7 Skådespelerskor

Det var avsevärt svårare att välja ut sju skådespelerskor då det jämfört med männen fanns fler kanditater att välja bland. Ett annat problem som jag stötte på var att i många fall får skådespelerskorna avsevärt sämre roller att arbeta med om man jämför med de manliga skådespelarna. Många gånger får de rollen som bihang till den manlige skådespelaren, en roll man inte kan göra så speciellt mycket med. Hur som helst här kommer sju aktiva skådespelerskor som jag alltid uppskattar att se på vita duken.

imagesCABAX2CAJennifer Connelly

Tyvärr verkar Connelly kommit i skymundan men när hon ges chansen att agera så gör hon det med bravur. Möjligtvis kan hon upplevas som lite kylig och distanserad i sitt agerande. Ett Hus av sand och dimma eller varför inte Requeim for a dream, två filmer som gjort att jag alltid blir lite extra intresserad när jag upptäcker att hon är med i rollistan. Hon kommer att återförenas med regissören Aronofsky i den kommade filmen Noah. Jag hoppas verkligen att han tar vara på hennes talang i den filmen.

Rachel-WeiszRachel Weisz

Jag har många filmer kvar att se av denna skådespelerska. Weisz varvar lättsammare filmer med lite mer tungrodda draman och klarar av båda genrena utmärkt. Hon är mycket bra i The Mummy och fantastisk i Agora. Men min favoritfilm med Weizs är dock The Constant garderner. Stabil skådespelerska som hitintills inte gjort mig besviken. Blir spännande att se henne i Oz: The Great and Powerful hoppas nu bara att filmen är lika bra som Weisz.

Julianne-Moore-1136996Julianne Moore

Om jag nödvändigtvis måste välja en favorit bland de kvinnliga skådespelerskorna skulle det bli Julianne Moore. Ända sedan jag såg henne för första gången i Short cuts har hon spelat intressanta karaktärer. Moore känns lika naturlig i sina roller vare sig hon spelar FBI-agent, klumpig forskare eller ångestfylld hemmafru. Jag har turligt nog många filmer kvar att se med Moore, även om filmen Moore deltar i inte alltid är bra (och de finns, tro mig) kan man åtminstone lita på att få njuta av hennes agerande på duken.

Ellen_PageEllen Page

Är kanske tillsammans med nummer sex på listan lite väl ung för att förtjäna en plats på den här listan. I stort sett har hon bara fått spela lite udda tonåringar men å andra sidan har hennes tolkningar alltid varit sevärda. Frågan är om hon ges chansen av filmindustrin och får fortsatta erbjudanden om intressanta roller när hon blir äldre. Något jag åtminstone hoppas på.

emmathompsonEmma Thompson

Emma Thompson är den kvinnliga motsvarigheten till Jason Statham såtillvida att jag alltid känner mig trygg när hon dyker upp i rollistan till en film. Branagh var otroligt korkad som dumpade henne. Han har gjort få filmer som nått upp till den klass som när han var tillsammans med Thompson. Jag har starka misstankar om att det nog egentligen var Thompson som låg bakom filmerna Peter´s friends samt Mycket väsen för ingenting.

600full-emily-browningEmily Browning

Nu kanske en och annan sätter kaffet i halsen och skriker: ”Men hallå Sucker Punch!” Jag är den första att erkänna att det kanske inte är den roligaste filmen att ha i sitt CV. Browning har gjort få filmer men visade i Sleeping Beauty att hon definitivt är en skådespelerska att räkna med. Browning är en av många unga skådespelerskor som verkar ha framtiden för sig. Hon skulle kunna bytas ut mot både Chloë Grace Moretz, Jennifer Lawrence eller Saoirse Ronan på den här listan men jag väljer att ge Browning företräde.

220px-Judi_Dench_at_the_BAFTAs_2007Judy Dench

Spelar ingen roll hur yttepytteliten roll Dench har i en film. När hon är i bild suger hon åt sig all uppmärksamhet likt ett svart hål. Egentligen behöver hon inte ens säga eller göra något speciellt,  det räcker med att Dench är i bild så äger hon hela scenen. Med små gester och en magisk röst fångar hon hela min uppmärksamhet. Likt Tom Hardy så verkar hon hela tiden vara lite småförbannad så lite rädd för Judy Dench är jag nog.

