Årets bästa filmer 1999

1999_1

Det blir ett kort avbrott från trallande människor med en årsbästalista nämligen 1999.

dVkvA83lnjTd06kceDGohWg1KGn

10. Vuxna människor: Medelklassångest, pinsamheter och annat smått och gott letar sig upp på en tiondeplats. Filmen är stundtals rent plågsam att se men samtidigt rolig i all sin ångest. Bra skådisar där Micke Persbrandt är otroligt bra på att spela sig själv (?).

fhd999GOO_Timothy_Olyphant_003

9. Go: Vem kunde tro att en film som har den motbjudande Courtland Mead i rollistan kunde hamna här. Men då Mead spelar det han är, motbjudande, så köper jag hans medverkan. Go är en underhållande karusell med droger, sammanträffanden och Las Vegas samt fullproppad med halvkända skådisar.

american_beauty_630_02

8. American beauty: Amerikansk medelklassångest. Kanske lite spretig i storyn men bra skådisar speciellt Kevin Spacey och Anette Bening och en hel del minnesvärda scener (kavajscenen i slutet – wow) räcker mer än väl. Gripande och sorglig, en och annan rolig scen men mitt skratt fastnar i halsen.

LRA_cruise_magnolia

7. Magnolia: En gång i tiden gjorde P.T.A bra filmer. Magnolia och Boogie nights är hans bästa. Filmen utspelar sig under 24 timmar i L.A och handlar om många olyckliga människor. Fantastisk ensemble och ljuvlig musik av Aimee Mann.

87-iron-giant

6. The Iron gigant: Fin liten historia om en ensam pojke och hans något ovanliga vän. När jag såg den första gången fick jag samma känsla som när jag var liten och gick på söndagsmatiné. En film med själ och hjärta som vågar vara lite obekväm i finalen men slutet skänker hopp.

sixth-ghost

5. The Sixth sense:  En gång i tiden gjorde M. Night. Shyamalan bra filmer.The Sixth sense är en stillsam rysare som trots sin något ordinära handling ändock känns både fräsch och nyskapande. Uthärdlig, ja tom bra en unge i huvudrollen samt en hel del riktigt rysliga scener gör detta till en minnesvärd skräckis.

1CRVW

4. Fight club: Det här är en film som skaver och känns obekväm. En bra och intressant story som skiljer sig från många filmer man vanligtvis brukar se. En film att fundera över efter att eftertexterna slutat rulla.

the-virgin-suicides-18

3. The Virgin suicides Jag är svag för Sofia Copplas debutfilm som har något drömskt över sig. Filmen är lite som en ond saga med de ouppnåeliga och oförståeliga systrarna Lisbon som de olyckliga prinsessorna. Jag gillar stämningen och den vemodiga historien.

mummy-screencap1

2. The Mummy Härlig film som sprudlar av berättarglädje. Fina effekter, bra skådisar och ett manus som håller hela vägen. Sommers kommer undan med det mesta tack vare den känsla han förmedlar: Det är roligt att göra film. Ett frejdigt äventyr som tog mig lite på sängen första gången jag såg filmen.

matrix-hall-full

1. Matrix: Man kan dela upp filmer i innan och efter Matrix. Syskonen Wachowski har kokat ihop en soppa som blandar diskbänksfilosofi med superhäftiga actionscener och coola karaktärer. Det lär dröja innan man blir lika visuellt överraskad igen på bio.

Bubblare: Austin Powers: The Spy who shagged me, Sleepy hollow, The Summer of Sam, Audition, Any given sunday,The Straight story, Flawless.

Kvar att se: The War zone

1999 var ett ganska bra filmår med många kandidater på listan. Nummer 10 -6 kan troligen bytas ut mot valfri bubblare så tight är det mellan de olika kandidaterna. Den amerikanska dominansen är i det närmaste total även om man räknar med de s.k bubblarna. Det är däremot ett bra tag sedan jag såg någon av filmerna på denna lista, endast bubblaren Audition finns att läsa om på bloggen så skäl för omtitt finns och vem vet, kanske blir jag tvungen att stuva om bland placeringarna? Det också en relativt bra genreblandning allt från ångestdramer till sf och äventyrsfilmer. Det man möjligtvis kan sakna är en renodlad komedi där Austin Powers är den film som kom närmast.

Kila över och se vilka filmer som iaburman, FILMR, Henke och Fiffi,  fann vara bäst detta år.

16 tankar på “Årets bästa filmer 1999

  1. My man! The Matrix och The Mummy i topp. Toppen! 🙂

    En gång var… LOL. Jag håller helt med! PTA i vilket fall, fast jag håller Magnolia och Punch drunk love som hans bästa. Men inte ens Det 6e sinnet gjorde mig lika upprymd som många andra.

  2. Ah, här var det mer ordning på prioriteringarna — applåderar likt Henke Mummy och Matrix. Har ett par listor kvar att beta av men det börjar luta åt att jag är den enda som inte faller i trans över varken Magnolia eller American Beauty…

  3. Är väldigt sugen på The Iron Giant, det är en film som gått mig helt förbi. Och samma sak The Mummy, vad är hemligheten? Brendan Fraser liksom… Det är sannerligen dags för en omtytt av Virgin Suicides, har för mig att jag gillade den.

    Är också ett stort fan av Go! Kul 🙂

  4. Pingback: Flmr vs filmåret 1999! | Flmr - en sorts filmblogg

  5. Trevligt med Järnjätten här också!
    Och att Matrix får förstaplatsen kan jag väl inte klaga så jättemycket på kanske….men jag saknar Lynch-lyckopillret!

    Och @Sofia: kolla här: jag är den enda av listmakarna som INTE har med Magnolia ALLS….så du har en kompis i den falangen hos mig.. 🙂

    • Lynch ja den återfinns bland bubblarna och det var ett bra tag sedan jag såg flertalet av de filmer som nämns i inlägget så chansen är stor att The Straight story puttrar upp på listan i gräsklippartakt vid en omtitt.

  6. Finfin lista tycker jag. Vissa delar är mycket lika min, vissa delar verkligen inte 😉
    Tack för tips om filmen Go, den har helt gått mig förbi.

    Men vad är grejen med The Mummy? Jag gav den en 2:a den enda gång jag sett den. Vad är det jag missat? Tell me pleeeeease.

    • Visst är effekterna lite si och så i Mumien men den klarar sig undan med berättarglädjen. Har den många gånger.
      Vuxna människor – vad var det för fel på slutet?
      Matrix – banbrytande i västerlandet då 😉

Lämna en kommentar