Årets filmer 1975

Ack ack ack tocket elände. För första gången i listhistorien kan jag inte skrapa ihop tio filmer och till råga på allt minns jag bara att jag gillade nummer 8 och 9 på listan och inte så mycket mer. Då det finns en och annan film kvar att se från detta år kommer listan säkerligen att fyllas på och hamna på rätt köl i sinom tid.

9. Vägvisaren: En stillsam naturfilm om vänskap där vad jag minns det mest dramatiska var att bygga en koja till skydd undan en storm. Minns att jag gillade filmens stilla lunk och de vackra bilderna samt att det var en lite vemodig historia.

8. Three days of Condor: Konspirationsthriller med Redford och Von Sydow som det är hög tid att se om.

7. The French Connection 2: Inte på långa vägar lika bra som sin föregångare men Hackman är alltid Hackman och en 70-tals kriminalare sitter aldrig fel.

6. Picnick at Hanging Rock: Första halvan är 10/10. Vackert, suggestivt och rysligt. Andra halvan av filmen håller inte måttet och är minst sagt lättförglömlig.

5. Rollerball: Även detta är en ojämn film. Det är många scener som känns som utfyllnad men på det stora hela en klart godkänd sf-rulle

4. Gökboet: Det som är intressantast med denna film är att mina sympatier under årens gång växlat från McMurphy till Nurse Ratched. Kan det bero på att jag blivit gubbe och vill ha ordning och reda?

3.The Return of the Pink Panter: Sellers i högform igen det är här filmerna om Kommissarie Clouseau hittar sin form.

2. Monthy Python and the Holy Grail: I mitt tycke deras roligaste långfilm som visar att det går att göra bra film med liten budget bara man har bra idéer.

1 Hajen: Ohotad etta. En i det närmaste perfekt film som blandar skräck och äventyr samtidigt som man blir lite sorgsen över att Spielberg blivit allt för ”vuxen” i sitt filmskapande.

Övriga filmspanares listor.

Fiffis Filmtajm

FLMR

Filmmedia

Fripps Filmrevyer

Jojjento

Movies-Noir

2 tankar på “Årets filmer 1975

  1. Ja men vad trevligt. Inte fel med en årslista att förlusta sig med under första frukosten på Mallorca.

    Helt ok att lämna vakanser på de lägsta spottarna om man inte har filmer som är listvärdiga. Du har brytit isen! 🙂

    Jag är inte lika förtjust i de gamla komedierna men annars har vi en del överlapp. French connection II tänkte jag se inför listan men det hanns inte med.

Lämna en kommentar