Årets bästa filmer 1994

1994

Det blir en lite darrig lista det här. Många av filmerna har jag bara sett en gång och då när det begav sig. När minnet sviker får jag som vanligt gå på den berömda magkänslan.

nattevagten13rl

10. Nattvakten: Skräckthriller om en kille vars jobb spelar i samma liga som kloakrensare i Calcutta. Nattvakt på bårhuset. Vidrigt spännande i sina stunder.

maxresdefault

9. Maverick: Skön hejsan svejsan film med bla Mel Gibson och Jodie Foster. En trevlig bagatell.

puppet-masters-1994-movie-review-sam-captures-alien-monster-eric-thal

8. The Puppet masters: Den smög sig upp på listan. Jag vet att det är ganska långt från ett mästerverk och den innehåller en och annan skämskuddescen men jag kan inte hjälpa det – filmen är förbannat underhållande.

fhd994TGW_Alec_Baldwin_042

7. Getaway: Har aldrig sett originalet men nyinspelningen räcker gott för mig. En hel hop bra skådisar och en shootout med hagelgevär är inte att förakta.

09c6c3783b4a70054da74f2538ed47c6

6. Once were warriors: Feelbad med maorier på mysiga Nya Zeeland. Våldtäkter, fylla, droger och misshandel mao allt är som vanligt när det rör sig om filmer av detta slag men även om man är förberedd känns filmen rejält.

Heavenly-Creatures

5. Heavenly creatures: Peter Jackson kan göra bra film med det var länge sedan sist. Mörkt drama i ljusa färger.

jean-reno-as-leon-in-the-professional-1994

4. Leon: Bessons bästa? Mycket möjligt. En film med stor omtittningspotential och Jean Reno torde höra till filmhistoriens goaste lönnmördare.

shawshank-redemption-rita-hayworth

3. The Shawshank redemption. Långt ifrån världens bästa film som det hävdas på IMBD men bra är den i vart fall. Slinker ned lätt trots sin långa speltid.

the-lion-king-large-picture

2. Lejonkungen: Hamlet på Afrikas savann funkar alldeles utmärkt. Bra musik medryckande berättelse och en av Disneys bätre filmer.

ew07

1. Ed Wood: Underbar film om ett antal excentriska individer som gör film där passionen överträffar kompetensen. Rolig men samtidigt lite vemodig.

Bubblare: Strebern, Quiz show, Mat dryck man kvinna, Den Galne Kung George, Forrest Gump.

Andra filmspanare som skrivit om 1994

 Fiffi

Jojjenito

Movies noire

Rörliga bilder och tryckta ord

FLMR

We could watch movies

Fripps filmrevyer

21 tankar på “Årets bästa filmer 1994

  1. Har sett sex av dina topp 10. De fyra som jag inte gett chansen är Ed Wood, Once were warriors, The puppet master, Nattvakten.

    Perfekt beskrivning av Maverik… ”hejsan svejsan film”.

    Sen kan jag tycka att original-Getaway är bra mycket bättre än remaken. Den gamla har glimten i ögat och är stenhård samtidigt. Och romantisk. 🙂

  2. Trevlig lista, men med ett rejält lågvattenmärke 😉

    10. Nattvakten – Inte dum alls faktiskt, men jag har för dåliga minnen av den känner jag
    9. Maverick – Just det, den här var ju ganska frejdig. Men inte något för min lista kan jag känna
    8. The Puppet masters – STOR skäms(kudde) till filmitch
    7. Getaway – Ungefär som Maverick. Ok underhållning för stunden
    6. Once were warriors – Insåg att jag minns den alldeles för dåligt för att kunna ha den med
    5. Heavenly creatures – Yay
    4. Leon – Yay
    3. The Shawshank redemption – Den ÄR ju bra och trots det fick den inte ens plats på min lista
    2. Lejonkungen – Bra, men inte så bra
    1. Ed Wood – Yay. När både Burton och Depp fortfarande levererade

    • ha ha jag anade en å annan kommentar ang kvalitén på Puppet masters – den har något visst trots allt. Ett o annat överlapp hade vi trots allt.

