Filmspanarna: Svenskar i Hollywood

Svenskar i Hollywood är det gott om: Anna Anka, Natacha Peyre, Runar Sörgaard (det sistnämnda exemplet råder det delade meningar om beroende på vem man frågar) och annat löst folk. Det finns även en och annan skådis med svensk bakgrund som hankar sig fram ganska bra i drömfabriken. Hur bra är svårt att säga då jag i stort sett bara läser svenska tidningar där man har en förmåga att skriva upp svenskars medverkan i Hollywoodproduktioner. Bara Micke P:s medverkan(?) i Jacksons dvärgkomedi fyller troligtvis en hyllmeter med tidningsartiklar utan innehåll där Jens Peterson säkerligen står för 75% av materialet. Nu är det inte något nytt med svenskar i Hollywood – Greta Garbo och bioaktuella Ingrid Bergman (som vann en oförtjänt Oscar) är två kändisar från forna filmtider. Till tema valde jag bort de dagsaktuella skådisarna och de svenska legendarerna Valet föll istället på en man född i Kalmar 1903 vid namn Karl Oscar Tore Johansson mer känd som Tor Johnson.

tor-johnson

Tor började som fribrottare i staterna men hamnade i filmvärden redan under trettiotalet. Troligtvis är det som så att det inte var hans talang för skådespeleri som efterfrågades. Tor fick helt enkelt hoppa in när manus krävde en stor man med ett brutalt utseende. Han har gjort en hel del roller under årens lopp men karriären tog slut under 60-talet då han hade medverkat i en undermålig film för mycket. Nu kanske Tors karriär inte är så mycket att skryta med. Han hamnade ofta filmer som präglas av devisen ”hellre än bra” t.ex Night of The Ghouls, The Beast of Yucca flats samt den famösa Plan 9 from outer space. Jag har sett ovan nämnda filmer och de är inte alls så dåliga som vissa hävdar, ok,The Beast of Yucca flats suger, det ska erkännas, men jag ser hellre om Night of the Ghouls än ”svenskfilmen” Child 44 alla dagar.  Tor klarar sig bra i sina roller som iofs är något enahanda. De går mest ut på att han ska grymta och se hotfull ut men hellre det än en skådis som inte klarar av sitt uppdrag och de skådisarna är alltför många och välbetalda.

4b111a74eb7a28fb2fd8333066cacec7

Lon Chaney, Tor Johnson och Bela Lugosi

Efter filmkarriären gjorde Tor ett och annat tv-framträdande och en del reklam fram till sin död 1971. Kanske hade skådespelaren blivit en fotnot i filmhistorien men av någon anledning lever hans minne kvar än idag och kommer troligen leva vidare i människors sinnen långt efter att Michael Nyqvist och Noomi Rappace fallit i glömska. Johnsons ansikte och namn dyker upp både här och där såsom Halloweenmask, skivbolag och serie för att nämna några få saker. Jag kände till skådisens nuna innan jag visste vad han hette och sysslat med. Välförtjänt för en stor man som fick spela små roller i billiga (men inte dåliga) filmer.

0003589663_10

torm2

tor at home

filmspanarna-bred

Andra filmspanares tankar om Svenskar i Hollywood

Fripp

Jojjenito

The nerd bird

Rörliga bilder & tryckta ord

Fiffi

12 tankar på “Filmspanarna: Svenskar i Hollywood

  1. Härligt att du lyfter Tor! Jag funderade faktiskt på att se Beast… men fastnade för Charlie Chan istället.

    En helt annan fundering: menar du att Ingrid Bergman oförtjänt vann en Oscar? Vilken i så fall, för visst vann hon två?

    • Tor ligger mig varmt om hjärtat och vi verkade tänka lika på temat.
      När jag tänker på IB flyter alltid hennes miserabla skådespelarinsats i Mordet på Orientexpressen upp till ytan – snacka om lyteskomik.

      • Aha, då är jag med… Filmen är charmig, men nog har Bergman gjort bättre prestationer, det kan jag hålla med om

      • Jo jag gillar de där lite äldre Agatha Christie filmatiseringarna med massa kända skådisar men IB:s prestation är riktigt illa även om karaktären tydligen ska vara lite bakom flötet upplyste min dotter som läst boken.

    • Varsågod. Jag och Sofia har nog samma grundprogrammering i våra hjärnor 😉
      Tor förtjänas att nämnas då han är en välkänd doldis.

  2. Gud så spännande. Älskar såna här dolda stories om (mindre) lyckade skådespelare som ändå lämnar avtryck. Du och Sofia är helt klart upplysningens fanbärare på detta tema. Kul serie också 🙂 Appropå Bergman har jag bara sett Orientexpressen och minns den som trevlig, men minns hennes roll som rätt infantil … Märkligt att hon fick en Oscar för den, kan ju inte ha varit en tröst-Oscar heller om det var hennes tredje. Det kanske var ett svagt filmår generellt för kvinnliga biroller?

    • Kul att du gillade serien!
      Hon slog ut Talia Shire som enligt mig är bättre än IB i Gudfadern II men hur Oscarjuryn resonerar är och kommer alltid vara en gåta. Filmen isig är som du säger en trevlig historia.

Lämna en kommentar