7 skådisar jag gärna skippar

Den här listan var klappad och klar några dagar innan jul men den kändes inte rätt. Jag tyckte det blev för personligt att sitta och klanka ned på skådisar som säkerligen gör sitt bästa men deras skådespelarstil inte passar mig. Jag kände mig helt enkelt lite småsint och elak och valde av den anledningen att inte publicera. Men när Henke efterfrågade listan och efter en kort diskussion över hans blogg väljer jag här och nu att lägga upp sju (egentligen sex) skådisar som gör att jag tänker mig för både en och två gånger innan jag ser en film med deras namn i rollistan.

imagesCAQ5P8FOJulia Roberts

Min känsla för Roberts är som en öppnad läskedryck som legat i kylen för länge. För varje gång jag ser henne känns hon mer och mer avslagen. Det är inte så att hon blivit sämre som skådis med åren, hon har nog alltid varit ganska usel men det har tagit tid för mig att inse detta. Någonstans kring Notting Hill fick jag upp ögonen för hennes ”prestation” på vita duken och när jag slutligen insåg vilken unken film Pretty woman var, ja då var det kört för denna dam.

sandrabullock4_300Sandra Bullock

Här blir det lite svårt för jag kan inte riktigt motivera varför jag ogillar henne. Det är bara det att när jag sett någon film med Bullock (Speed, Juryn, Nätet m.fl)  märker jag att jag sitter och irriterar mig på henne. Varför vet jag inte för hon verkar vara en trevlig person och gör inte speciellt mycket väsen av sig på vita duken. Hon spelar inte över och är egentligen helt ok som skådis. Det kanske är så att man ibland bara går och irriterar sig på folk som inte förtjänar det.

Shallow Hal Premiere L.A.Jack Black

Om Bullock inte gör så mycket väsen av sig i sina filmer så märks Jack Black desto mer. Det var avsky från första stund som jag såg denna vrålande man med babyansikte i High fidelity. Minns att jag undrade varför man gett den där gaphalsen en roll i en i övrigt bra film. Tacksamt nog har de flesta filmer Black valt att delta i varit av den kvaliten att jag med gott samvete kunnat skippa dom. Jag ska dock erkänna att han var uthärdlig i King Kong.

5543_chris-rock-ap-07-18-06[1]Chris Rock

I jämförelse med Chris Rock skulle Black nästan kunna kallas för stillsam. Karln har gjort sig en karriär på att gå skrikandes genom sina filmer. Han är ofta med som en s.k ”comic relief” men effekten av hans deltagande blir tyvärr ofta det motsatta. Rocks smågnälliga skrikande skär som knivar i min hjärna. Egentligen skulle Chris Tucker lika gärna kunnat platsa här på listan han är nog än mer irriterande men tacksamt nog gör den gapande mannen inte lika många filmer. Jag skrev gapande då jag misstänker att Tucker går genom livet med vidöppen mun.

seth-rogenSeth Rogen

Här har vi ett man som innehar ett otrevligt rekord hos mig. Hans  uppenbarelse har fått mig att stänga av två filmer. Jag stod helt enkelt inte ut med att se och höra karln i bild. Tyvärr lyckas Rogen med att nästla sig in i filmer som verkar intressanta så av och till blir jag tvungen att genomlida hans ”agerade”. Senast var det i filmen 50/50 som hade varit så mycket bättre med någon annan i Rogens roll. Även denna man lever i villfarelsen att ju mer man skriker desto roligare är man.