  3. Håller helt och håller med om Puppet Masters. Den ÄR förbannat underhållande. Fortfarande. Och Nattvakten var (och är) sjukligt spännande. Den var mycket nära att komma upp på min lista. 🙂

  4. Som vanligt, får jag nästan lov att säga, så är det många filmer jag inte sett eller ens hört talas om. 😉

    10. Nattvakten – Inte sett men jag borde nog ta mig en titt på den. Kul med skräckisar från andra länder än de vanliga.
    9. Maverick – Har nog sett den och den var nog ganska charmig om jag minns rätt.
    8. The Puppet masters – Inte sett eller hört talas om.
    7. Getaway – Inte sett. Är väl en remake på en Steve McQueen-rulle, eller hur?
    6. Once were warriors – Kan ha sett den för evigheter sen. Minns inget.
    5. Heavenly creatures – Ja, men den var väl hyfsad den här. En trea kanske men nog inte mer.
    4. Leon – Bubblare för min del, men det var för länge sen jag såg den.
    3. The Shawshank redemption – Oh yes. Såg om denna för ett tag sen och den höll verkligen!
    2. Lejonkungen – Inte sett. Pixar vettu. 😉
    1. Ed Wood – Hmm, det var för länge sen jag såg den. Minns den som helt ok men inte listvärdig.

      • Är det just Disney/Pixar du ogillar eller är det tecknat i allmänhet?
        Nattvakten rekommenderas – ljuvligt ryslig.

      • Jag ogillar INTE tecknat. Jag ser ju mycket anime t ex. Men just Disney och Pixar har jag inte känt mig dragen till. Har snobbat till det med anime istället. Nu har jag ju faktiskt sett en Pixar-film (Inside Out) och den älskade jag.

        Så, nej, jag ogillar inte Pixar/Disney, det är bara det att jag inte sett några av filmerna, förutom några gamla Disney som en del av Decennier. 🙂

  5. 10. Nattvakten – Ah, såg detta original i Decennier och den var inte så tokig. Dock inte nära min topplista.

    9. Maverick – Tror inte jag sett den, kanske för att det verkar vara en lättglömd bagatell 😉

    8. The Puppet Masters – Kul val! Har inte sett den, trots att jag gillar Donald Sutherland…

    7. Getaway – Ojoj, överraskande val då den inte brukar få bra kritik. Såg den nog en gång i tiden, men minns inget. Originalet är dock en klassiker. Räcker med den för egen del.

    6. Once Were Warriors – Funderat på att se den, men det har inte blivit av. Vet inte varför den inte kom med i Decennier för jag hade den uppskriven…

    5. Heavenly Creatures – Såg nog denna för länge sen och ser att jag inte gillade den. Skulle behöva en omtitt, men tror inte jag känner för det.

    4. Leon – Lite får lågt på listan (jag har den som trea), men vi är överens om att det är en riktigt bra film.

    3. The Shawshank Redemption – Den håller alltid, men jag håller med dig om att det inte är den bästa filmen där ute. Å andra sidan tilltalar den nog alla på ett eller annat sätt. Min tvåa.

    2. Lejonkungen – Bra film, men inte en favorit. Hade nog hjälpt om jag hade sett den när den kom.

    1. Ed Wood – Oj oj, hade jag inte tippat. Ok som jag minns den, men den går uppenbarligen hem ordentligt hos vissa.

    • Visst har Getaway en och annan brist men den håller – såg om den nyligen. Originalet har jag inte sett. kanske The Puppet masters är något att ta med men jag tror Sofia har en invändning eller två

  6. Topp 4 är ju kanoners! Vi har uppenbarligen samma dragning där! Kudos också till att du lägger in skojroliga Maverick på listan! Som sagt…ett bra filmår innehåller minst EN western! 😉

  7. Ja, kul med Puppet Masters, även om jag inte älskar den. Tycker om båda versionerna av Invasion of the Body Snatchers mer, om en nu ska jämföra… Framförallt 70-talaren.

    Getaway vet jag inte riktigt vilken av versionerna som är bäst, tycker båda är lagom mysiga. 🙂

    Once Were Warriors borde nog förtjänat åtminstone en bubblarplats hos mig, vet inte varför den föll bort.

Lämna en kommentar