathan.

Denna film ingår i boxen Universal monsters och anses vara en klassiker. I Sverige fick filmen namnet Mysteriet Dracula och det är vad filmen är: Ett mysterium. Hur denna rulle kan anses vara en klassiker är för mig en gåta. När jag ser filmen vandrar mina tankar till Ed Wood och hans filmer. Det är kanske lite orättvist mot Wood då jag än så länge inte sett en film av honom som är sämre än denna soppa.

Dracula är ganska bra och stämningsfull första kvarten resten av filmen går i stort sett ut på att det är män som pratar om vad man bör göra. När tio minuter av filmen återstår kommer man på att det kanske är bättre att göra något åt Greve Draculas härjningar istället för att tala om dessa och man skrider till verket.

Klippningen är märklig, scener avbryts abrupt,  kameran stannar till ibland och jag undrar om filmteamet har gått för att ta en kopp kaffe. Trots den sömngångaraktiga handlingen känns det som hela havet stormar när det gäller manus för även om filmen är ganska så händelsefattig upplever jag den som rörig och hafsigt gjord. Filmens enda ljuspunkt är ett gäng skådespelare som tar överspelades konst till nya höjder. Trion Edward Van Sloan  (Van Hellsing), Dwight Frye (Renfield) och Bela Lugosi (Dracula) får mig att brista ut i skratt ett antal gånger. Den sistnämnde är mycket rolig i både tal och rörelsemönster. Jag har sett avsevärt bättre skådespelarprestationer i de pilsnerfilmer jag av och till ser.

När Universal spelade in Dracula passade man även på att göra en spansk version. När det amerikanska skådespelargänget lämnade inspelningsplatsen för dagen dök det andra teamet upp för att spela in under natten. Den versionen är överlägsen den amerikanska så om man ska välja en version av filmen ta fram kastanjetter och maracas och se Dracula på spanska.

Regi: Tod Browning

betyg: 2/10

6 thoughts on “Dracula (1931 USA)

  1. Håller helt klart med. Detta är en synnerligen lusig version av den gamle greven.
    Nej, om jag får tipsa så håll dig till två mer pålitliga (well, ur nostalgisynpunkt mer kanske) alster i boxen….Frankenstein och The Wolf Man. Den sistnämnda lider förstås också av svårt överspel…men att se Lon Chaney Jr. smyga runt två försiktiga tassar (!) är på nåt sätt filmhistoria det också!🙂

    Trevlig Mys(ryslig) Helg!

    • Tack detsamma🙂
      Jag anar att jag betat av den värsta filmen – Mumien var väl sisådär men Svarta lagunen klart godkänd. Resten av filmerna betar jag av allteftersom

Kommentera

