Rogue one (2016 USA)

rogueone_onesheeta_1000_309ed8f6Om man ska titta på Star wars filmerna i kronologisk ordning är denna film nummer fyra i ordningen. Sedan Disney köpte rättigheterna till Star wars universumet har man hitintills sett till att prångla ut en film om året och det verkar inte finnas något slut. En av cheferna på Disney hävdade att ingen nu levande person kommer få se slutet på Star wars sagan, tanken svindlar!. Snacka om att suga på en filmisk karamell.

Rogue one utspelar sig i glappet mellan de två första trilogierna och här handlar det om att rebellerna ska finna ritningarna till dödsstjärnan. Man har nämligen fått information om att detta megavapen innehåller ett dolt konstruktionsfel men för att hitta bakvägen in till förstörelsen av vapnet måste man som sagt knycka ritningarna som naturligtvis är väl bevakade.

Jag kanske inte är rätt person att bedöma denna film då jag inte är överdrivet förtjust i Star wars. Filmerna är i sina bästa stunder helt ok men inte så mycket mer. Rouge one startar som ett avsnitt av tv-programmet Packat och klart på speed. Berättelsen flänger och far kring hela galaxen och personer och planeter passerar i snabb revy. Det är inte svårförståeligt men intrycket blir hafsigt och splittrat.

Ingen av filmens rollfigurer är speciellt intressanta och det är ganska talade att historiens mest intressanta person är en robot – det säger ganska mycket om hur mycket jag bryr mig om hur det går för de inblandade. Å andra sidan vet jag ungefär hur det kommer att sluta då den första dödsstjärnan sprängdes i bitar redan 1977. Rouge one är en milt underhållande film men på det stora hela är det ett jaha.

Enda gången jag blev känslomässigt berörd var när de hiskliga cgi versionerna av Carrie Fisher och Peter Cushing dök upp. Då sträckte jag lite på mig i soffan, gnuggade ögonen och undrade om filmens producenter sett filmen innan premiären för det var bland det jävligaste jag sett i filmväg – åtminstone i en film med en prislapp på 200 miljoner dollar.

Regi: Gareth Edwards

Betyg: 5/10

 

6 thoughts on “Rogue one (2016 USA)

  1. Mja, jag tyckte ändå den här bjöd på hyfsad underhållning. Gillade Felicity och Donnie. Peter Cushing störde jag mig inte så mycket på men Carrie Fisher bjöd på ett wtf-moment 😦

    • Håller med om att Fisher var värre än Cushing. Kan sträcka mig till milt underhållande. Bör tillägga att jag sett filmen två ggr på bio – enda alternativet i Tokyo – som inte var dubbat 😉

  2. Tyckte Cushing var svårare att se än Fisher. Det inte dugliga resultatet av dem i CGI beror rakt av på faktumet att dom konstruerat mimiken helt i dator. Baseras mimiken på verkliga förlagor blir det sjukt bra resultat och inte bortkastade pengar (Downey Jr i Captain America: Civil War bland annat).

    Rogue One som helhet uppskattade jag dock. Som film på egna ben framför allt, men inslagen av tron på kraften (särskilt hos EN karaktär) samt en underbart hotfull Darth Vader var höjdpunkterna för mig.

  3. Håller med i dina åsikter och skulle ge exakt samma betyg. Jag gillade verkligen The Force Awakens, men denna film var mest ett sömnpiller. Brydde mig inte ett dugg om karaktärerna, men roboten var som du säger den minst ointressanta.

Kommentera