MV5BMTcyNDEyODQyNl5BMl5BanBnXkFtZTcwOTQ2OTI5MQ@@__V1__SX214_CR0,0,214,314_Renée  Zellweger

Det räcker med den kisande blicken för att jag ska känna att jag hellre vill vara någonannanstans än tillsammans med Renée  Zellweger. Likt Julia Roberts har skådespelerskan sakta men säkert blivit sämre och sämre. Till en början lade jag knappt märke till skådespelerskan trots stora roller i Me myself and Irene eller Jerry Maguire (en film där det f.ö är mycket svårt att bestämma sig för vem som är värst; Zellweger eller ungen som spelar hennes barn) så stor utstrålning har hon. Tacksamt nog verkar hon inte ha några intressanta filmprojekt på gång så jag lär slippa våndas över att få upptäcka hennes namn i rollistan till någon förhoppningsvis sevärd film.

200full-Barnskådisar

Här blir det lite fusk men om jag vet att ett barn har en bärande roll i film så faller den automatiskt bort. Jag tål helt enkelt inte barn på film. Ofta framställs de som lillgamla och gulliga och det vänder sig i magen på mig. Jag hör till de personer som aldrig orkat med att se hela Ronja Rövardotter pga huvudrollsinnehavarna. Jag hör även till de personer som hejar på inbrottstjuvarna i Home alone. Naturligtvis finns det undantag inom barnskådespelarskrået med riktmärket är: Undvik i möjligaste mån.

28 tankar på “7 skådisar jag gärna skippar

  1. Min absoluta hatskådis är Adam Sandler. Har väldigt svårt för honom och ser inte gärna en film där han har huvudrollen, eller någon roll för den delen…

    • Just Sandler är utom tävlan på sådana här listor. Man måste ju ha ambitionen att vilja vara skådis, inte bara vilja vara med på film 😉

  2. Hehehe, skön lista! Håller med om många namn. Själv tänker jag göra en liknande, men en med 7 kvinnor och en med 7 män, precis som med favoriterna. Det finns ju så mååååååånga 😉

    • Många skådisar som man ogillar finns och nog hade jag kunnat utöka min lista med tex DDL och en hel hög svenskar men det fick räcka med sju. Ser med stort intresse fram emot din lista. Kanske en man med en framträdande tunga är med på lista 😉

  3. Kul inlägg. Favoriter eller antifavoriter, det är de olika perspektiven som är intressant att läsa om och den efterföljande dialogen/samtalet är det som är bäst med bloggeriet.

    Självklart handlar hela grejen, både favoriter och antifavoriter, om tycke och smak. Och eftersom en majoritet av alla skådespelare inte har så lätt att variera sig får man lätt favoriter eller antifavoriter. Man känner i alla fall igen sig väldigt mycket då det gäller många skådisar.

    Eftersom det är lönlöst att försöka övertyga någon att ”byta sida” när vi pratar om personliga favoriter kommer jag istället lista mina favoritfilmer med dina antifavoriter. Som en liten balansering i vanvettet så att säga 😉

    Julia Robert gillar jag! Bästa filmen där hon är bra, eller är det ”bara” en bra skriven karaktär, är ”Erin Brocovich”.

    Sandra Bullock är en favorit, till och med. Hon var med på en av alla listor med favvisar jag hanterade inför mitt inlägg. Jag älskar ”Speed” (ettan, mind you!), men framför allt är hon fantastiskt bra i ”The blind side”. Oscarsvinst väl värd.

    Jack Black, hmm är ganska neutral till honom och jag kan se vad du inte gillar med honom. Själv tyckte jag han var en frisk fläkt i höjdarfilmen ”High fidelity”. Han är kanske i sitt allra bästa element i ”Tenaciuos D” tv-serien?

    Chris Rock. Skådis? Är inte han en stå uppare? Skämt åsido, inte en favorit hos mig heller, men han var väl smått roande i Lethal weapon 4 och även i Dogma…

    Seth Rogen gillar jag dock, och rollen i 50/50 nailar han rätt rejält. Han spelar ju för bövelen sig själv i den rollen. Filmen är biografisk och det är filmens regissör och manusförfattar som genomlidit cancern. Hans bästa kompis i verkligheten är just Seth Rogen och han fick spela sig själv i filmen. Det är inget fel på Seth Rogen!

