A life in movies 1

 Joel har gjort en mycket fin och ambitiös lista på sin blogg. Efter att han utmanade mig att göra en likadan har jag gått omkring och tänkt likt professor Balthazar; Vilka filmer? Vilka ska jag välja bort? Till slut la jag upp tre kriterier: Filmens nostalgiska värde, hur bra jag tycker den är idag samt hur gärna jag ser om filmen. Listan är egentligen mer intressant om man tittar på vad man valt bort, men som sagt det var bara en film per år så några filmer har fått stryka på foten. Jag har valt att dela upp min lista på tre poster då jag tyckte det skulle bli en alldeles får lång lista att ta till sig på en gång då jag är urgammal 😉

1966 The Good, the Bad and the Ugly: Västernfilmer har alltid legat mig varm om hjärtat. jag kommer ihåg då det bara fanns två tv-kanaler, ingen VHS eller DVD. Ville man ha lite action var nog västern det mest rafflande som kunde erbjudas, åtminstone innan man fyllt 15 och fick se barnförbjudna filmer. Därför passar det ganska bra med en av de bättre västernfilmerna för starta denna digra lista.

1967 Guess Who’s Coming to Dinner: Detta är troligtvis den första filmen på listan som jag sett. Jag var nog en åtta, nio år och hängde med hjälpligt i textningen. Jag har bara sett filmen en gång men av någon anledning glömmer jag den aldrig.

1968 The Party: En av Sellers roligaste filmer, åtminstone fram till det krystade slutet där Edwards inte riktigt vet vad han ska göra med sin story. Huset där partyt utspelas är dock filmens största behållning. Ljuvlig sextiotals design och ända sedan jag såg filmen har jag älskat detta årtionde med klara färger och allergiframkallde heltäckningsmattor.

1969 On Her Majesty’s Secret Service: Den bästa Bondfilmen OCH en av mina favoritfilmer överlag. det skulle dröja nästan 40 år innan man nästan lyckades göra en bondfilm av samma kaliber.

1970 Scrooge: Marcus skulle nog välja Hertzogs dvärgfilm men då en av de bästa versionerna av Dickens julsaga filmades det här året i musicalform är mitt val inte speciellt svårt.

1971 The French Connection: Gene Hackman och Roy Scheider på jakt efter ett stort parti knark som är på väg till New york. Skitigt, grått och sunkigt och en alldeles fantastisk kriminalfilm som hör till mina favoriter i genren. Hackman gör en av sina bättre roller som den koleriske polisen Popeye.

1972 The Godfather, En klassiker som jag kan se om hur många gånger som helst. Jag avundas de som inte har sett den än, vilken upplevelse.

1973 Robin Hood (Walt Disney) Såg filmen när jag var en 10 ,11 år gammal. filmen var den sista tecknade jag såg tills jag fick barn igen. Ett ganska dåligt tecknat äventyr men med ett roligt och fartfyllt manus. Jag anande att det var dags att göra ett genrebyte då jag satt och irriterade mig på att ungarna inte kunde hålla truten. Måttet var rågat när någon fick bära ut en unge som vrålade ”De får inte hänga Broder Tuck”.

1974 The Godfather Part II, Uppföljaren av 1972 års filmval är minst lika bra men mörkare och deppigare. Pacino gör här sin bästa roll i karriären. Även De Niro dyker upp på ett hörn. Gillar man den första filmen får man inte missa fortsättningen.

1975 Jaws det är bara att tacka Spielberg för att han förstört en eventuell dykar/surfingkarrär. I saltvatten går man aldrig längre än i till knäna allt annat är ren och skär idioti. Filmen såg jag första gången i Marocko av alla ställen. Då skådisarna var dubbade till franska fattade jag inte ett dyft men det spelade ingen roll, filmen var fantastisk.

1976 Taxi Driver, Musiken stämningen och De Niro gör detta till en av mina favoriter från årtiondet. Historien är kanske inte den starkaste men Scorsese har lyckats koka en riktigt bra soppa på en spik.

1977 Annie Hall Jag säger bara: La-di-da. Roligt och medryckande, Woody Allen och Diane Keaton är i topp. En av mina favoriter av Allens digra produktion.

1978  Halloween Kanske inte min favoritslasher men musiken och stämningen gör detta till en given film på listan.

1979 Alien Åh vad vi var glada den där dagen då vi lyckades komma in på barnförbjuden film. En halvtimme in i filmen satt jag och svor över biografvaktmästaren som inte skötte sitt jobb. Han borde väl ha sett att jag inte var femton !? En av få filmer jag haft mardrömmar efteråt.

1980The Shining Mitt under föreställningen på den fullsatta biografen hoppar för mig en helt okänd tjej upp i mitt knä och bara skriker av skräck när Nicholson går bärsäkargång på hotel Overlook. Bara den händelsen gör att filmen platsar på min lista, att det sedan är en av de bästa filmer som gjorts gör inte saken sämre.

fortsättning följer nästa vecka

20 tankar på “A life in movies 1

  1. Otroligt trevlig lista och smart det där med uppdelningen. Haha, du måste ha varit världens minsta Tjuritch 1973 😉 Cool introduktion till Jaws, måste jag säga!

    • Roligt att du gillade listan BRC, en del filmer är jag glad att jag sett på bio, åtminstone så här i efterhand. Alien var jag nog inte så himla glad över att se när det begav sig 😉

  2. Halv OT: Skulle vara grymt med en reflektion av dig ifrån den tiden då det inte fanns vhs och DVD tillgängligt (du skriver lite om det i the good and the bad..) samt att man kanske inte gick på Bio så ofta. Det måste ju ha varit rena ökenvandringen som filmälskare.

    Har själv svaga minnen ifrån 85-86 men då handlade det mest om att titta på barnprogram på TV för mig kom videon in i bilden runt 89-90 kanske då jag började låna hysteriskt mycket inspelade filmer av en morbror som hade dåvarande filmnet. Bland annat såg jag alla bondfilmerna på det sättet i tio årsåldern.

    • Din önskan är noterad Joel, jag ska se om jag kan knåpa ihop någon liten fundering och ett VHS-löst liv med bara två tv-kanaler lagom till mitt tredje och sista inlägg.

    • Tackar 😀 Roligt med en egen lista jag har snabbkollat den och ser att vi tangerar varandra i ett flertal filmer. jag har ett 50 tal inlägg att kolla upp, vilken inläggsexplosion bara över en helg, så jag kommer till din lista i sinom tid.

  3. Jag gillar verkligen din del 1 och 2, ska bli intressant med resten. Jag håller på med min lista, det är allt annat än lätt det här 🙂

  4. 1979: Alien, trots att jag normalt sett inte gillar skräckfilm blir inte rädd, bara positivt upphetsad av denna.

    1980: har aldrig vågat se The shining… (pinsamt?)

  5. Pingback: A life in movies

  6. Pingback: A Life in Music and Movies « Rörliga bilder och tryckta ord

Lämna en kommentar