Filmspanarna: Omstart

filmspanarna-bredMånadens tema för filmspanarna är omstart. Ett ganska brett ämne som kan innebära lite vad som helst. Efter att halvt om halvt glömt bort dagens tema fick jag plötsligt mycket bråttom att knåpa ihop något. Det fick bli en lista. Jag presenterar här fem filmer som alla har gemensamt att de är uppföljare, reboots eller nyinspelningar, en annan sak de har gemensamt är att de alla är bättre än originalet/första delen.

20110513040054!Terminator_2_posterTerminator 2

Inga större fel på den första filmen med Terminatorn men Camerons uppföljare är både mer spännande, bättre producerad och spektakulär än originalet. Kanske inte så konstigt då skillnaden i budget mellan de två filmerna är ganska stor, men som sagt T2 slår Terminator alla dagar i veckan.

roadThe Road Warrior (Mad Max 2)

Ettan var en småtrist historia som jag bara sett en gång. Uppföljaren innehöll desto mer fart och fläkt. Biljakter, stålbumeranger och spännande klädkreationer. Vet inte hur många gånger jag sett The Road warrior men fler gånger lär det bli. Den första filmen har jag inget som helst intresse att se om.

the-thing-posterThe Thing

När Carpenters nyinspelning kom 1982 var det en och annan kritiker som ojade sig och sa att originalet var såååå mycket bättre. Jag misstänker att de uttalade dessa idiotier på ren instinkt för att ursprungsfilmen är bäst verkar vara en oskriven regel när det handlar om film. Christian Nybys film från 1951 gör ingen glad då den är både mossig och trist. Carpenters film är däremot en klassiker som känns fräsch än i dag trots att den är trettio år gammal.

imagesCAWD1LRORed Dragon

Orginalet Manhunter har jag aldrig orkat se klart i sin helhet. Filmen är så trist att jag somnar var gång jag försöker. Även här satt kritikerna och ojade sig samtidigt som de avslöjade att de inte läst boken då de menade att regissören hade ändrat i historien för att göra den mer tittarvänlig. Red dragon följer Harris bok nästan in i detalj och är avsevärt mer välspelad och spännande än Manhunter. William Petersen vs. Edward Norton. Är det ens värt att diskutera? Lägg sedan in PSH som sliskig reporter och man undrar varför man överhuvudtaget ska slösa tid på Manhunter.

star_trek_movie_poster[1]Star trek

Originalserien/filmerna med Shatner som Kapten Kirk brukar vara ganska tröttsamma och tråkiga tillställningar med oegagerande historier. Här blev det med ens både piggare och avsevärt mer spännande. Jag ser fram emot uppföljaren som kommer 2013, något som varit i närmaste otänkbart om det rört sig om originalserien.

Kolla in vad andra filmspanare har skrivit om ämnet omstart.

Addepladde

Except fear

Fiffi

Flmr

Fripp

Jojjenito

Mode + film

Rörliga bilder

The Velvet cafe

18 tankar på “Filmspanarna: Omstart

  1. T2, alltså, jag blir glad så fort den förs på tal, det är en sån sjukt bra film och jag håller helt och hållet med dig om Manhunter. Maken till sömnpiller! (Och NU vaknade Movies-Noir ;))

    Men….glömde du inte Gudfadern 2? 😉

    • Skönt att vi är överrens ang. Manhunter. Gudfadern var uppe men där är skillnaden mellan de två filmerna i mitt tycke hårfin och då fanns det bättre kandidater.

  2. Nu är ju jag en Star Trek fan, så jag håller inte med om att orginalserien är ett sömnpiller. Den har ju charm som kompenserar för taffligheten!

    Men jag håller med om att omstarten var riktigt lyckad och uppföljaren är faktiskt en av de filmer jag ser fram mest emot att se under 2013.

    • Jag håller med dig om charmigheten i tv serien Star Trek – lite Åsa Nisse i rymden 😉 Filmerna (de jag sett) har varit ganska trista.

  3. Bra lista. The road warrior förtjänar att nämnas så ofta som möjligt. T2 är såklart bra, även om jag hålelr T1 som lika bra! (T1 ?? crazy)

  4. Håller med övriga talare — alla mycket bra val som jag helhjärtat instämmer i (så jag är bara tacksam över att du _inte_ hade med The Godfather ;)). Star Trek känner jag att jag har lite svårt att bedöma eftersom jag har så dålig koll på originalfilmerna. Men du är alltså ingen anhängare av The Empire Strikes Back över A New Hope?

  5. Jessica har redan skrivit om det men här känner jag att jag måste hoppa in och säga ifrån. Nämn inte Åsa-Nisse och Star Trek i samma mening… doh, nu gjorde ju jag det också. Gah! 😉

    Originalserien, ja, den är lite töntig men tycker varken den är tröttsam, tråkig eller oengagerande. The Next Generation (både filmer och serier) med Patrick Stewart är mer seriösa, med både toppar och dalar. Filmen First Contact är riktigt riktigt bra, på riktigt och 4/5. Omstarten 2009 kändes mer som en vanlig sf/action-rulle men var sevärd. Ser givetvis fram emot uppföljaren även fast Star Trek-känslan nog blir mindre för varje film. Och det tycker jag är synd till skillnad från alla icke-Trekkers. 😉

Lämna en kommentar