Årets filmer 1971

Decenniets första år bjuder på en hel del godbitar men jag ska erkänna är de första tre/ fyra filmerna på listan är lite darriga i takt med att man ser fler filmer lär dessa säkerligen bytas ut.

10. Diamonds are forever: Som sagt: Listan är darrig till en början. 007 som ser ut att  blivit blästrad i ”brun utan sol, Blofeld i kvinnokläder och skurkarna Bambi & Thumper. Nej ingen höjdare men filmen har skön känsla, härliga färger och är trots allt lite småmysig.

9. Willy Wonka and the chocolate factory: Wilder är bättre än Depp som Wonka men det är nog det enda som är bättre i 70- tals versionen av Dahls bok vid en jämförelse.

8. Bedknobs and broomsticks: David Tomlinson är bra, Angela Lansbury – mjae. Mysig film med en och annan bra låt. Bäst är sången Portobello road.

7.The Abominable Dr.Phibes. Detta är inte en bra film men den är oförglömlig och har mycket hög omtittningspotential. 1971 räcker det en bra bit.

6. Straw dogs: Ett sunkigt England lång bortifrån afternoon tea och annat anglikanskt mys. Effektiv film som är aningens för lång. Nyinspelningen var godkänd men denna är bättre.

5. Utvandrarna: Stånk och stön, elände och död och full av ofrivillig(?) komik.

4. Emil i Lönneberga: Astrid Lindgren var en bra författare. Filmerna baserade på hennes böcker är en annan historia då de ofta präglas av konceptet heller än bra. Filmerna om Emil är dock det stora undantaget.

3. Dirty Harry: Den första och i mitt tycke, bästa, filmen om den hårdföra snuten i San Francisco.

2. Duck you sucker: Leones näst bästa film. Melankolisk västern med underbar musik av Morricone.

1 The French connection:  Tajt mellan ettan och tvåan men idag får polisen Popey och hans kolleger ta första plats. En av mina absoluta favoriter i genren.

Det har nu blivit en himla massa listor över de bästa filmerna. Här drar jag ett streck i sanden. Jag har helt enkelt inte sett tillräckligt med filmer för att kunna sammanställa tio i topp listor över tidigare år (frågan är om jag ens skulle kunna få ihop till en fem i topp). Nu är det istället tid att gå tillbaka se över listorna och se om det tillkommit nya filmer och om jag kanske glömt någon film under denna listsnickring. Framför allt har jag genom andra filmspanare fått en massa tips på intressant och förhoppningsvis bra film att titta på.

Andra filmspanares listor över 1971

Filmmedia

Fripp

Movies noir

Fiffi

10 thoughts on “Årets filmer 1971

  1. Tänkte ta med The Abominable Dr.Phibes i listan, men jag såg om den för några dagar sedan och tyvärr hade den inte hållit lika bra som jag trodde. Däremot fick ”Sängknoppar…” hoppa in istället som fortfarande är förbluffande bra. Kul att du fick med dom. 🙂 Har sett många Leone, men inte Duck You Sucker. Ska bli jätteklu att se, den har hoppat högt upp på min måste-titta-lista nu, så tack för den påminnelsen! ingen A Clockwork Orange? Hade förväntat mig den…

  2. Kul lista. Jag blir riktigt sugen att se ”Duck you sucker”. Den kände jag inte ens till. Och jag saknar ju westerns på min ’71-lista!

    ”Diamonds are forever” är kanske kass, men den är så sablans underhållande! 😀

    Tackar för deltagandet så här långt. Jag kommer avsluta 70-talet med 1970 men sedan blir det svårt för mig att få ihop fulla listor. Jag kommer nog köra topp 5 eller något sådant. Kommer lägga upp listor för äldre år lite mer random, när det passar, inte via ett ”projekt” som detta.

    • Tror jag ”bara” fick ihop tre/fyra filmer för nästa år (70) och jag får ta till mig era tips istället.
      Leone gillar jag som sagt och Duck är på sina ställen ganska så melodramatisk på ett bra vis.

  3. 10. Alltid kul med Bond, även om denna inte tillhör den övre halvan.
    9. Åh nej, jag gillar inte denna, även om Gene Wilder är en favorit.
    8. Aldrig hört talas om. Musikal? Ja, och fantasy… ingen bra kombination för egen del 😉
    7. Ej sett, men kände till. Bilden gör mig klart sugen, haha.
    6. Sunkigt England och för trist på det stora hela. Potentialen fanns där för något bättre.
    5. Ej sett, inte varit sugen.
    4. Ej sett, tror jag. Eller så sågs den för väldigt länge sen.
    3. Visst är den bäst – bäst från året också och en av mina absoluta favoritfilmer.
    2. Denna behöver jag se om. Den Leone jag sett minst (en gång) så det får det bli ändring på någon dag. Men som jag minns det hans svagaste, om än ganska bra.
    1. Aldrig fel med Gene Hackman och hans Popeye Doyle. En film jag sett flera gånger och den blir nog bara bättre för varje gång. Min tvåa bakom Dirty Harry.

  4. 9. Det var nog bristande konkurrens som gav denna och plats 7-10 listplatser.
    Invandrarna/Utvandrarna är rekommendabla – tro mig.

  5. Välkommen-tillfälligt-tillbaka!

    Intressanta alster värre här!
    Största godbiten; att Emil dyker upp! Härligt! 🙂

    Och Utvandrarna. Stabilt!

Kommentera

