Kung Fu Hustle (2004 Kina)

large_vSKFcFZ7Asvt9rON0glLD8FCKMUDet fruktade Yxgänget har tagit kontrollen över en stad. Den enda stadsdelen som inte berörs av gangstrarnas härjningar är slumområdet ”Grisgränden”. Befolkningen där är allt för fattig för att Yxgänget ska ta notis om dem. Detta ändras då smågangstern Sing i sina försök att gå med i gänget av misstag drar in Grisgrändens invånare i en strid på liv och död med gangstrarna.

Kung Fu Hustle är nog en sådan där film man avskyr eller gillar. Antingen tycker man filmen bara är tramsig och fjantig eller så tycker man som jag att den är grymt underhållande. Både denna och regissörens tidigare film Shaolin soccer känns som Åsa Nisse på speed. Det är stora gester en hel del sker utan några närmare förklaringar och filmen präglas av en slapstickhumor jag gillar. ”Dratta på ändan humor” kan vara otroligt rolig ibland om den görs rätt och med friskt humör. Filmen innehåller också en hel del underhållande fighter som stundtals är ganska maffiga.

Kung Fu Hustle är om man är lagd åt det hållet en frisk fläkt som osar av ren och skär filmglädje. Min invändning är att den innehåller (som jag tidigare nämnde) en del, åtminstone för mig, obegripliga scener och ett och annat märkligt beteende av rollfigurerna. Även Sings bakgrundshistoria känns en anings malplacerad. Ovanstående förklaringar kan bero på en viss okunskap om östasiatisk kultur. Trots dessa invändningar är detta en mycket underhållande film som jag faktiskt sett en, tre, fyra gånger med lika stor behållning var gång.

Regi: Stephen Chow

Betyg: 8/10

8 thoughts on “Kung Fu Hustle (2004 Kina)

  1. Jag tror att jag har sett denna. Är det den med en väldigt ilsken husmor? Om det är den, jag är nästan säker, så gillade jag den inte. Inte konstigt iofs då jag oftast inte gillar buskis oavsett nationalitet.

  2. Såg den i Kina precis när den hade premiär där, några månader innan den kom till Europa. Den bio jag var på hade typ 20 salonger och visade Kung Fu Hustle i varenda salong med en kvarts mellanrum mellan visningarna. Det var fullsatt… Fan vad jag skrattade, sällan jag haft så jävla roligt på en biofilm. Jo, en 8:a är den värd. Att jag ser alla referenser, parafraser och parodier från en massa Kung Fu-filmer ger nog filmen ytterligare djup eller vad man nu kan kalla det. 😀

    • Kul story. Stämmer nog att man får ut mer av filmen om man ser vissa kopplingar men den funkar bra för mig som ser den som en bra och kul film.

  3. Även jag har sett den flera gånger trots att det var ett tag sedan senast. Mitt betyg blir samma, mycket underhållande film.

Kommentera

