The Dark tower (2017 USA)

Hur beskriver man smaken av kokt osaltad potatis? I mitt fall är det svårt då jag inte tycker denna basvara smakar ett dyft. Likadant är det med filmen The Dark tower. Den liksom bara är. Då jag inte läst Kings böcker kan jag inte uttala mig om man lyckats med filmatiseringen eller inte men vad jag förstått har man skrivit om en hel del och har skapat en egen historia med Kings karaktärer.

The Dark tower handlar om en kille som har drömmar om en annan värld där en ond man vid namn Walter försöker förstöra ett mörkt torn med hjälp av tankekraft från massa ungar. Drömmarna visar sig vara sanna och snart jagas ungen av Walter och hans anhang och enda räddningen är Revolvermannen Roland.

Idris Elba och Matthew McConaughey är helt ok i rollerna som Roland och Walter, filmen känns påkostad men som sagt, den gav mig absolut ingenting. Jag kan egentligen inte säga vad som var bra eller dåligt. Jag kan inte ens påstå att filmen var tråkig eller för den sidan spännande. Min enda bestående känsla efter att ha sett filmen är: Jaha?

Regi: Nikolaj Arcel

Betyg: 4/10

4 thoughts on “The Dark tower (2017 USA)

  1. Jag kan hålla med om att filmen känns oväntat blek med tanke på hajp och casting. Det fanns ändå ett par läckra actionsekvenser som räddade det hela för min del.

  2. Jag tyckte inte riktigt filmen kändes påkostad. Det var nåt med cgi:n som kändes billig, typ sekvenserna med tornet som fick strålen på sig.

    Och sen slår jag givetvis in en öppen dörr med kommentaren: Läs böckerna! Många av delarna finns med på min King topp-10-lista.

Kommentera

