Årets filmer: 2019

2019 var ett godkänt bioår jag får nog backa ända till 2015 för att hitta ett filmår som varit bättre men det är förstås en smaksak. Det jag kan se när jag sammanställt listan är att det var få filmer som jag såg fram emot som lyckades knipa en listplacering istället har det varit ”doldisar” som smugit sig in på listan. Vad jag kan dra för slutsats av detta vet jag inte. Kanske se mycket film och chansa för många gånger blir man positivt överraskad. Nu hoppas jag 2020 blir lika bra.

10 Klaus: Filmen börjar svagt men den tog sig efter en kvart och blev en vad jag kallar ” en fin liten film”

9. Doctor Sleep: Oväntat bra filmatisering som slår Kings bok med hästlängder. Både ryslig och spännande

8 Marriage story: Kanoninsatser av alla inblandade i ett skilsmässodrama utan vinnare även om parets respektive advokater har en annan åsikt om det.

7 Jojo Rabbit: Regissören Taika Waititi är mycket ojämn i min bok. Här fick han emellertid till det. En rolig och underhållande film med mörk botten.

6 Joker: Välförtjänt Oscarsvinst för bästa manliga huvudroll. Filmen är bra men inte SÅ bra som vissa vill göra gällande.

5 Den vidrige Herr Honka. Sunkigt tyskt 70-tal och en huvudperson som är minst lika sjuk i huvudet som Jokern en lyckad kombination om man vill må lite dåligt.

4 Booksmart: Vill man istället må lite bra är Booksmart ett gott val. Jag är svag för coming of age berättelser och den här hade det där lilla extra.

3 Knives out: Härlig film, rolig med ett smart manus. En rulle med Ana de Armas, en sliskig Don Johnson, skruvad Daniel Craig och repliker som ”And what did the Nazi Boy masturbating in the bathroom overhear? kan inte misslyckas.

2 Once upon a time in Hollywood: Likt Waititi  är Tarantino för mig en ojämn regissör. Här har han knåpat ihop en lååång film där två snubbar mest hänger med varandra och åker bil. Efter en kvart var jag helt fast i filmen. Märkligt.

1 Midsommar: Jag är snål med mina 10:or det var tre år sedan sist men Midsommar knockade mig totalt. Än gång visade sig Oscarsjuryn bestå av lallande fånar då Pugh nominerades för Unga kvinnor där hon målar tavlor istället för detta mästerverk.

Bubblare: Rocketman, Satanic panic, Us, Shazam

Andra Filmspanares listor:

Fripp

Movie noir

Jojjenito

Fiffi

FLMR

15 tankar på “Årets filmer: 2019

  1. Yay — Jojo! 😀 Men också trevligt att se Klaus och Knives Out. Intressant att du blev så pass förtjust i Dr. Sleep. Eller känner du som Henke, att 2019 var ett relativt mediokert filmår?

    • Jomen Jojo var en bra film inget snack om saken
      Om Avengers var årets besvikelse så var Dr.Sleep årets överraskning.
      Nej som jag skrev får man gå tillbaka till 2015 för att hitta ett år som är lika bra.

  2. Pingback: 10 i topp: Filmer 2019 | Jojjenito – om film...

  3. Tre överlapp hittar jag här. Kul med Midsommar som etta. Femma hos mig.

    En trevlig överraskning att se Doctor Sleep på listan. Jag har fortfarande inte läst boken eller sett filmen. Frågan är vilken jag ska börja med?

  4. Kul med en topplista från dig redan! Men vi märkte också att det blir tajtare och tajtare med hur snabbt Q4-filmerna kommer på bio eller på streaming här i Sverige så det är säkert en trend mer än ett undantag…

    För mig var 2019 ett rejält svagt år. Både 2016 och 2017 och kanske 2018 bar starkare. Så det kan vara olika…

    Låt oss se vad du hittat på! Alltid spännande med Filmitch listor… 🙂

    10. Klaus – inte sett men hört gott om den. Tack för tipset.

    9. Doctor Sleep – inte sett, är det han gubben som åker omkring i en blå polisbox?

    8. Marriage story – bubblare hos mig, men allt för ”bleak” för att ha chansen på min topplista…. De är för elaka mot varandra helt enkelt

    7. Jojo rabbit – underbar film, helt fantastisk. Min nr 3! 😀

    6. Joker – sett och den var ok, typ 3/5

    5. Herr Honka – inte sett och inte sugen, tack för varningen

    4. Booksmart – såg den tidigt på året och älskade den men tyvärr föll den tillbaka så att jag knappt kunde erinra mig en enda scen. Så den ramlade ut från min lista…

    3. Knives out – superbt underhållande film, jag älskade den. Var på en underbar visning på filmfestivalen med en massa vänner vilket höjde upplevelsen. Det känns som evigheter sedan… Träffa kompisar! Såna bra saker hade man i livet förr… Min nummer 4.

    2. Once upon a time… in Hollywood. Javisst. Min nummer 2. Vilken film! Vilken känsla i slutet. ”Rätt” personer blev slaktade! Älskar den. Heja Quentin.

    1. Midsommar – javisst, en av årets filmer. Den har satt avtryck i mitt minne. Kan komma ihåg i princip alla scener i hela filmen, jmf Booksmart ovan. Tyvärr var jag inte såld på tredje akten, tyckte det de-railade lite för mycket. Men den är en bubblare hos mig!

    Men du, det verkar som att du glömt Avengers: Endgame! De lyckades med ett omöjligt uppdrag, att avsluta en så lång filmserie. Kom igen din surgubbe! 😉

    Tre överlapp och två överlapp med bubblare. Tack för länken! ❤

    • Kul med mastig kommentar 🙂
      9 Nä en fortsättning av The Shining kanske inte är din kopp te.
      5 Herr Honka och Herr Henke lär inte matcha varandra speciellt bra om jag får gissa.
      4 Booksmart såg jag sent på året kan vara därför men poolscenen och bilscenen i finalen kommer jag nog aldrig att glömma.
      2 Jädrigt skön film helt enkelt
      1 Kan verkligen förstå att tredje akten kan vara för mycket. För mig hamnade den helt rätt men det kunde nästan lika gärna blivit ett WTF!!

      Ha ha ha Endgame nej du finns inte på kartan sicket sömnpiller.

Lämna en kommentar