Fredagsfemman

Årets traditionella fredagsfemma handlar om den bästa skräckfilmsmusiken. Denna gång gick det ganska så snabbt för mig att knåpa ihop en lista.

5. Prince of darkness: Tung och ödesmättat musik med maffiga syntar av John Carpenter.

4. 28 days/weeks later. Ledmotivet höjer alltid pulsen för mig. En blandning av skräck och actionmusik av John Murphy.

3. The Thing. Morricone har knåpat ihop ett score som verkligen förmedlar ödsligheten och utsattheten av att vistas i Antarktis

2. The Shining. Tvi vale vilken otrevlig musik. Det är mycket ljud och skrammel och i ärlighetens namn är musiken ruggigare än filmen.

1 Halloween II Carpenter kniper första platsen med ett soundtrack som är alldeles fantastiskt. Andra filmen har ett lite fläskigare soundtrack än den första om ni nu undrar varför jag väljer denna.

Bubblare: The Exorcist, The Omen, Suspiria, Rosmarys baby, Zombi 2

Någon kanske undrar vart Friday the 13th och Jaws tog vägen? De filmerna har delvis bra soundtrack t.ex kill kill kill ma ma ma men men helhetsintrycket gör att de inte är listaktuella

Fiffis & Sofias listor hittar ni här och här.

I eftermiddag blir det farliga robotar på ett köpcenter.

 

3 tankar på “Fredagsfemman

  1. Ah, du tog ett helhetsperspektiv. Bra alternativ allihop men jag undrar om jag ändå inte föredrar prinsen. Det kan dock vara nostalgin som talar 🙂

      • Alla får ju tolka femman som de själva vill. Tänkte bara att det var lite roligt att både Fiffi och jag siktade in oss på enskilda musikstycken medan du tog hela scoret i beaktning.

Lämna en kommentar