Konsert: Kent

15349823_580422542144717_674998906461709874_n

Min gode vän Kent som var vakt på konserten. Man skulle kunna säga att Kent vaktade Kent.

Som bekant gör Kent nu sin avskedsturné. Jag hade köpt biljetter i god tid men det var något jag verkligen inte var till konserten. I sista minuten kom jag och min fru på plats samma sekund som bandet började spela. Det är nu 5:e gången jag ser Kent så jag är välbekant med bandets framträdanden. Kent är inte några publikfriare utan man skulle kunna säga att de låter musiken tala för sig själv. Ofta funkar det men den här kvällen kändes det inte rätt. Jag hade ett gäng figurer som stod på scen och lång tid kändes det som att det lika gärna kunde varit fem skickliga studiomusiker som stod och spelade Kents låtar. Nu satt jag iofs ganska långt bak och om man hade stått nere på golvet närmare scenen hade nog känslan blivit en annan. Men trots avståndet till scenen kändes bandet lite loja mot tidigare tillfällen. En anledning kan vara att sångaren Jocke Berg har haft problem med rösten och en annan kan vara låtarna då jag personligen tycker att gruppen inte släppt en riktigt bra platta sedan En plats i solen.

Till en början bara mals låtarna igenom men det är inte dåligt bara lite oinspirerat trots personliga favoriter som Hjärta och 999 är det först i mitten av konserten det hettar till.  Det är absolut inte en dålig konsert men jag hade kanske väntat mig något annat, vad vet jag inte riktigt. Ett stort plus ska ges till ljusshowen som alltid varit gruppens starka sida de senaste åren och man har även vågat arrangera om låtarna lite oftast, till det bättre. På det hela en helt ok musikupplevelse vare sig mer eller mindre. Tilläggas bör att frun var desto mer nöjd.
Som vanligt när jag skriver om konserter kommer här nu nördsektionen – låt för låt.
Gigi/999: Innan jag kommit tillrätta och samlat mina tankar så övergår Gigi till 999 som trots att det är en favoritlåt känns ganska trött. Det är först mot slutet av låten känslan av att man harvar igenom låten släpper.
 
Stoppa mig juni (Lilla ego): Gäsp
 
Romeo återvänder ensam: Det finns avsevärt bättre låtar att välja från denna platta.
 
VinterNoll2: Jaha och ?
 
Var är vi nu? Även här kunde man valt en annan låt.
 
Hjärta: Än en favorit låt som harvas igenom.
 
Andromeda: Helt ok
 
Egoist: Helt ok
 
Vi är för alltid: Och nu kom konserten igång på riktigt.
 
Innan allting tar slut: Tackar….
 
Den vänstra stranden: .…som bjuder
 
La belle époque: Intensivt framförande.
 
Ingenting: Kanonlåt och som extra bonus drattar Jocke Berg på ändan men tappar inte ett ord i texten. Proffsigt.
 
Kärleken väntar: Och vad hände här? Kanonlåt men det känns som att bandet tröttnat på den. Pliktskyldigt framförande.
 
Jag ser dig:Tempot ökar och trots att det inte är någon favorit för mig lyfter låten live.
 
Musik Non Stop: Riktigt fläskig version med tunga syntar.
 
Utan dina andetag: Mjae jag har aldrig varit överförtjust låten men i ett lite rockigare framförande blir den helt ok.
 
Sverige: Har aldrig gillat och kommer aldrig att gilla. Det spelar ingen roll hur fin texten är. Hade föredragit vilken låt som helst istället för denna från Vapen & Ammunition plattan.
 
747: Så får jag för femte och sista gången stå och vifta med armarna till Kents bästa låt men den har gjorts bättre live.
 
Förlåtelsen: Bästa låten från nya plattan och ett fantastiskt framförande med en kanonavslutning.
 
Dom andra: Jodå
 
Mannen i den vita hatten (16 år senare): Här tänder det till rejält…..
 
Den sista sången…..för att avslutas med en sång som är alldeles för snyftig för min smak – ett modernt skillingtryck.
6 thoughts on “Konsert: Kent

  1. Va? en riktigt bra bild på Kent, inga grimaser??
    Jo jo, där har du ett guldkorn ;-))

    Ha dä gött, vi ses Kramar Göran

  2. Härligt med en konsertrevy mitt i allt. Jag läste dock bara lite i inledningen då jag ska se dem själv under avslutningshelgen här i Stockholm… Jag återkommer med mina känslor av konserten vid senare tillfälle på en blogg nära dig. 🙂

Kommentera

