7 Skådespelare

Det finns ett litet antal skådespelare som är så bra att jag egentligen inte bryr mig speciellt mycket om filmens handling. Mitt intresse ligger främst i att få njuta av deras prestation på vita duken. På egen hand kan dessa skådisar lyfta ganska mediokra produktioner ett snäpp eller två på betygsskalan. Jag blir helt enkelt glad av att se dessa personer i aktion. Jag har begränsat mitt urval till aktiva skådespelare och börjar med herrarna. Namnen är utan inbördes ordning.

346973Christoph Waltz

Denne österrikare kom från ingenstans och tog mig med storm i rollen som den charmigt verdervärdige Hans Landa i Inglourious Basterds. Han har inte gjort speciellt många engelskspråkiga filmer men desto fler på tyska. Hitintills har han mest fått spela osympatiska personer men han har flera intressanta roller på gång b.la ska han spela Michail Gorbachov i den kommande Reykavik. Om jag får Waltz absitnens får jag väl alltid försöka spåra upp österrikiska filmer och tv-serier med engelsk text.

1251298646_edward_norton_290x402Edward Norton

Jag minns ögonblicket när jag insåg att en ny stjärna tändes på skådespelarhimlen. I slutscenen i Primal fear, ja egentligen i hela filmen, så spelar Norton skiten hur resten av ensemblen och detta var i hans debutfilm! Det spelar ingen roll vad Norton spelar; Bruce Banner, katolsk präst, polis han gör det alltid bra. Jag upptäckte att jag sett nästan alla filmer med skådespelaren. Hans produktion är ganska sparsmakad och han verkar inte ha något nytt på gång.

Ryan-Gosling-1Ryan Gosling

Han liksom smög sig på mig för jag hade sett Gosling i aktion många gånger innan jag insåg vilken fantastisk skådis han är. Bara det att jag gick på bio och såg en rom-com enbart för att han var med i rollistan är skäl nog för att ge honom en plats på den här listan. Gosling känns alltid närvarade i rollerna och han glider in i sina karktärer. Han använder små medel och uttryck och övertygar alltid som sin karaktär. Om ni missat Lars and the real girl eller Blue Valentine är det bara att gratulera, ni har två fina filmstunder framför er. Gosling har två färdiga filmer som väntar på premiär och pysslar med ett par kommande projekt.

the-master-philip-seymour-hoffman-a31c7Philip Seymour Hoffman

Karln kan spela allt från amatörskådis med en snedvriden verklighetsuppfattning i Along came Polly till iskall skurk i Mission Impossible 4. Hoffman lufsar sig igenom de flesta av sina roller med tung andhämtning men han gör det med pondus och övertygelse. Jag har inte på långa vägar sett alla hans filmer men glädjande nog kan faktiskt Hollywood uppskatta kvalite´. Från att ha startat som birollsinnehavare är numera Hoffman ett affischnamn att räkna med.

MV5BMTM0MzI1NTg2M15BMl5BanBnXkFtZTcwNDcyODU2Mw__V1__SY314_CR160214314__3643Tom Hardy

Det är lika bra att erkänna på en gång: Jag är lite smårädd för Tom Hardy. Utan att han vare sig säger eller gör något verkar han vara ständigt förbannad på allt och alla i sin omgivning. När han blir förbannad blir hans ögon alldeles svarta och jag ryser till av välbehag. Likt Gosling använder sig Hardy av små medel och gester när han skådespelar. En naturkraft som (jag kan knappast bärga mig) har huvudrollen i nyinspelningen av The Road Warrior.

jason_statham-12786Jason Statham

Det är ingen större chanstagning att påstå att Jason Statham aldrig kommer att få lägga fingrarna på en Oscarsstatyett. Han kommer aldrig att bli hyllad för vare sig sina filmer eller sitt ensidiga skådespeleri men folk som Statham behövs. Det känns tryggt när jag sätter på en rulle med Jason, jag vet vad jag får ”no moore no less”. Statham besitter också en viss charm trots sin något stiffa framtoning. Han har ett gäng filmer klara inför 2013 så framtiden ser ljus ut.

Ralph-Fiennes-Pictures-Latest-3Ralph Fiennes

Jag vet att han har huvudrollen i den Engelske patienten, jag vet att han regisserade den sega Colorionaus, jag vet att han ofta ser lite stel och torr ut men det spelar ingen roll för som han kan skådespela!  Även här har vi de små gesternas man, med en blick eller huvudvridning kan Fiennes förmedla mer vad Pacino klarar av i en hel film. Fiennes har gett återhållsamheten ett ansikte. Jag ska inte rabbla upp alla hans fantastiska roller det räcker med att konstatera att han på egen hand lyckades lotsa mig igenom pekoralen Schindlers list (nästan till slutet).

18 tankar på “7 Skådespelare

  1. Mycket trevlig lista! Jag fastnade också för Norton redan i Primal Fear, Fiennes i Schindler och tog lite längre tid på mig för Gosling. I det senare fallet var det dock mest Young Hercules som spökade ett bra tag.

    Däremot är jag inte lika kär som du i varken PSH, Hardy eller Statham. Bra alternativt roliga skådisar allihopa, men inga jag aktivt söker upp (utom möjligen PSH i någon mindre grad). Så förutom tre herrar hade listan kunnat vara min egen 😀

    • Turligt nog har jag aldrig sett Young Hercules då hade kanske Gosling legat på minus. Hardy har kanske lite mer att bevisa men hitintills har han varit klockren.

  2. Alltid trevligt med personliga listor som dessa.

    Christoph Waltz – Tror de flesta fick upp ögonen för honom i och med Inglourious Basterds. Har fortfarande en del att bevisa, men han kan nog bli en favorit på lång sikt.

