Fredagsfemman: De rysligaste skräckscenerna

Vad är en bra skräckfilm? En fråga som är svår att besvara. Min förhoppning när jag ser en skräckfilm är att jag ska bli skrämd. Det är främst två ingredienser som krävs för att en skräckfilm ska bli riktigt bra: Spänning/skräck och obehag. En del filmmakare som inte är så värst begåvade stoppar gärna in äckel i tron att det ska skapa någon form av skräckstämning. Nu kan detta förkomma i bra skräckisar men som en ensam faktor blir äckel just bara äckel. Nu rörde sig inte fredagsfemman om skräckfilm utan om scener som skrämt skiten ur mig.  Nu hamnade alla scenerna inom skräckfilmsgenren och jag ska erkänna att jag hade en och annan scen från filmer som Irresivible, The Room och Saving private Ryan i tankarna men kom fram till att det egentligen var scener som väckte obehag men inte skräck eller spänning. De scenerna får vänta till en annan dag och lista.

Problemet med att lista scener som skrämt mig är att spoilerrisken blir hög men jag har försökt att inte spoila alltför mycket men läs vidare på egen risk.

the-shining-bed

5. The Shining: Det händer inte så värst mycket i denna scen. Danny frågar sin pappa om han kommer att skada Danny och mamman. Bara en sådan fråga från en femåring till sin far väcker ett visst obehag. Det som gör scenen minnesvärd är filmmusiken som hela tiden spelar i bakgrunden. Precis när Danny ställt sin fråga tystnar nästan musiken det är som att filmen håller andan i väntan på pappans svar. Jag har sett The Shining otaliga gången men just denna episod får nackhåren att resa sig.

the conjuring carolyn perron hide and clap wardrobe armoire

4. The Conjuring: Innan jag såg den här filmen minns jag i ärlighetens namn inte när jag rös till under en skräckfilm sist. Jag anade lite sorgset att jag tappat den förmågan men tänk vad fel man kan ha. Femton minuter in i filmen när ungarna kör ”handklappskurragömma” VET jag vad som komma skall men likväl när det var dags för garderobsscenen satt jag och kikade mellan fingrarna och sekunden efter blev jag alldeles fascinerad över att känna rysningarna som spelade över min kropp. Frun däremot blev än mer övertygad om att jag jag lider av någon form av psykisk defekt när jag glatt och upphetsat berättade om min stora upplevelse.

S48388_landscape_GE

3 The Grudge: Var gång jag ska upp på vinden för att vittja musfällor, hämta vinterkläder eller annat dyker en scen upp från den här förbannade filmen upp i huvudet. Stegen fälls ned och jag stirrar rätt upp i det mörka hålet i taket. Jag går halvvägs upp på stegen, håller andan och skjuter sedan blixtsnabbt upp handen mot strömbrytaren för att tända ljuset däruppe. Om ni sett filmen förstår ni mitt agerande om inte ta er en titt på en av de rysligaste filmer som gjorts. Den amerikanska versionen från 2004 är den bästa.

jaws-2

2. Jaws:  Jag kan alla fyra simsätten och är inte rädd för vatten däremot är jag rädd för vad som kan döljas i vattnet – där sätter tyvärr inte min fantasi några gränser. Att vara i vatten som går djupare än midjan (simbassäng räknas inte här) ger mig ångest. Öppningsscenen i Spielbergs Jaws infriar alla mina farhågor över vad som kommer ske när man dumt nog tar i en tur på djupare vatten. Jag tror att något gick sönder inom mig när jag såg den här filmen i elva-tolvårs åldern.

maxresdefault

1 Friday the 13th: Egentligen avskyr jag s.k jump-scares men de få gånger de görs bra är de effektiva. Jag har svårt att tänka mig att det blir bättre än så här. Jag har sett filmen ett antal gånger men likt förbannat hoppar jag till samt blir lite småsvett var gång Jason gör sin entré´. En högst obehaglig och skräckfylld scen som får toppa min lista.

I eftermiddag blir det inte en men två skräckfilmer.

Vilka scener Fiffi valt som sina ruggigaste hittar ni här.

10 tankar på “Fredagsfemman: De rysligaste skräckscenerna

  1. Mycket bra scenval!
    Shining har jag kanske inte lika mycket feeling för som de andra…men de är å andra sidan i världsklass!!!
    Tänk att man ska behöva dras till något man tycker är obehagligt….psyket…ack det psyket.

    Trevlig skrämsefull helg! 🙂

  2. Instämmer helt på #4 och #3. Däremot har jag bara sett dem en gång var och är inte helt säker på att #4 skulle bli lika ”bra” vid en omtitt (only one way to find out! 😉 )

    #1 är mer en klassisk hoppa-till-effekt för min del vilket förstås inte funkar riktigt lika bra vid omtittar. Men både du och Fiffi har med Jaws, lite otippat…

    Ha en bra fredag!

    • Just nummer ett hoppar jag till varje gång det sker det är en alldeles för hemsk situation även om jag vet vad och när det händer.
      Hajen var väl inte så otippad med tanke på min och Fiffis ”kärlek” för öppet vatten.
      Tack det samma 🙂

  3. Å guuuuuud, fyran! Jag tror jag leviterade under flera scener i den filmen. Å treeeean!!! Och tvååååan!! Och femman, mycket otäck scen om man tänker efter. Åsså ettan, scenen som fick mig att som femtonåring sova i föräldrarnas säng.
    Mycket bra lista! 😀

    • Tack din lista var inte så illa den heller. Det fanns en och annan bubblare t.ex finalen i Shutter eller videofilmen i The Ring.
      Ettan är oslagbar för mig då jag fortfarande hoppar till trots otaliga tittar.

Lämna en kommentar