Cargo ( 2009 Schweiz )

SF från Schweiz lät lite märkligt men spännande när jag läste om Cargo på FILMR. Jag tror faktiskt att jag aldrig sett en film från Schweiz så det blev dubbelt så  intressant att se Cargo.

Jorden är obebolig och mänskligheten bor på en jättelik rymdstation. Hoppet för ett drägligt liv ligger i att ta sig till den nyligen koloniserade planten Rhea men det är en dyr resa. Läkaren Laura tar tjänst på ett fraktskepp och hoppas kunna skrapa ihop pengar till en biljett.  Man vaktar skeppet i skift medan resten av besättningen sover i djupsömn. Under sitt skift börjar Laura misstänka att något inte står rätt till ombord på skeppet. Vad är det man fraktar? Och är besättningen de enda passagerarna?

Cargo är en helt ok sf-thriller. Jag är nog mest imponerad av fraktskeppet som knakar och brakar, Nostromo är rena lyxkryssaren i jämförelse. Filmens ljud måste även lyftas fram det förstärker det slitna frakskeppet och ökar spänningen i berättelsen.

Fans av snabba klipp och fartfyllda berättelser bör nog välja någon annan film för Cargo lunkar fram i sakta mak men är för den skull inte tråkig. Hela tiden finns där en osäkerhet och jag sitter halvt om halvt på spänn och väntar på att något ska hända. Tyvärr tappar filmen när ”mysteriet” förklaras och jag får den bekanta ”jaha” känslan. Även filmens kärlekshistoria känns lite påklistrad. Helt ok film som är ganska snygg att se och höra på.

Regi: Ivan Engler och Ralph Etter

Betyg: 5/10

6 tankar på “Cargo ( 2009 Schweiz )

  1. Ah, den här rullen har jag tänkt se ett tag nu, men det har aldrig blivit av. Det du säger om den lunkar fram och att om man gillar fartfyllt och snabba klipp så ska man välja en annan film gör att jag nog ser den snart. I’ll bet att den påminner om en film som Pandorum?

    • Då jag inte vill avslöja för mycket så kan jag säga att det gör den INTE även om man kan luras att tro det efter min beskrivning. Tänkte inte riktigt på det men de är förvillande lika åtminstone till en början.

  2. Aha, den här låter ju ganska intressant. Får väl bli en titt i alla fall kanske. 😉 Omslaget var i alla fall snyggt!

    Bra text.

  3. Pingback: Cargo (2009) | Jojjenito – om film...

Lämna en kommentar