    Edward Norton – Har alltid gillat honom och han levererar allt som oftast. Frågan är bara om han kan vara lite svår att jobba med eftersom han inte riktigt tagit sig ända till toppen som man trodde ett tag. Kan också vara så att han helt enkelt väljer projekt med mer omsorg än många andra och att det tar lite längre tid för honom att bli en av de största. Men jag gillar honom och vill se mer.

    Ryan Gosling – Den breda publiken tror jag fick upp ögonen för honom på allvar med Drive. Men tror det var Lars and the Real Girl som verkligen gjorde honom till ett namn att räkna med för egen del. Han slog ju annars igenom med sin Oscarsnominerade prestation i Half Nelson så helt okänd var han inte. Hoppas han fortsätter göra bra och intressanta roller bara.

    Philip Seymour Hoffman – En skådespelardröm som verkligen visat att han kan spela allt möjligt. När man ser att han är med i rollistan vet man att det är en film som är värd att se. Just att han klarar av det mesta gör honom till en stor favorit hos många.

    Tom Hardy – Ingen direkt favorit, men erkänt duktig. Har fortfarande en bit kvar i mina ögon, men han kommer bara att växa.

    Jason Statham – Jag håller nog med dig om att han har en viss charm och att det behövs skådespelare som han. Sen tror jag faktiskt att han kan överraska en i rätt roll. Problemet är väl att han blivit satt i ett fack och inte verkar ha några problem med det. Tror inte hans ambitioner är att vinna en Oscar utan att underhålla. Och det är han ju omtyckt för av många.

    Ralph Fiennes – Han är duktig, det håller jag med om. Favorit är han kanske inte, men jag ser gärna filmer med honom. Däremot ska han hålla sig undan registolen efter hans misslyckande. Ser fram emot att se mer av honom i Bond, även om han kanske inte kommer få jobba lika mycket på fältet i fortsättningen…

    • C.W: Skulle vara intressant att ta del av hans inhemska produktion.
      E.N: Det var ngt tjafs om rollen som Hulk med filmbolaget, därav bytet till Ruffalo.
      R.G: För mig var det Blue Valentine där jag ”upptäckte” honom. Drive var jag lite besviken på som film.
      PSH: Man bör dock akta sig för en del filmer i hans produktion, t.ex Patch Adams. Brrrrrr
      Hardy: Håller med att han har lite få roller men han levererar alltid.
      J.S: Är nog nöjd med det han sysslar med. I The Bank job så visar han upp en lite annorlunda sida.
      R.F: Ett gott val som M i Bond.

  3. Namn som jag kan skriva under på.
    Möjligen med viss tveksamhet till Hardy. Hade han möjligen inte alls blivit lika uppmärksammad om han INTE spelat i ”Dark Knight Rises….?”

    Kanske Gene Hackman kan få komma med på ett hörn också…? 😉

    • Ang. Hackman. Min lista är aktiva skådisar annars hade både Hackman o Duvall haft en given plats.
      Hardy fastnade jag för redan i Bronson även om filmen inte var mkt att hurra för. Att han fick spela Bane gjorde mig mycket nöjd när den nyheten släpptes.

  4. Bra lista som hade kunnat vara min egen om det inte vore för Statham och Bane (har sett de i för få filmer för att kunna göra en bedömning).

    Edward Nortons insats i Primal Fear (särskilt sista scenen) är en av de där skådespelarprestationerna som jag alltid kommer att minnas som en av de bästa jag har sett. Bästa filmerna/rollerna för övrigt: American History X, Fight Club, Down in the valley, 25th Hour.

    Philip Seymor Hoffman är en stor favorit och jag har nog sett det mesta av honom (såg precis om The Talented Mr. Ripley där han trots en väldigt liten roll spelar skiten ur resten av ensemblen.

    Ralph Fiennes är bland det snyggaste och bästa jag vet. Bästa filmerna/rollerna: Röd drake, Spider, Strange Days, The Constant Gardener, The Reader och In Bruges.

    På tal om snygg och talang i ett – Ryan Gosling! Han är bra i allt jag har sett men bäst är han i Blue Valentine och Drive.

    Har bara sett Waltz i Inglorious Basterds och Carnage men han har varit grym i båda.

    På min lista (männen) skulle Chris Cooper och David Strathairn har två givna platser.

    • Håller med om Nortons roller. Har inte sett Down in the Valley……än.
      PSH gör en mkt bra roll i Ripley mao som vanligt – alltid bra.
      Min favorit med Fiennes är nog The Constant Garderner, ganska annorlunda roll i In Bruges.
      Om du inte sett Lars and the real girl – gör det bums! Half nelson fastnade jag aldrig för men inget fel på Goslings insats.
      Waltz har inte gjort så mycket mer än de filmer du nämner. Water for elephants såg jag enkom för hans deltagande.
      David Strathairn och Chris Cooper är bra skådisar som gör mig glad om de är i rollistan – bra val!

  5. Obs!! Glömde Half Nelson, såg den på Stockholm Filmfestival för x antal år sedan och blev golvad av filmen och framförallt av Goslings insats.

  6. Mången duktiga skådisar här (och Statham). Ingen av dem är några jag springer efter, men jag måste säga att Fiennes fick sig ett rejält lyft i mina ögon efter Strange Days.

    • Strange days var ett tag sedan jag såg men har sett den ett par tre ggr – bra sf-thriller. Statham är nog min Stallone, jag tror alla filmälskare behöver ha en sådan ”skådis” att luta sig tillbaka mot 😉

  7. Brilliant idé till lista. Iställer för att kommentera (mer) komme rjag lägga upp en egen lista inom kort. Eller var det lider, måste skriva klart om filmfesten först (två filmer plus sammanfattningen kvar)

Lämna en kommentar