The Reef ( 2010 Australien )

Jag är en ganska duktig simmare, dyker och tumlar runt i vattnet kanske mer lik en valross än en delfin men likväl är jag duktig. Duktig i simbassäng vill jag tillägga för jag skulle ALDRIG plaska runt i saltvatten och än mindre göra som huvudpersonerna i The Reef simma två mil in till land.

Fem personer ger sig ut på en nöjestur kring det Stora Barriärrevet, ett område som är naturskönt vackert och fullt, är jag övertygad om, med hajar som bara väntar på att sätta tänderna i folk. Båten kapsejsar och de fem har i stort sett bara ett val, simma i land. Jag nämnde hajar tidigare och det är precis vad sällskapet kommer att stöta på.

Filmen är en variant på Open Water men där den filmen var en ganska trist och långdragen historia är The Reef en spännande film där jag sitter och kikar mellan fingrarna och det var länge sedan jag gjorde det pga spänning. Med ganska enkla effekter t.ex  filma de simmande underifrån, kameran i nivå med vattenytan lyckas regissören hålla intresset upp tills helvetet bryter loss. Det är ingen Edward Norton eller Julianne Moore som plaskar i vattnet men de, för mig, okända skådespelarna lyckas förmedla ångesten och skräcken i vattnet mer än väl.

Betyget på The Reef kanske är lite väl högt men jag är svag för filmer med hemska djur i vatten, lägg sedan till min ångest för öppet vatten och mina kriterier för en bra skräckthriller har fyllts mer än väl. The Reef är en effektiv och välgjord B-film och jag kommer definitivt  inte att bada på djupt vatten i sommar. Gäddor kan också bli ganska stora.

Regi: Andrew Traucki

Betyg: 8/10

7 tankar på “The Reef ( 2010 Australien )

  1. Oj då, kanske ska ses…
    Jag har dock inte sett Hajen än, kanske ska bli min första prioritering…

    Jag finner ganska ofta att okända skådespelare har ett ytterst intressant agerande.

  2. Jag tyckte ändå att Open Water som sagt var helt ok med tanke påm förutsättningarna, så det här kanske skulle vara något. Den tycks i alla fall vara bättre än Fiffis Adrift.

    @filmiformavtext: Okända skådisar kan antingen vara helt lysande eller också finns det en anledning till att de är okända

  3. Wohoo!
    Nu blev jag ju jäkla nyfiken på att se den här filmen. Trots att jag såg Open Water och tyckte den var helt ok..

    tack för tipset! (tilläggas kan att jag också är lite svag för filmer med ondskefulla creatures i vatten…behöver jag tillägga att original-Hajen är som ett gudolmligt tidlöst mästerverk…?!)

  4. Den här låter spännande. Jag kan också känna mig olustig runt öppet vatten. När man såg Hajen för första gången ville man ju inte precis kasta sig i sjön. 😛

  5. Den här filmen ska jag försöka se, har sett open water och tyckte faktisk att den var bra. Gillar hajfilmer, dom är nervryckande. Fin blogg btw.. Hälsningar Angelica

  6. Pingback: The Reef (2010) « Flmr – En sorts filmblogg

Lämna en kommentar