Årets filmer 1974

Att få ihop en lista till 1974 visade sig vara betydligt enklare än det svåra året 1975. Märkligt att det kan skilja filmåren åt så mycket. Det var inga problem med att skrapa ihop tio stycken filmer och det finns många kvar som jag vill se.

10 Kaspar Hauser – var och en för sig och Gud mot alla: Fråga mig inte om titeln men när det rör Werner Herzog får man ta det goda med det onda. Inte regissörens bästa film men klart värd att se.

9. The Gambler: Om man som jag gillar James Caan gillar man The Gambler. Deppig och småsvettig film om spelmissbruk.

8. Benknäckargänget. Skön sportfilm med Burt Reynolds och en himla massa bra skådisar i olika biroller. Hög omtittningsfaktor.

7 Mr Majestyk Charles Bronson, meloner, maffian och en härlig shootout samt sköna frisyrer och kläder. Vad mer kan man begära av en film?

6 Chinatown. Än en gång visar Nicholson att han kan skådespela men det är långt, mycket långt, mellan gångerna.

5. Vi som älskade varann så mycket: Den största gåtan är varför jag inte sett fler filmer av Scola då jag älskar denna tragikomiska kärleksfilm.

Black Christmas: Bäst är Olivia Husseys stickade tröja men detta är en mycket bra skräckis som stått emot tidens tand. Ruggig, välspelad och en härlig julstämning.

3. Young Frankenstein: Tillsammans med Silent movie Brooks bästa. Puttin’ on the Ritz, roll in the hay, Mary Feldman, Gene Wilder, Frau Blücher, listan lång på vad jag gillar med filmen

2 Texas chainsaw massacre: En av de ruggigaste filmer jag vet och överraskande nog är den inte speciellt blodig-bara väldigt obehaglig.

1 The Godfather part 2: Favoritfilmen i alla kategorier. Finns inte mycket att tillägga.

Andra filmspanares tankar över detta fantastiska filmår.

Fripp

Fiffi

Movies noir

4 thoughts on “Årets filmer 1974

  1. Sex filmer som jag inte sett och tre överlapp därutöver.

    Varför såg jag inte Benknäckargänget inför listan. Den missade jag helt…

    Några skräxkisar jag inte sett där jag ändå blir mest sugen på Black Christmas.

    Young Frankenstein rolig men just utanför min lista.

  2. 10. Inte sett. Började titta på den för ett bra tag sen, men kände inte för den då.
    9. Håller med. Gillar James Caan och här är han mycket bra. Filmen blir också bättre ju längre han sjunker.
    8. Räcker inte för att ta sig in på min lista, men inte alls dum, håller med.
    7. Ja, jag kan inte säga emot. Gillar denna Bronson-film och något underskattad tycker jag den är.
    6. En mycket bra film, given på listan.
    5. Hmm, ej sett men Scola har gjort annat jag gillar så vet inte varför jag missat denna.
    4. Gillar den, men behöver se om den då det var ett bra tag sen den sågs.
    3. En toppkomedi helt klart. Sett den många gånger och fler lär det blir 😉
    2. Såg den nog för sent, men håller med om att den är ganska ruggig där inne i huset.
    1. Gillar ettan mer, men detta är en riktigt klassfilm. Förmodligen årets bästa, men jag har den som tvåa för tillfället 😉

    • 10. Nä Herzog gör verkligen filmer man måste vara på humör för att se
      1 ser ettan och tvåan som en film så jag har svårt att avgöra vilken del som är bäst

Kommentera

