Årets bästa filmer 1984

1984-940x620

Det var många kända filmer detta år men när jag rannsakade mitt minne fann jag att de nog var lite si så där vid en närmare eftertanke. Hade faktiskt ganska svårt att få ihop tio stycken bra filmer och fick därför damma av minnet och har plockat med ett par tre filmer jag bara sett en gång då det begav sig, en ganska så osäker metod. Take it or leave it här kommer i alla fall året 1984.

the_flamingo_kid_janet_jones_matt_dillion_h_2016

10. The Flamingo kid: En coming of age historia meden ung Matt Dillon som här är mästare på gin rummy. 60 tal, sköna miljöer och en och annan moralkaka om jag inte missminner mig.

msdnatu_ec012_h_crop_650x440

9. The Natural: Basebollporr med en medelålders Robert Redford som spelar ung. Klyschor men bra skådisar och underbart foto.

mv5bmtm4oty3ndm5ml5bml5banbnxkftztcwodawntcyna-_v1_sx640_sy720_

8. The Bounty: Enda filmversionen jag sett. Vad jag minns var den bra och engagerade med ett härligt samspel mellan Gibson och Hopkins.

terminator-videosöndag

7. Terminator: Trots kackiga effekter och något yxig regi en film som har sina stunder.

falling-in-love

6. Falling in love: Inte någon av mina favoritskådisar men Streep och DeNiro är bra på att spela vanliga i denna film som var oväntat stillsam trots otrohet och annat snask.

bloodsimple720pmp4aacx2-1024x550

5. Blood simple: Kriminalhistoria signerad bröderna Coen. Minns den än som en spännande rulle med obehagliga karaktärer.

birdy

4. Birdy. Både sorglig och allvarsam film som besitter en viss värme och är lite dråplig. Bra musik av Peter Gabriel vilket gör att en del scener sitter kvar än i dag.

elm8

3. Terror på Elm st. Höll på att gå upp i limmningen när jag såg denna för första gången. Smart och skrämmande historia.

Mannen-fran-Mallorca-AKA-Man-from-Majorca-1984-1

2. Mannen från Mallorca: Smart svensk kriminalfilm som ger en besk eftersmak i munnen då den till viss mån är baserad på verkliga händelser.

Once-Upon-a-Time-in-America-1984-copy1-540x303

1. Once upon a time in America: Kommentar överflödig då det är en av de bästa filmer som gjorts. Punkt.

Övriga filmspanares listor om detta år:

Absurd cinema

Filmmedia

FLMR

Rörliga bilder och tryckta ord

Movies noir

Jojjenito

Fiffi

Fripp

Filmfrommen

20 tankar på “Årets bästa filmer 1984

  1. Äh, 1984 var ju ett superstarkt år! Men precis som du har jag en nostalgilista så jag tar inget ansvar för mina val (längre).

    Vi har två överlappisar i alla fall.

    Största överraskningen på din lista, för mig, är filmerna på plats 8-10. Har inte sett någon av dem iofs… 🙂

    • Våra meningar om 84 går isär det kan vi åtminstone vara överens om 😉
      8 – 10 är ok filmer, välgjorda och inte så mycket mer

  2. Oj, du fick med några filmer jag glömt eller inte sett. Men fina val. Och … Ja visst är ettan den självklara vinnaren! Förbannat bra film helt enkelt. 😀

    • Håller med – den hamnade i topp tio bland mina 100 bästa filmer. En jag ständigt är sugen på att se om – det är väl speltiden som lägger lite grus i maskineriet.

  3. Jäkla snajdigt att Flamingo Kid fick komma med på en lista! Då är vi iaf två som sett den en gång i tiden! Jag satt och funderade lite på den…men den klarade inte cutten…

    Basebollporren är klart sevärd!

    Men jag saknar ju Short Round!! HAHAHAHAHA! 😉

  4. The Flamingo Kid tror jag inte ens jag hört talas om faktiskt. I övrigt har vi ju många överlapp den här gången.

    Och jag tycker att ’84 känns som ett toppenår, men det svårt att avgöra när det är så pass länge sedan.

    Terror på Elm Street såg jag för första gången bara för några år sen. Har svårt att förstå hajpen, men det beror nog på att jag såg den för sent.

    Kul att se Birdy på din lista. Fick för mig att det bara skulle vara jag som skulle ha med den.

    • Vi var trots allt ett par stycken som kom i håg Birdy.
      84 känns mer nostalgi än bra – många kända filmer men vid en omtitt inte så bra.
      När man såg Elm str när det begav sig visste man inte att Freddy skulle bli en mysmördare – med facit i hand så sänker det filmen lite

  5. 10. Ej sett denna, men den ligger i att-se högen.
    9. Ganska ok, men inget speciellt.
    8. Ej sett, verkar dock kunna vara intressant.
    7. En favorit som på många sätt är bättre än tvåan.
    6. Såg denna för ett tag sen och den var ok, men hoppades på mer.
    5. Ja, en toppfilm och en av Coens bästa.
    4. Faktiskt inte sett, men den borde man nog se.
    3. Funkade bättre vid omtitt. Ingen favorit, men bra i genren.
    2. Kul att se den så högt upp. En av de bättre svenska filmerna.
    1. Ja, det är svårt att säga emot. Har den lite längre ner på min lista, men det är för att det fanns flera favoriter från året. Men ett svagare år hade den varit i topp hos mig.

    • Mediokert år tyckte jag då det lever på mer nostalgi än kvalitet men jag har en och annan film kvar att se. man blir aldrig klar med dessa listor 😉

  6. Många filmer på din lista som jag inte sett, Flamingo-rullen tex. Och så ett par son inte ens är i närheten — Once Upon… och Blood Simple. Men HI5 till Freddy och Elm Street — en klassiker!

  7. En originell lista, får man väl se detta som med flera oväntade titlar, flera jag inte sett. Once Upon a Time in America är galet bra, men håller någ någon eller några filmer före den om jag skulle göra en lista.

    • Originell ? Kanske inte de stora blockbustrarna från detta år men ganska mainstream tycker jag.
      Börja med listknopandet tycker jag vi har 80 – 83 i pipelinen.

      • Ja, kanske mainstream-filmer men flertalet jag inte ens tänker på när jag ser tillbaka på det årtalet. Det blir mycket svårare 1983 och neråt tycker jag, 80-talet kom igång på riktigt med klassikerna det här året, känner jag så här rent spontant.

Lämna en kommentar