Naturligtvis finns det en mörk sida i skådespelarvärlden, dvs skådisar som skrämmer bort mig från en film. Den listan kommer om några dagar.

23 tankar på “7 Skådespelerskor

  1. Jättevärdiga val på listan. Skulle även utan tvekan slänga in namn som Kate Winslet, Natalie Portman och Meryl Streep, oavsett hur väntat det skulle vara. Alla dessa tillhör den absoluta toppen. Min personliga favorit bland kvinnliga skådisar är dock Kathy Bates.

    För övrigt älskar jag din beskrivning av Judi Dench och håller med till fullo. Jag ryser bara jag tänker på enstaka repliker från henne i senaste Skyfall exempelvis, och njöt av hennes lilla bidrag till My Week With Marilyn, för att nämna några av de senaste filmerna hon bidragit till med sin briljans.

      • Winslet var med och slogs på en plats på listan. Men alla skådespelerskorna du nämner är bra. Bates har jag nog inte sett i så många fler filmer än Misery, Titanic, Dolores Clairborne och Stekta gröna tomater. Ngn film du rekommenderar?

      • Har inte heller sett henne i så värst mycket mer, men hon är också riktig bra i den där tv-filmen från mitten av 90-talet som handlar om fighten mellan David Leterman och Jay Leno angående Tonight Show. Kathy Bates förtjänar fler större roller (nu går hon ju tyvärr genom cancer, men sen) för jag ser henne titt som tätt i små roller i halvbra filmer, men hon är alltid suverän på en nivå stjärnorna i filmer når upp till. Bortsett från typ De Niro, Day-Lewis osv. möjligtvis.

  2. Din lista börjar väldigt bra, men dribblar bort sig lite grann 😉

    Jennifer Connelly – Även en favorit hos mig. Gillar henne och har gjort det i många år. Får inte alltid strålande roller, men är aldrig ointressant. House of Sand and Fog är nog min favorit, men även A Beautiful Mind, Phenomena, Requiem for a Dream samt Once Upon a Time in America (får inte glömma hennes oförglömliga debut).

    Rachel Weisz – Någorlunda favorit som jag allt som oftast gillar. Inte lika omtyckt av mig som JC, men I ärlighetens namn har jag inte sett henne i så många toppfilmer. Favoritprestationerna är nog The Constant Gardener och The Whistleblower.

    Julianne Moore – Javisst, hon är också en av mina favoriter (tror de flesta unnar henne en Oscarsvinst). Hon är sina karaktärer och lite likt Philip Seymour Hoffman är det i princip så att om hon är med i rollistan så vet man att man ska ta sig en titt. Magnolia och Safe är nog favoritprestationerna, även Boogie Nights och Far from Heaven har jag för mig att hon är extra bra i.

    Ellen Page – Ingen favorit hos mig. Hon må vara duktig, men allt för ofta har hon spelat roller där jag stört mig på henne (Juno och Hard Candy för att nämna två). Var ok i Inception, men passande inte för rollen. Super är väl den enda rollen där jag tyckt hon passat och funkat på samma gång. American Crime har jag inte sett, men den verkar intressant.

    Emma Thompson – Känns som en skådespelerska som man inte hört så mycket om på senare tid. Hade väl sin storhetsperiod under 90-talet. Ingen jag direkt har som favorit heller.

    Emily Browning – Har faktiskt inte sett något med henne, haha. Sleeping Beauty har jag dock hört att hon ska vara duktig i så den ligger närmast till hands av det hon medverkat i hittills. Kommer säkert dyka upp filmer man ser med henne då hon är relativt ung.

    Judi Dench – Duktig veteran som jag ändå tycker överskuggas av en som Helen Mirren om man ser till duktiga veteraner. Men henne prestation i Notes on a Scandal är nog den som sticker ut mest av de jag sett henne i. Annars är det så klart som M man kommer ihåg henne ifrån mest.

    Själv gjorde jag en liknande lista över kvinnliga favoriter, men då tog jag även med icke-aktiva.

