Wild tales (2014 Argentina)

relatos-salvajesDetta var Argentinas bidrag till Oscarsgalan i år och vilket bidrag sen! Wild tales består av sex fristående berättelser. Den gemensamma nämnaren är att folk i olika situationer lackar ur – ordentligt. Berättelserna rör en hämndlysten pilot, ett fatalt besök på en vägkrog, road rage, en man som för en hopplös kamp mot byråkratin, en rik familj som försöker slippa ta sitt ansvar samt ett bröllop jag hade betalt stora summor för att få vara en av gästerna.

Wild tales är en mycket rolig film trots alla våldsamheter. Jag satt med ett hånflin filmen igenom och den där krypande ångesten som av och till dyker upp när jag får se människor agera pinsamt fanns inte att finna. Filmen kanske inte passar alla och jag kan tänka mig att en och annan nog undrar ”vad är det här” men jag hade som sagt en mycket underhållande stund. Då Wild tales inte vann priset för bästa icke engelskspråkig film blir det intressant att se Ida (filmen som vann den åtråvärda statyetten) för att få svart på vitt om Oscarjuryn överhuvudtaget har någon smak.

Regi: Damián Szifrón

Betyg: 9/10

6 tankar på “Wild tales (2014 Argentina)

      • Nästan i alla fall! Ett bröllop som jag nog hade betalat lika stora summor för att undvika 🙂 Men på det hela taget en väldigt trevlig antologifilm måste jag säga. History have proved you right!

      • Kul att jag inte ledde dig på fel vägar. Men skulle det inte vara lite småspännande att stå i halvmörkret och bara iakttaga på ett bröllop av detta slag – det vore ju ett minne för livet.

  1. Gillade också den här. Att den är bättre än Oscarsvinnaren Ida tycker jag är givet. Däremot håller jag ändå Leviathan som den bästa av de nominerade (av de tre jag sett). Men denna var klart underhållande och rolig!

Lämna en kommentar