Filmspanarna. Tema: Hår

big-hair3

Dagens tema är hår något jag har väldigt lite av. Jag har tre frisyrer att välja på: Tysk Jazzmusiker, Lex Luthor eller kortklippt. Men nu rörde det sig inte om mina trista frisyrval utan om film + hår. Först tänkte jag skriva om filmen Hair men känner mig alldeles för nervklen för att tampas med hippies i två timmar, en annan film som rör hår är Blow dry som rekommenderas varmt (Hair rekommenderar jag INTE). Efter en stunds funderande blir det istället en av de roligaste och mest bisarra scener jag sett och då mycket tack vare en frisyr som krackelerar. Redan här vill jag varna för spoilers.

Filmen jag talar om är bröderna Farrellys Kingpin. Den börjar med att den något naive men ambitiöse bowlingspelaren Roy Munson har oturen att stöta ihop med en riktigt ful fisk Ernie McCracken spelad av Bill Murray i härligt krulligt hår.

kingpin_billyoung

Detta möte resulterar i att Munsons gryende bowlingkarriär bokstavligen krossas. Roy är en slagen man men ställer trots allt upp i en bowlingturnering efter många år. Där möter han sin antagonist Ernie som blivit något av en stjärna inom bowlingvärlden och det är nu det roliga börjar.Till en början har Ernie ett välordnat hår.

story_20714_20714-xlarge

Ju längre och svettigare tävlingen blir desto mer börjar Ernies frisyr lösas upp.

Kingpin_5

Vid de sista kasten kunde jag inte släppa blicken från denna bisarra uppenbarelse. Jag inser att Ernies frisyr har skapats likt en spättekaka. Lager av hår följer på varandra för att bygga upp hans frisyr.

0cee1210423068357336328802bfd8d8

0262164_2663_MC_Tx304

Slutresultatet är förödande.

Kingpin8

Nu kanske en och annan kan tycka att jag går till överdrift med att ödsla ett inlägg över en frisyr i en film som halvfloppade men Kingpin en egen plats i min eget högst imaginära ”hall of fame” i filmernas värld tack vare en sekvens med en frisyr som trotsar all beskrivning. Jag har otroligt nog bara sett filmen en gång men det går inte en vecka utan att jag funderar hur man lyckats koka ihop denna frisyr som slår det mesta jag sett i både verklighet och fiktion. Jag är lite rädd att att se om Kingpin för tänk om jag gett denna filmfinal för stora proportioner och sedan sitter med än en krossad dröm efter en omtitt? Valet är svårt.

När det handlar om hår vill jag även ge ett hedersomnämnande till Nicolas Cage som har svårt att samsas med både peruker och sitt naturliga hår. När jag slår mig ned med en ny film av Cage är alltid min största spänning vilken frilla karln har valt för dagen. Oftast är de förväntningarna större än filmen.

1 conair

Andra filmspanare som skrivit om hår är följande:

filmspanarna-bred

Except fear

FILMR

Jojjenito

Fripp

Rörliga bilder

Fiffi

14 tankar på “Filmspanarna. Tema: Hår

  1. Mycket rolig detalj! Notera även Woody´s halvrisiga outfit på skallen ovan. Den leker man heller inte med!
    Och visst är det nåt speciellt med Cage och frillorna! 🙂

    • Quids pottfrilla är inte så dålig den heller men även om det är bra frisyrer så är de chanslösa mot Murrays.
      Cage har alltid haft problem med sitt hår – märkligt.

  2. Du kan ta Except Fear i hand när det gäller Cage. Annars verkar det som om dagens mesta överkamning tas hem på knock out av Bill Murray. Jag tror jag har samma upplevelse som du, bara sett Kingpin en gång men den är svårglömd

  3. Hahaha!!! Ernie McCracken , vilken hjälte!
    Jag undrar om Bill Murray själv kan titta på den här filmen utan att ligga dubbelvikt i soffan när han ser sig själv i dessa tvivelaktiga frisyrer? Det är det värsta JAG sett på film i alla fall.

  4. Aaaah, jag är blind. De där bilderna på Bill Murray sitter nu fastetsade på min näthinna. Tack för det, filmitch! 😉

    Härligt inlägg i övrigt.

  5. Pingback: Bästa håret | Voldo's Filmblogg

Lämna en kommentar