Upgrade (2018 Australien)

I samband med en trafikolycka blir Grey och hans fru Asha rånade. Frun mördas och Gray skadas så illa att han blir totalförlamad. Djupt deprimerad med inga framtidsutsikter får han ett oemotståligt erbjudande nämligen att få ett chip inplanterat i nacken som gör honom helt återställd. Frisk och bokstavligen på benen beger sig nu Grey ut på hämnarstråt men det som verkade vara ett simpelt rånmord visar sig vara något helt annat och det där mirakelchippet i Greys nacke är mer avancerat än han kunde önska.

Det här var en riktigt bra om än stundtals blodig sf-thriller från Australien där det finns mycket att gilla.  Logan Marshall-Green spelar huvudrollen, en skådis som hitintills alltid levererat i de filmer jag sett. Han börjar segla upp som en favoritskådis för mig. En hämndrulle är aldrig fel då jag som bekant är mycket svag för  genren. Filmens miljöer är en nära framtid, man känner igen sig då det är mest tekniska detaljer som skiljer sig mot vår verklighet. Trots en liten budget lyckas filmen med att måla upp en trovärdig framtidsskildring. Filmen är spännande och Marshall-Greenes rollfigur Grey är en person jag hejar på. Sist men inte minst är Upgrade från Australien och då finns den där känslan över att man inte riktigt vet hur det ska sluta. Klart sevärd rulle från landet som matar ut intressanta filmer på löpande band.

Regi: Leigh Whannell

Betyg: 8/10

4 tankar på “Upgrade (2018 Australien)

  1. Jag gillade också denna skarpt, och det är högst troligt att den hamnar på min topp-10-lista för 2018. Nu tror jag alla regissören vill ha en så stor budget som möjligt men samtidigt så tror jag en liten budget ofta kan vara en sorts fördel. Cgi-festerna uteblir och känslan blir råare. Man är tvungen att hitta på andra saker, annorlunda lösningar osv. Här funkar det klockrent. Just hur Marshall-Green agerar när STEM tar över är riktigt duktigt.

    • So far ligger den stabilt på 10 i topp 2018.
      Logan M.G växer hela tiden som skådis. Finns kompetensen tror jag inte att budgeten spelar så stor roll. Stor budget gör mga ggr att man blir lite feg och kompromissar – tror jag

Lämna en kommentar