    Reenee Aellweger. Usch. Henne kan jag inte med. Hon förstör nästan på egen hand den bra filmen ”Jerry Maguire”. Jag kan inte komma på en enda film där jag gillat henne.

    Barnskådisar. Hahaha, vad är fel med dig? Varför kategoriskt inte gilla de små? Nåväl, jag kan väl hålla med om att de ofta kan vara nog så enerverande. Tänker på Haley Joel Osment i den vedervärdiga filmen ”Pay it forward” (med två andra slaka skådisar Helen Hunt och Kevin Spacey). Men, men, det finns många bra småfolk i film också. Har du sett systrarna i ”In America”? Eller Elle Fanning i ”Super 8”? Eller Keisha Castle-Hughes i ”Whale rider”?

    Ok, nu börjar snart detta inlägg bli långt nog. Kul inlägg. Hoppas du får många kommentarer!

    • Du gick på storslam med en riktigt mastig kommentar och visa ord. Film handlar om tycke och smak och tack o lov är smaken olika – tänk vad trist det annars skulle bli men här kommer mina ”svar” på dina filmförslag:
      E.B är en helt ok film men speciellt bra i den är inte J.B, i mina ögon en ganska klichefylld skriven karaktär. Verklighetens E.B roffade år sig en anselig summa av sina ”klienters” pengar.
      The Blind side har jag inte sett och kommer nog inte att se. Hon är dock ok i Crash så långt kan jag sträcka mig.
      J.B var för mig en unken fläkt i H.F. TV-serien såg jag ett avsnitt av o tackade för mig.
      C.B är uthärdlig i L.W 4 men han är ganska nedtonad där.
      S.R stackars cansersjuke man som har Rogen till vän, han är alltså lika jobbig i verkiliga livet som på film 😉
      R.Z ahhh överrens 🙂
      Har bara sett halva Super 8 av dina filmtips så jag kontrar med tre bra skådisar i det mindre formatet: Danny Llyod i The Shining, Osment i Sjätte sinnet, Max Records i Where the wild thing are.

  4. Tycker inte att det är några större problem med en sådan här lista, du gör ju tydligt att det (oftast) är i ditt huvud som ogillandet sitter 😉 På samma sätt som jag har få skådisar som gör att jag kastar mig över en film, har jag få skådisar som gör att jag kastar en film ifrån mig. Adam Sandler har även jag svårt för, men det beror mest på att jag inte tror att jag sett en enda film med honom som jag tycker är riktigt bra.

    Vissa ”jobbiga” skådisar blir oftast mycket bättre som röster — jag tycker att Rock är klockren i Dr Dolittle och Madagascar. Men han fungerar bra även i Dogma som Henke påpekar. Och Jack Black totally redeems himself i High Fidelity med slit avslutande sång. Tycker jag då…

    • Håller med om att Rock funkar som Zebra i Madagaskar. Dr Dolittle (det är inte den med Rex Harrison antar jag 😉 ) har Murphy en annan skrikig skådis jag inte är speciellt förtjust i så den passar jag på.
      Sandler spelar som sagt i en annan division – han är liksom bortom bedömning.

  5. Jag kan inte direkt säga att jag gillar någon av de du listar. Du har gjort bra val på det stora hela 😉

    Julia Roberts – Jokern har definitivt aldrig varit en skådespelerska jag gillat eller velat se film med. Flera filmer har hoppats just p.g.a. hennes medverkan.

    Sandra Bullock – Här var jag nog mer på din sida förr i tiden, men har ändrat lite uppfattning. Hon kan vara ojämn, men vara både duktig och icke-störande i flera filmer. Väljer inte bort filmer p.g.a. henne i.a.f.

    Jack Black – Har mer och mer blivit trött på honom. Visst, han har varit med i några sevärda filmer, men är lite för ”skrikig” och jobbig så jag väljer inte direkt att se filmer för att han är med.

