Bedrövliga filmscener 3

Här kan nog många tycka att jag är lite väl gnällig men den här scenen får symbolisera mycket (men inte allt ) som gör att jag avskyr romcoms. Film som medium ja egentligen all konst strävar efter att spela på våra känslor. Ju mer subtilt och oväntat man lyckas med detta desto bättre brukar det kännas, åtminstone för mig. Genren romcoms har chanserarat sedan nittiotalet tycker jag. Vad det beror på vet jag inte men jag kan misstänka att den nykonservativa våg som sveper över USA har ett finger med i spelet. Från att varit en ganska fyndig genre som av till vågat sticka ut hakan har genren förvandlas till en smet bestående av sliskiga och förutsägbara moralkakor. Många romkoms börjar bra men sedan börjar filmens budskap antydas (nästan alltid: Gift er) för att slutligen utmynna i ett tal där de rätta moraliska värderingarna presenteras.

Veckans scen kommer från den film där jag kände att nu räcker det, jag orkar inte längre. Filmen är älskad av många men just den repliken som Roberts uttalar vid 1:39 gjorde att genren romcom stendog och i bara farten gick även Roberts från en i mitt tycke ”helt ok” skådis till en ”undvik så gott det går” skådis. Repliken känns bara så genomfalsk och känslomässigt utstuderad. Jag får kväljningar när jag hör eller påminns om Just a girl….. Detta trots att Notting hill är en aning mer sansad än sina amerikanska motsvarigher men detta var strået som knäckte kamelens rygg.  Visst har jag återbesökt genren då och då men när inte ens Gosling/Moore/Bacon/Carrell lyckades förmedla en positiv känsla i förra årets Crazy, stupid, love fick det vara nog. Inga fler romcoms för mig om de är gjorda efter 1990 – känslig som jag är.

P.s Läste att Hugh Grant skulle ”pensionera” sig som skådis. Jag blev lite förundrad när jag läste detta, för hur kan man pensionera sig från ett yrke man aldrig utövat?

8 tankar på “Bedrövliga filmscener 3

  1. Hahaha, i denna kontext blir ju hennes line helt olidlig. Nice catch, filmitch! Men jag tycker fortfarande att hon är suverän i Erin B.

    • Japp repliken är mer än olidlig 😦 Såg EB efter den här så Julia var redan körd. Däremot gillade jag hennes prestation i Closer så visst finns det undantag.

  2. Hahaha, din slutkläm var helt obetalbar 😀 Notting Hill är väl inte det sämsta som finns i genren men du har helt rätt i att Roberts replik är fullkomligt undermålig. Frågan är om romcoms undergång beror på ett skifte i fokus eller om de helt enkelt bara blivit lite för vanliga? Ett lite för säkert kort för bolagen att satsa på. Å andra sidan ska jag väl inte uttala mig, den sista romcom jag tyckte var ok var When Harry Met Sally…

    • Tackar. Oh nej Nothing Hill skulle nog tom vara en helt ok film om det inte vore för den här scenen. Harry & Sally är mkt bra och är mkt rikigt den senaste bra romcom jag såg.

  3. Ahaha, jag vet inte om scenen är så rackarns bedrövlig men nånting gjorde att jag satt och vred på mig med skämskudden redo. Hela scenen känns pinsam, speciellt när Roberts nästan fastnar med sina repliker. Och just nyckelrepliken känns… märklig.

    • Mest ett inlägg mot romcoms som nuförtiden nästan alltid har en scen av det här slaget. Kanske inte helt bedrövligt men pinsamt så det förslår.

Lämna en kommentar