Fredagsfemman

I skräckfilmens värld finns det en massa subgenrer t.ex monsterfilmer, vampyrer, slashers och annat smått och gott. Till årets fredagsfemma har vi bestämt oss för att lista de värsta skräckfilmsgenrerna. Med detta menas de genrer vi finner rysligast. Av de fem jag listar idag finner jag placering ett och två vara så ruggiga att jag faktiskt drar mig för att se filmer av denna sort. Fiffis och Sofias fredagsfemmor finns här och här. Som vanligt nöjer jag mig inte med bara en lista idag, under eftermiddagen kommer det en film som handlar om en instabil barnvakt.

thering-1

5. Spökfilmer: Ett spöke är en motståndare man inte kan bekämpa fysiskt. Genren dras tyvärr med ett alltför ihärdigt CGI användande och då blir det bara larvigt men det finns en hel del filmer med den där krypande skräcken som gör att jag gärna tänder lampan innan jag traskar ut i nattmörkret för ett toabesök. The Ring, The Gruge och The Conjuring är finfina spökfilmer.

yellowbrickroad2 4. Vildmarksskräck: Naturen kan vara ett trevligt ställe för rekreation och filosofiska vandringar men när det skiter sig ute i det fria sker det ordentligt. Man är helt utelämnad, är på bortaplan och kan egentligen inte göra så mycket mer än att hoppas på det bästa. Värre är att den som jagar en är på hemmaplan och har alla fördelar. Nej naturen är bäst på tv. Yellow brick road, The Hills have eyes och Wrong turn är tre filmer som driver tesen borta bra men hemma bäst till sin spets.

shallows-678x3813. Farliga djur i vatten: Om nu skog och mark kan få en att känna sig utelämnad och hjälplös är det ingenting med att upptäcka att man delar böljan den blå med någon varelse som anser att man är mat. I vattnet har man definitivt ingenstans att ta vägen och man är i helt fel element. Det värsta är att man ofta inte har en susning om faran innan det är försent. The Reef, In the deep och Jaws är alla suveräna reklamfilmer för klorerat vatten.
inside12. Home invasion. Jag skrev tidigare ”borta bra men hemma bäst” men om otrevligheterna besöker en i hemmet, vart kan man då känna sig säker? Integritetskränkningen är så stor i denna genre att jag nästan inte klarar av att se dessa filmer.  Delar av Haute tension gör sitt för höja ribban inom genren men filmen Inside är mästerverket som hör till värsta jag någonsin sett.

the_green_inferno

1 Kannibalfilmer: Inte alls trevligt bara obehagligt. Jag har bara sett ett par rena kannibalfilmer under alla år och känner mig faktiskt inte vidare sugen alls på att se så värst fler. Det är helt enkelt för ruggigt och jag får ont i magen bara att tänka på denna genre. The Green inferno var iofs bra men det var ingen mysryslig sittning. Det är helt enkelt för hemskt.

 

 

6 thoughts on “Fredagsfemman

  1. Spöken, vuildmark, vatten och homeinvasion!! Underbart! Dom måste man älska!
    Dock har jag liiite svårt med kannibaler…blir både (överdrivet) äckelpäckel och ofta lite ologiskt och onödigt utraget. Men hey…det är ju äcklet som ska fram!😉

    Trevlig Helg!

    • Jag har mycket svårt med kannibaler både i fiktion och IRL – så svårt att jag oftast backar. Listan var som sagt de rysligaste genrerna och om jag finner något så rysligt att jag knappast kan se det bör det få en första plats.

  2. Kannibaler, minsann… Håller med Steffo att den typen av filmer ofta kan påminna om Fiffis #5. Och att ni har läskiga-djur-i-vatten gemensamt tror jag nog att jag minns när jag tänker efter😉 Min svägerska skulle absolut hålla med om din #5, spöken är det läskigaste hon vet. Själv är jag nog svagare för home invasion än vildmarksskräck. Tror jag…

    • Jag är inte direkt svag för ngn av ovanstående genrer dvs om man med svag för menar = gillar. Oftast är dessa genrer lite för rysliga för mig speciellt Home invasion och kannibaler. Brrrrr

  3. Vildmarksskräckisar är något jag gärna tittar på, den subgenren skulle vara bubblare hos mig. Skog och natur är läbbiga grejer, speciellt i kombination med noll mottagning på mobilen😉

    Kannibaler är fina grejer det, i alla fall på film!😉

Kommentera