    Chris Rock – Haha, nej han står inte särskilt högt i kurs hos mig heller. Men så har jag nog inte kommit i närheten av filmer han är med i sedan slutet av 90-talet tror jag. Och så kommer det nog förbli.

    Seth Rogen – Har aldrig gillat honom särskilt mycket och han spelar ju oftast liknande roller (kan väl inte så mycket annat). Men i 50/50 funkade han, även om det givetvis kan vara svårt med honom även där om man ogillar honom.

    Renée Zellweger – Nej och åter nej, en av de där som man håller sig undan helt klart. Minns att jag tyckte hon var en intressant nykomling när jag såg Jerry Maguire när det begav sig. Men sen blev hon bara irriterande i ett par filmer och det har lett till bojkott av allt de senaste åren.

    Barnskådisar – Hellre utan än med, helt klart. Det finns givetvis undantag, men Hollywood-barnen blir för det mesta bara för mycket. Men som sagt, vissa är riktigt duktiga så det är svårt att säga att man stör sig på alla 😀

    Kommer nog inte göra någon egen lista då jag hellre inriktar mig på sånt jag gillar. Finns t.ex. många som man sett för lite med och aldrig gett en riktig chans medan man sett alldeles för mycket av någon annan… Men kul lista och du prickade i princip bara sådana som jag också ogillar så extra kul så klart!

    • Tack för matig kommentar 🙂 Ser att vi är i stort sett överrens. I fallet Bullock är jag förbryllad och kan som sagt inte sätta fingret på vad det är jag ogillar. I fallet R.Z gick hon samma väg som Robetrs för mig. Intressant till en början sedan tog det plötsligt stopp!

  6. Tjong i pannkakan! Här vare hårda stekpannor!
    Inget fel i det dock! Som vanligt är det alltid roande att få ta del av andras åsikter. Och intressant!
    Naturligtvis kommer man aldrig kunna komma fram till någon sorts enighet i den här världen! Precis som det ska vara således!

    Vad gäller ovanstående kan jag i många fall förstå hur dina tankegångar går, men själv har jag inga större problem med någon av dem (möjligen bligar jag lite surt på Chris Rock). När det gäller barnskådisar finns det naturligtvis rejäla stolpskott…men precis som den gode Henke också påpekar…riktiga fynd.

  7. Intressant lista, men några där tycker jag har gjort ifrån sig bra vid tillfällen, de är inte genomgående kassa. Har bara sett Chris Rock i Dogma, där är han mer besserwissrig än skrikig och det passar bra i den rullen. Jack Black tycker jag sköter sig fint i The Holiday (som är en ganska ojämn rulle) och King Kong, han kan anpassa sig i viss grad – till skillnad från den förfärliga Adam Sandler. Renee tycker jag gör bra insats i bland annat Back to Cold Mountain i de andra filmer jag sett henne i tycker jag nog att hon är lite medioker – men inte så kass att man inte kan kolla på filmen. Bullock och Roberts har jag inte så mycket erfarenhet och inte heller Seth Rogen, men rent allmänt gillar jag inte Seth Rogen. Stängde av Pineapple express efter en halvtimme.

    Barnskådespelare så är det generellt rätt taskigt utbud på duktiga, det finns, men dem är få.

    • Dogma är en film jag inte alls gillar men vet att en o annan finner att den har vissa förtjänster som jag har svårt att finna.
      I King Kong är Black uthärdligare är vad filmen är vid vissa tillfällen.
      Det var just vid Cold Mountain där jag och R.Z gick skilda vägar en gång för alla. Inget fel på filmen synd bara att hon var med.
      Angående P.E var det en av de två filmerna som jag stängde av.

