Konsert: Depeche mode

År 80 e.kr stod Colosseum i Rom klart. Arenan hade en publikkapacitet på 50 000 –         80 000. Historiker och arkeologer menar att Colosseum kunde tömmas inom loppet av 10 -20 minuter. Knappt 2000 år senare byggs Friends arena med mutpengar. Här har man inte ens lärt sig hur man släpper in 35 000 människor på ett vettigt sätt. Jag har aldrig varit med om en större röra. Folk sprang till höger och vänster likt nackade höns. Jag fick till på köpet en nostalgikick då köerna påminde om de i det forna Sovjet. När jag väl var på plats var inte mitt humör i topp och jag kommer nog i framtiden att tänka mig för två gånger innan jag går på en spelning i detta betongschabrak till arena.

Det var 31 år sedan jag såg Depeche Mode sist. Det band som då klev upp på scenen en sommarkväll i Köpenhamn var ett renodlat syntband, dagens Depeche klassar jag däremot som ett rockband.

Jag har bra plats och sitter s.a.s mitt framför scenen men då bandet valt ett ganska så litet scenbygge känns det lite futtigt. De har kort och gott svårt att fylla ut arenan. Detta problem blir än mer påtagligt när man spelar de moderna låtarna som jag känner kräver en större närhet till bandet. Jag gillar sånger som Barrel of a gun och In your room men avståndet och bandets oförmåga att fylla ut arean gör att dessa låtar känns mer intensiva hemma i hörlurarna. Lägg sedan till att ljudet av och till låter lite burkigt om det beror på ljudmixningen eller arenan vet jag inte.

När man pliktskyldigt betar av nyare låtar blir det ibland lite småsegt då de, som jag tidigare nämnt, inte riktigt passar arean men musikaliskt är det inga större fel. Öppningslåten Going backvards, Barrel of a gun, och Cover me  är höjdpunkterna under den första halvan av konserten.

Det är under den andra halvan när bandet kör en hel del äldre låtar som man lyckas tända till arenan. Everything counts, Never let me down och Enjoy the silence är en trio som är som balsam för själen men samtidigt blir det lite synd när jag tänker på vad kul det hade varit om man hade gått all in och spelat än fler av de gamla godingarna i nya rockigare versioner. Under extranumren lyckas man även klämma in en cover på Heroes. Det är alltid vanskligt med att göra covers på redan fulländade låtar då resultatet inte kan bli annat än sämre (undantag finns) men jag har hört värre versioner av Heroes så Gahan och co kommer undan med hedern i behåll.

På det stora hela är jag nöjd med konserten. Då jag äntligen fått höra Enjoy the silence och Never let me down live kan jag dö lycklig. En mindre arena hade inte varit fel och kunde inte bandet ha haft på sig sina härliga Marxskägg åtminstone under Where´s the revolution?

6 thoughts on “Konsert: Depeche mode

  1. Jag förlitar mig på dig, Henke och Fiffi för att slippa gå på konserter själv 🙂 Men det är roligt att läsa/höra om era upplevelser

  2. Jag har inget vettigare att tillägga här (nej DM eller synthmusik har aldrig varit min grej)…än att tillönska en förbaskat trevlig helg! 🙂

    • Vafalls! Hörde du till den andra falangen? 😉
      Ha en skön helg? Glass, film och fotboll månne?
      Kan rekommendera kladdkakeglass i 2 litersburk mkt god.

  3. Jag håller helt och hållet med dig om Friends Arena. Det är huvudstadens mest ocharmiga bygge och man drar sig verkligen för att åka dit, oavsett evenemang. Att DM inte fyllde ut arenan borde en bebis kunna räkna ut, det var knappt det funkade i Globen för ett par år sedan. Men ändå….vilket DRAG…vilket MYS!! Jag var helt tagen efteråt. Underbart att få höra en massa gamla godingar igen. Man vet ju aldrig om det är sista gången…

    • Tagen vart jag inte men det är som sagt svårt för mig att bli om det inte rör Paraplyer i franska städer 😉
      De äldre låtarna funkade bäst i arean hade varit spännande om bandet vågade sig på en klubbturne med de nyare låtarna skulle nog passa perfekt.
      Håkan Hellström nästa konsert på tur om inte ngt annat dyker upp.

Kommentera

