Edward D. Hoch: All but Impossible

När jag kollar innehållsförteckningen i en deckarantologi och Edward D. Hoch finns med i förteckningen vet jag att jag åtminstone är garanterad en bra novell. Just noveller var Hoch specialitet och han kom att skriva över 900 stycken. Ofta rör novellerna s,k omöjliga brott som tex mord i låsta rum. I All but Impossible är det Dr. Hawthorne som är huvudpersonen. Han lever i den till synes idylliska staden Northmont i New England. Trist nog för stadens invånare dras de med en mordfrekvens som skulle få städer som Tijuana och Kapstaden att framstå som lugnet självt.

Novellerna är kronologiska och sträcker sig från 1920 talet fram till andra världskrigets slut. Det är inte nödvändigt att läsa dem i ordning men om man gör det får man som bonus en känsla av tidens gång. I de första novellerna märker man hur bilen gör sitt intåg och de sista behandlar andra världskriget.

Jag har läst tre av samlingarna (det finns sex böcker som samlar alla novellerna) och Hoch håller stilen utan några större svackor. Visst kan det bli repetitivt då alla noveller är uppbyggda på samma vis: Hawthorne introducerar oss för en eller flera personer i staden och sedan händer det ett omöjligt brott som doktorn reder ut. Novellerna ligger på ca 20 sidor i snitt så vi snackar kanske inte om en nobelprisförfattare här men Hoch är skicklig på det han gör, små mysiga mysterienoveller. All but Impossible består av 15 noveller som b.la rör ett färsk lik i en kista som legat begravd i 20 år, ett rum som försvinner och en person som verkar kunna gå genom väggar. När mysterierna sker verkar de vara just omöjliga men Hoch är en mästare på att kunna ge en tillfredsställande förklaring, Han fuskar inte heller utan som läsare har man en, om än liten, möjlighet att räkna ut hur brottet har genomförts, Läser man novellerna i ett svep blir hjärnan van vid hur Hoch konstruerar sina mysterier så mot slutet av novellsamlingen slog jag faktiskt den gode doktorn ett par gånger om vem som var mördaren och ungefär hur brottet begåtts.

Gillar man pusseldeckare och framförallt omöjliga brott tycker jag att man ska ge Hoch en chans.

3 tankar på “Edward D. Hoch: All but Impossible

  1. Huh, en författare jag aldrig hört talas om men det känns som en given lyssning när jag är klar med Agatha. Tack för tips!

    • Inte så konstigt, genren är inte så värst stor i Sverige men som sagt en stabil författare
      Man kanske får ett inlägg o en tio i topp på Christie så småningom?

      • Mja, inte säker på att jag mäktar med det 🙂 Har inte lyssnat tillräckligt uppmärksamt och det hela har redan börjat gröta ihop sig ganska rejält. Men visst, vissa gemensamma spår går ju att se

Lämna en kommentar