  8. Bra att du påminner mig med dina listor..ska ju göra min egen lista med favoritskådespelare så fort jag får lite mer tid. Angående dina namn här håller jag med om männen (fast började tycka att Seth Rogen är ok efter 50/50 och Take this Waltz) och i viss mån barnskådisar. Zellweger är verkligen ingen favorit men är ok i filmer som Cinderella man, Åter till Could Mountain och Vit oleander. Gillar Roberts och Bullock – de är riktigt grymma, framförallt i filmer som Erin Brockovich, Closer respektive The Blind Side, Crash men även i vissa thrillers och romcoms.

    Några skådespelare som jag stör mig på av anledningen dåliga skådisar, störiga och/eller väljer USLA filmer:

    Adam Sandler
    Brendan Fraser
    Katherine Hiegl
    Sarah Jessica Parker
    Rafael Edholm (!!!)
    Jessica Alba
    Ryan Reynolds
    Whoppi Goldberg
    Andreas Wilson
    Helen Hunts röst

    … och så var det Matthew McConaughey men så såg jag ”Lincoln Lawyer” och har förstått att han ändå är en skådespelare att räkna med i framtiden.

    • Jag kan faktiskt sträcka mig till att J.R är uthärdlig i Closer men inte mer. E.B och Crash har jag nämt i tidigare kommentarer. Måste ha förträngt R.Z medverkan i Cindarella man!
      Av din lista kan jag hålla med om: Goldberg ett säkert kort att jag inte ska se filmen Reynolds och Fraser finner jag vara helt ok skådisar. Wilson, Hiegl, Parker och Wilson är ”bara” dåliga.
      Matthew McConaughey och Alba har jag alltid haft ett gott öga till men de har inte varit med i så många bra filmer (speciellt Alba). M.M verkar ha ryckt upp sig på senare år .

  9. Sandra Bullock är en av dom som jag nästan älskar och jag vet inte varför, så där håller jag inte med.
    Men oftast när det kommet till barn i film så är de bäst när de inte finns med eller är döda, för knattar på film kan vi var utan.

  10. Gillar Seth Rogen. Jack Black kan vara okej ibland, annars skippar jag gärna de övriga också. Kanske snor denna idé och gör ett liknande inlägg själv.

  11. Som jag skrev hos Henke, jag förstår inte riktigt hur folk kan ha så svårt för så många skådespelare. Många har gjort åtminstone en bra roll, och det handlar väl oftast mer om dåliga regissörer eller möjligen dåliga val för vissa filmer. Tycker jag. Men med det sagt så instämmer jag till fullo i det du skriver om Julia Roberts – jag upptäckte det dåliga i ”Michael Collins”, där hon glatt pendlar mellan irländsk och amerikansk dialekt. Och givetvis barnskådisar, de är ju dåliga i 95% av fallen! 🙂

    • För mig ingår skådespelarens val av filmprojekt och hans/hennes personlighet (utanför jobbet) till en viss del också, och för några till en stor del. Samma sak med musikartister också. Tröttnar på en artist om de är allt för jobbiga ”privat” (utanför musiken dvs).

    • Njae kan nog inte hålla med. Ingen regissör i hela världen skulle kunna få t.ex Rock att göra bra ifrån sig. Nu finns det iofs inte så många skådisar som jag verkligen stör mig på har endast en lista med mixade damer o herrar så det finns nog fler etablerade skådisar som är bra/acceptabla/uthärdliga än dåliga.

      • Nä, det är väl sant, vissa är definitivt hopplösa fall. Men men, man får se dem som boskap bara, och försöka strunta i vilka de är ”i verkligheten”. 🙂

        För övrigt glömde jag att jag verkligen ogillar Keanu Reeves. Träbockarnas träbock…

      • Hur de är i verkligen heten stör mig inte nämvärt men visst lite kan det påverka. K.R en träbock men oförarglig sådan.

      • Ja, KR verkar vara en hyfsat trevlig prick. Han spelade ju i nåt band också, som var lika intetsägande som hans skådespel. 🙂

  12. Pingback: Skådisar jag gärna undviker « Voldo’s Filmblogg

Lämna en kommentar