Årets filmer 2018

Dags för de bästa filmerna från förra året så här mitt under sommaren. Naturligtvis har jag en hel del filmer kvar men någonstans måste man sätta stopp och knåpa ihop en lista. 2018 hade många bra filmer men ingen som fick full poäng – av mig. Det var svårt att knåpa ihop lista då det var en hel del rullar som var ”ungefär lika bra”. Anmärkningsvärt är att det bara är tre amerikanska filmer med på listan, nog tjatat nu kör vi

10. Bumblebee: Charmig och rolig. En lättviktare till film jag blev mycket glad av att se.

9, Avengers: Infinity war: Spännande och medryckande – full fart hela vägen in i kaklet. Synd att uppföljaren inte höll måttet.

8. Holiday: Dansk må dåligt film som tar fram det sämsta hos människor. Påminner lite om den italienska Dogman i tema.

7.The Man who killed Hitler and then the Bigfoot: Man skulle kunna tro att filmen är en actionrökare men det är en ganska så stillsam och lite vemodig film om en man på sin ålders höst. Både Bigfoot och Hitler är med i rullen så det rör sig inte om falsk marknadsföring.

6. Tårtgeneralen: Fin liten film om en stor människa med ett litet liv i en liten stad.

6. Ghostland: Årets ruggigaste film är naturligtvis fransk, stundtals outhärdligt ryslig och spännande.

4. Upgrade: Australiensk sf-action-thriller med en mycket bra Logan Marshall-Green i huvudrollen.

3. Goliat: Detta är en film som inte gör någon glad men det är förbaskat bra.

2. Fight girl: Är svag för sportfilmer och denna gick rakt in i kroppen mycket beroende på Aiko Beemsterboer kanoninsats i rollen som den något instabila Bo.

1 The favorite: Härlig skröna om maktkamp i det engelska hovet med tre kanonskådisar i huvudrollerna.

Bubblare: Summer of 84, Dogman, Vice, Halloween, Blackkklansman, Deadpool 2, M:I -Fallout.

Andra filmspanares listor

Jojjenito

Fiffi

Vad blir det för film?

Fripp

Filmfrommen

Movies-noir

 

7 tankar på “Årets filmer 2018

  1. Kul! Äntligen kom din topp 10 2018. Liten extra bonus mitt i semestern. Jag har nu avnjutit din lista med en kopp kaffe…

    10. Bumblebee – inte sett men den lär jag se någon gång…

    9. Infinity War – kul att se att den orkade sig upp på din lista. Min solklara etta! 😀

    8. Holiday – inte sett, inte sugen

    7. The Man who killed Hitler and then the Bigfoot – inte sett och har ingen aning om vad det är för film. Listans överraskning! 🙂

    6. Tårtgeneralen – inte sett

    5. Ghostland – en fransk rysare? Nja kanske inte för mig

    4. Upgrade – har den på den långa ”att ses”-listan har bara inte kommit till skott än… Jag måste kanske uppgradera min lista och jacka upp den några snäpp? 😉

    3. Goliat – hehe, nej, inte sett, helt ointresserad

    2. Fight girl – aldrig hört talats om. Tycker ofta att filmer om boxning är tråkiga.

    1. The favourite – jo men denna är ju fin. Jag gillade den mycket. Underhållande dialog. Ligger som bubblare hos mig (om jag kommer ihåg rätt)

    En intressant lista med idel filmer som jag inte ens har sett. Olika filmsmak som det känns, i alla fall att vi väljer olika… Som det ska vara.

    • 9 Jodå inte illa alls
      7 Finstämt och skruvat drama
      4 Klart sevärd
      3 Inte så mycket boxning mer drama

      3&8 är nog inte Henkefilmer om jag känner dig rätt.

  2. Kul att Goliat tog sig så högt upp på listan! Kan inte heller påstå att jag har särskilt mycket att invända mot din förstaplats 🙂 Men ingen Juliet, Naked alltså? För egen del skulle nog Spider-Verse-filmen kunna ha en chans till listplats

    • Spider-verse har jag inte sett har som sagt svårt för tecknade seriefilmer. Konstigt!
      Juliet naked – visst är den trevlig men inte så trevlig – det var många filmer som tävlade om en plats.

  3. Pingback: 10 i topp: Filmer 2018 | Jojjenito – om film...

  4. Oj, där kom den, din 2018-lista. Mitt under semestern smyger du ut den. Och ovanligt snabbt för att vara dig? En i mina ögon fräsch och överraskande lista med en filmer som jag har noll koll på.

    10. Bumblebee – Nja, hehe, jag såg den här för ett tag sen och visst den var väl ganska kul. Men på topp-10. Nope.

    9. Infinity War – Nej, jag hade inget kul alls under den här filmen. Uppföljaren däremot!

    8. Holiday – Den här skulle jag ha sett nere i Malmö i höstas men de fick aldrig igång filmen så jag fick byta film. Lite besviken på det för jag tror det hade varit… eh… intressant att se den. Det känns inte som en film man aktivt letar upp i första hand så lite synd att det strulade nere i Malmö. Såg ett citat från The Guardians 5/5-recension: ”Makes Michael Haneke look cuddly and inviting, and Ulrich Seidl seem positively jolly”. Låter bra. 😉

    7. The Man Who killed Hitler and then The Bigfoot – Noll koll, även om jag tror jag hört titeln.

    6. Tårtgeneralen – Oväntat osugen på denna.

    5. Ghostland – Tack för tips. Den ser obehaglig ut.

    4. Upgrade – Ah! High-five på den!

    3. Goliat – Jag ska se den nån gång. Gillade Tjuvheder.

    2. Fight Girl – Noll koll.

    1. The Favourite – Bra men ingen… favorit.

    • Jo mina årslistor kommer lite här och där men ovanligt snabb för i år kan bero på att jag såg en hel del nya filmer förra året och detta år ska vi inte tala om.
      10 Den var ganska så ny när jag knåpade ihop listan kan dallra till o åka ur då jag har en hel del -18 filmer kvar.
      9 och jag ogillar uppföljaren får se vart den hamnar när jag uppdaterar min MCU-lista.
      8-7 tror du kan gilla dessa
      6 Oväntat bra
      3 Text på G
      2 Festivalfilm troligen svår att hitta

Lämna en kommentar