Konsert: Håkan Hellström

Jag vet inte vari problemet ligger men någonstans har det gått fel – ordentligt. Svaren kan vara många: Dålig utbildning, det sunda förnuftet har lämnat detta land eller så kanske är man bara förtjust i att jävlas med folk. Porten till konsertplatsen slog upp två timmar innan starten  – jag kom en timme senare och då sträckte sig kön ca 600 meter. Jag vet inte publiksiffran men med ett antal tusen personer som ska in på samma plats har man valt att ha ett insläpp.

Väl inne på arenaområdet firar inkompetensen nya triumfer. Om man vill ha något starkare att dricka än coca-cola får man gå till det så kallade öltältet. Någon person som tydligen saknar vitala delar av sin hjärna har valt att lägga ingångarna (endast två) så de vetter ut mot publikområdet framför scenen och som pricken över i ligger även utgångarna i samma riktning med resultat att det är ett jävla spring och trängsel bland folk som gått för att se en konsert och inte dricka öl. Just det sistnämnda är intressant för under spelningen såg jag en jävla massa människor som tydligen betalat 600:- för att dricka halvdan öl till överpris och mingla med kompisar, musiken verkade de vara genuint ointresserade av, den verkade vara mer av ett störande moment. Även här undrar jag över det sunda förnuftet. Vem betalar 600 spänn för något man inte är intresserad av? Jag begriper att man vill gå ut en lördagskväll men för samma penning får man en schysst middag och kan sitta och snacka med sina kompisar istället för att överösta Hellströms mellansnacket med massa kackel. Fenomenet mobiltelefoner tar jag vid ett annat tillfälle.

Att Håkan Hellström väcker känslor insåg jag efter att ha köpt biljett. Min vän Action Lunkan sa t.ex att han inte skulle gå om han som så fick betalt. Många andra i bekantskapskretsen skakade på huvudet och menade att karln inte kan sjunga, andra irriterar sig på att stjäl musik till sina låtar. Jag kan delvis hålla med om en del av kritiken. Ibland låter det illa när HH sjunger, ibland låter det bättre. Hans röst ”försvann” vid en del tillfällen under konserten. Att HH ”lånar” från andra artister stämmer men då han modellerar om låten till något eget så ser jag på det hela som att jag får två förhoppningsvis bra versioner av samma låt.

Konserten var mycket, mycket bra. Då jag inte är speciellt förtjust i HH:s lugna låtar var jag lite orolig att det skulle bli lite trist men på scen växte de flesta av dessa melodier och blev större än vad de är på skiva. De sprittigare melodierna funkar som vanligt alltid och låtar som 2 steg från paradise, Kom igen Lena, Klubbland, Ramlar och En midsommarnattsdröm är bland det bättre jag sett på en konsert. När Ola Salo dök upp som gäst och b.la sjöng Calleth you, cometh I var min fru nära att svimma av extas, själv nickade jag gillande och vill här påpeka att det är en stor känsloyttring från min sida i dessa sammanhang.

Nackdelen med att se en konsert av detta slag är att musiken på plattorna alltid kommer att kännas lite futtigare. HH äger scenen är en helt fantastik liveartist. Jag menar att han och Springsteen spelar i samma liga när det handlar om konserter. Jag är ganska övertygad att mina kompisar som dissade honom skulle ändra uppfattning om de sett honom live. Så sitter man på en biljett till någon av resterande spelningar är det bara att gratulera.

 

6 thoughts on “Konsert: Håkan Hellström

  1. Fint att läsa att du uppskattade konserten trots alls mankelimang innan. Håller med om att det är obegripligt att logistiken inte funkar bättre men det kanske kom mer folk än vad det räknades med? Eller nej, det är ingen bra förklaring, EN öppen entré är alldeles för lite hur man än tänker.

    Men visst är han en helt suverän liveartist! Kanske endast slagen av en annan du ska se om några veckor? 😉

    • Det hade nog god kännedom om hur mycket folk det rörde sig om – platsen för spelningen var kanske inte den bästa i Karlstad med tanke på publiktrycket.
      Har stora förväntningar på R.W får se om han håller måttet.

  2. Du har en MYCKET bra poäng där i att HH:s lugna låtar får en helt annan storlek och nerv på livescenerna. Sväller ja. Det där med puckad publikhantering är så typisk och kan bara empatisera med dom som ser det bortkastade med att pimpla öl och babbla över upplevelser som inte är hissmusik eller melodifestivalen.

    Var utspelades konserten någonstans? Jag hänger inte med i Hellströms turnéschema och läser inte nöjesbladen så den infon går mig förbi här.

    • Konserten var i Karlstad.
      Nu ska du inte klanka ned på hissmusik och melodifestival det hade varit lika illa om man varit på mellon och folk hade tjötat bort tillställningen.
      Har hört av några andra kompisar att detta är ett fenomen idag. En hel del verkar tycka det är viktigare är de är på något arrangemang men verkar inte bry sig så mycket om vad det är bara man kan säga att man varit där. Sport, musik och annat spelar inte så stor roll huvudsaken är att du kan lägga upp på Instagram eller facebook att du varit där.

      • Hissmusik är rätt schysst, men använder det som öknamn när det kommer till musik som inte är avsedd för hissar men är så generiskt att folk inte kan göra annat än förpassa det som skval i bakgrunden.

        Det är verkligen populärt det där att visa sig närvarande på saker, men bara genom sociala medier medan den IRL-närvaron lämnar mycket att önska. Många är mentalt vindögda, haha.

Kommentera