    • J.C: Har sett alla filmerna du nämner o bortsett från Phenomena är de alla bra.
      R.W: Hon är inte alltid med i toppfilmer men hon är alltid bra. Whistleblower ligger o väntar på titt -faktiskt efter att jag läste om filmen på din blogg.
      J.M Liknelsen med PSH var träffande. Safe har jag inte sett. Tackar.
      E.P Och jag som älskar hennes karaktär i Juno 🙂
      E.T : Nu för tiden är det mest småroller hon får göra tyvärr men de gör hon med bravur. Hon skulle gott kunna få göra större roller, tycker jag.
      E.B Har inte gjort så så många filmer än men hon har ett par tre på gång som verkar intressanta. Sleeping beauty rekommenderas men den är lite knepig.
      J.D eller H.M ja det är frågan men jag gillar nog den förstnämnda lite mer.

  3. Uj, det var väldigt svårt att välja insåg jag när jag började tänka efter lite. Skulle helt klart skriva under på alla dina val, möjligen med undantag för Emily men också vilja tillägga Virginia Madsen, Natalie Portman, Kate Winslet…eh…varför inte Charlize Theron också? Sedan är jag väldigt svag för Cameron Diaz.

    • Bortsett från Diaz skulle alla som du nämner kunna hamna på en längre lista. Det märkliga var att manslistan fick jag fundera hårt för att hitta sju stycket. Kvinnorna var problemet tvärom vilka skulle jag välja bort.

  4. Saknar Natalie Portman på listan. Hon är nog min absoluta favorit, mycket för att hon väljer så bra filmer att vara med i 🙂
    Även Racher McAdams.

  5. Bra lista igen! Du börjar väldigt bra med tre av mina favoriter (Weisz, Connelly och framförallt bästa Julianne Moore). Dench och Thompson är bra men inga personliga favoriter. Jag har bara sett två filmer av Emily Browning (Sucker Punch och The Uninvited) så kan inte säga så mycket men har inte tyckt att hon varit så bra, mest söt?:) Av de unga skådisarna som du nämnde gillar jag Lawrence och Ronan mycket mer – de har visat stor talang och varit med i riktigt bra filmer (Winters Bone, The Burning Plain, Hunger Games respektive Atonement, Flickan från ovan, Hanna).
    Inget jättestort fan av Page men tycker hon är väldigt bra i (sevärda men jobbiga filmerna) Hard Candy och American Crime.

    Jag blev sugen på att göra liknande listor på bloggen så det kanske dyker upp om några dagar:) Jag svarade dig förresten angående din kommentar på detta inlägg: http://www.djungeltrumman.se/rebecca/post/Hollywoodlagen_om_skadespelerskor

    • Testa Sleeping beauty med E.B för Sucker punch är inte den bästa av filmer. Om jag ska gå på filmer som de unga skådisarna varit med i tycker jag nog att Moretz har den starkaste CV:n. Gillade inte Winters bone och Flickan…. dock inget fel på skådisarnas insatser.
      Gör gärna en egen lista – ser jag fram emot 😉 Älskar listor!

  6. PS: Gillar verkligen din Judie Dench-beskrivning, hon är så mäktig och har sån pondus..är också lite rädd för henne. Träffade henne på Europe Film Awards i Köpenhamn för några år sedan men vågade inte prata med henne, bara fota:)

    • Läste med avundsjuka om detta tillfälle på din blogg 😉 Jag hade absolut inte vågat prata med henne. Tänk om hon hade varit irriterad!

  7. Ojoj så svårt. Finns ju mängder med kvinnliga skådespelare som förtjänar en plats på en lista som denna. Jag är såklart glad att se en av mina yngre favvosar Ellen Page på din lista men jag saknar flera av dom som skulle ha haft topplaceringar på min lista: Charlize Theron, Nicole Kidman, Carey Mulligan och Kiera Knighteley. Näääääää, skoja bara!

    • Av de du nämner möjligtvis Mulligan och Theron men den sistnämnda har kanske inte direkt glänst på vita duken under senare år – tyvärr. K.K gillade jag i Skruva den som Beckham sedan tog det stopp! Kidman är duktig men för Botoxig för min smak. Tänker bara på hennes släta ansikte hela tiden och glömmer bort skådespeleriet 😉

Lämna en kommentar