Filmspanarna: En filmupplevelse utöver det vanliga.

Filmspanarnas tema för den här dagen var inte det lättaste – ”En filmupplevelse utöver det vanliga”. Jag har funderat och tänkt men faktiskt inte kommit på något biobesök som stuckit ut speciellt mycket. Däremot kan jag lista ett besök som inte blev av och därmed sticker ut lite extra.

Under flera års tid åkte familjen på semester till Marocko. I staden Agadir fanns det en biograf som visade filmer dubbade på franska. Det spelade ingen större roll tyckte jag då ordet barnförbjudet inte verkade ingå i det marockanska vokabuläret, åtminstone inte när det rörde sig om film. Det var också en möjlighet för min far att bli av med åtminstone två av ungarna i ett par timmar till priset för några ynka dinarer. B.la såg jag Jaws och Gudarnas föda för första gången i Agadir. Det spelade ingen större roll att jag inte begrep dialogen, det var ju BARNFÖRBJUDET!  När filmen Orca skulle visas tog det stopp men inte pga av jag och min syster var underåriga. Då vi kom ett par kvarter från biografen märkte vi att det var något som inte stämde; Polisbilar skrik och bråk. Tydligen var det här en film som föll lokalbefolkningen på läppen för det var ett mindre upplopp utanför biografen. Slagsmål och svordomar samt några stackars poliser som försökte bringa ordning på folk som hade ett, i mina ögon, överdrivet behov av att se Richard Harris i kamp mot en späckhuggare.Jag och min syster fick vackert traska tillbaka och det skulle dröja ett par år innan jag fick se filmen på VHS. Där och då fick jag äntligen svar på frågan som gäckat mig i några år: Nämligen om Orca var en film att starta ett upplopp för att få se. Svaret blir: Absolut inte!

Andra filmupplevelser på andra bloggar:

Fripp

FILMR

Addepladde

Except fear

Har du inte sett den

Jojjenito

Rörliga bilder

Fiffi

Djungeltrumman

Filmparadiset

18 tankar på “Filmspanarna: En filmupplevelse utöver det vanliga.

  1. Pingback: Filmspanartema: En filmupplevelse utöver det vanliga! | Flmr

  2. Pingback: En minnesvärd mardröm « Rörliga bilder och tryckta ord

  3. Ja, man ska inte underskatta lockelsen från den förbjudna frukten 🙂 Det kanske handlade om att det fanns kulturella invändningar mot späckhuggarfilmer?

  4. Haha! Jag målar verkligen upp heta ökenkvällar och ”Ali Baba”-klädda människor ackompanjerat till nordafrikansk flöjtmusik som någon slags Aladdin- eller Tusen och en natt-romantisering, fast med en biograf mitt i alltihop och svenska turister som betalar in sina barn i detta ”filmharem”. 😀 Att filmen handlar om en späckhuggare är också fasligt roligt!

    • Njae Agadir är inte direkt någon tusen och en natt stad åtminstone inte under 70 o tidiga 80 talet, ganska mycket betong men trevligt folk – bortsett från när man visar späckhuggarfilmer.

  5. Jag undrar om det inte kan ha varit samma biograf som jag försökte besöka 1994 – men utan att komma in. Minns inte i nuläget vilken film som visades men jag minns kön, tjoandet, poliserna som försökte hålla ordning och att det uppenbarligen var otroligt viktigt att komma in på biografen.
    Agadir = inte den bästa staden om man vill gå på bio. Alltså. Men skönt att du slapp Orca i storbildsformat. Den är illa nog i det lilla. 😉

    • Fixat. Gåtan jag aldrig får svar på var hur mina föräldrar överhuvudtaget vågade släppa ut oss barn fritt på gatorna i en relativt okänd stad.

  6. Pingback: Filmspanartema: Filmupplevelser utöver det vanliga « Jojjenito – om film

  7. Det här är ju nästan inne och tassar på samma äventyrliga marker som Fiffis bidrag!

    Och som sagt, den stora gåtan vid tillfället är kanske hur dina päron funderade…. 😉

  8. Pingback: Filmen med stort F – En filmupplevelse utöver det vanliga! | Filmparadiset

Lämna en kommentar