Skräckfilmsvecka: Linkeroever (2008 Belgien)

Någon film  från Belgien har jag inte sett tidigare så det var lite extra spännande när jag slog mig ned med Linkeroever. Linkeroever är ett nedgånget bostadsområde som ligger i staden Antwerpen. Området har tydligen haft dåligt rykte ända sedan medeltiden och varit tillhåll för folk på samhällets skuggsida. Efter filmen var jag tvungen att googla Linkeroever för att se om stadsdelen fanns i verkligheten och visst gjorde den det.

Marie är löpare i världsklass och är på väg med raska steg mot EM. Några veckor innan avfärd drabbas Marie av utmattning och blir beordrad att vila. Hela hennes tillvaro ställs på ända och Marie vet inte vad hon ska göra med sitt liv. Hon har nyss träffat en kille och när hon får en möjlighet att flytta in i hans lägenhet som ligger i Linkerover tar hon chansen, kanske främst för att komma från sin tjatiga mamma. Då pojkvännen jobbar på dagarna vandrar Marie runt i lägenheten under dagarna utan att ha något att göra. Tristessen bryts när en granne berättar att den förra lägenhetsinnehavaren försvann spårlöst. För att ha något att gör börjar Marie undersöka försvinnandet. Då det rör sig om en skräckfilm förstår vi tittare att detta är en fruktansvärt dålig ide´.

Det här blev av en händelse den tredje filmen på raken om hemsökta hus. Linkeroever är också den bästa av de tre. Till det yttre påminner Linkeroever om ett socialrealistiskt drama, fotot är grått, omgivningarna är slitna och skitiga och över Antwerpen hänger det ständigt gråa moln. Man blir inte direkt sugen att åka till Antwerpen efter man har sett filmen. Även om det inte händer så mycket i form av våld och skräck så stärker miljöerna känslan av obehag och jag kan aldrig riktigt slappna av när jag ser filmen. Eline Kuppens som spelar Marie gör det mycket bra och karaktären växer och blir till en person som jag bryr mig om. Detta tillsammans med de sunkiga miljöerna är filmens styrka.

När eftertexterna rullar måste jag erkänna att jag har lite svårt att få ihop alla pusselbitar. Om det beror på att jag inte riktigt hängt med i svängarna eller på ett slarvigt skrivet manus vet jag inte men filmen väcker åtminstone mina tankar en aning och jag går och funderar på filmen efter jag har sett den. Ett tecken på att Linkeroever hade något att ge. Eline Kuppens ska jag hålla utkik efter men hon har tyvärr inte gjort så värst mycket, åtminstone inte enligt IMBD.

Över hos Fiffi kan man besöka ett annat rysligt bostadshus i det mindre formatet.

Regi: Pieter Van Hees

Betyg: 6/10

Lämna en kommentar