Captain fantastic (2016 USA)

cf_online_1sheet_fin10Ben Cash och hans fru Leslie har valt att lämna civilisationen och bor i skogen med sina sex barn. När filmen startar nås familjen av budet att mamman avlidit efter en tids vistelse på sjukhus. Ben och hans barn beslutar sig för att resa till begravningen. Då barnen haft mycket liten kontakt med civilisationen och andra människor blir det en rejäl kulturkrock/chock.

Den här filmen saluförs som en komedi vilket jag kan tycka är lite felaktigt då det främst är ett drama med en del komiska inslag för visst blir det dråpligt när familjen Cash kommer i kontakt med vår civilisation. Captain fantastic är en film som fick mig att fundera över ett och annat. Hur uppfostrar vi våra barn? Hur stor rätt har en förälder att påtvinga sina värderingar sin avkomma?

Ben och hans fru har själva undervisat barnen som är närapå övermänniskor. De kan ett flertal språk flytande, kan argumentera för sina ståndpunkter, är mycket allmänbildade och kan även klättra i berg, navigera efter stjärnorna och en hel del annat smått och gott. Även på det moraliska planet är barnen överlägsna, vad jag begriper är mobbing, lögner och skitprat icke existerade i familjen Cash och konflikter löses med argumentation. Problemet blir när dessa barn kommer i kontakt med vår värld. Det de nämligen inte lärt sig är det sociala samspelet med människor som inte hör till familjen. Om Ben och hans fru gjort ett rätt val i sin uppfostran av barnen kan diskuteras i det oändliga.

Samtidigt som filmen ger mig dessa funderingar är förpackningen lättsam och otroligt välgjord. Vanligtvis brukar jag tycka filmer är för långa men jag hade gärna stannat kvar en stund till hos familjen Cash. Viggo Mortensen är suverän i huvudrollen och trots att det förkommer sex ungar får jag inte en enda krypning i hela kroppen. Jag förvånar tom mig själv med att finna en smörig sång och dansscen med barnen vara gripande! Att skådisarna Steve Zahn och Frank Langella är med på ett hörn gör inte saken sämre.

Tyvärr fladdrade denna fantastiska film förbi på biodukarna då SF troligen ansåg att någon annan film (troligtvis en film med ett nummer efter titeln) behövde fler dukar. I Karlstad var inte ens filmen aktuell för visning men tack vare Jan, biografvaktmästare på SF i Karlstad, fick jag ynnesten att se filmen då han lyckades fixa en veckas visning av Captain Fantastic. Något som  jag är djupt tacksam över.

Regi: Matt Ross

Betyg: 8/10

13 thoughts on “Captain fantastic (2016 USA)

Kommentera

