Evil Dead (2013 USA)

evil_dead_2013_by_myrmorko-d5j4g87Det är lika bra att jag säger det med en gång: Jag har alltid uppskattat originalfilmerna Evil dead I-III men de hör inte till mina favoriter i genren. Av den anledningen störde det mig inte speciellt mycket en nyinspelning producerades. Å andra sidan om man stör sig på prequels, sequels, remakes, och reboots så skulle bioutbudet vara mycket begränsat nu för tiden. De som håller Evil dead av Sam Raimi som en favoritfilm ska kanske skippa den här filmen för den har inte samma kreativa uppsluppenhet som originalet besitter.

Fem vänner beger sig till en isolerad stuga ute i vildmarken. Orsaken till trippen är att de ska försöka avgifta en i sällskapet som snöat in på knark och genom att isolera sig hoppas de kunna undvika civilisationens frestelser. (Vän av ordning skulle kanske försynt nu ställa frågan om de inblandade har en aning över hur lång tid en avgiftning tar men de kanske inte har jobb eller familj som kräver deras uppmärksamhet. Vad vet jag?) Att någon besökt stugan nyligen då källaren är full av döda katter och någon form av ritual verkar har utförts därnere verkar inte heller avskräcka någon. I källaren hittar man en bok och efter den obligatoriska högläsningen, trots varningar om att inte göra detta (det är en skräckfilm), släpps en demon lös som decimerar sällskapet i stugan.

Efter en kvart har jag ganska klart för mig vad som skall ske eller rättare sagt vilka verktyg som kommer användas för att ta folk av daga i filmen. Kameran zoomar snabbt in en köttsåg, spikpistol, hagelgevär samt en rakkniv. I och för sig är detta ett gammalt beprövat trick i filmens värld oavsett genre. Jag skulle dock uppskatta att få bli överraskad åtminstone någon gång men kanske väljer jag ständigt fel filmer för att få uppleva den känslan.

Evil dead startar en aning trevande och är lite långsam de första tjugo minuterna som används till att presentera karaktärerna och mysteriet med källaren. Resten av speltiden används mest till skrik, blod och avslitna lemmar. Speciellt spännande blir det aldrig men filmen är relativt underhållande åtminstone under speltiden. Man bör dock inte använda sin hjärna allt för mycket, risken är då stor att hela historien faller som ett korthus.

En sak som jag uppskattade mycket var frånvaron av CGI (den verkar åtminstone lysa med sin frånvaro) som gör att filmen känns mer realistisk och äkta. I övrigt är Evil dead en standard skräckis som underhåller för stunden vare sig mer eller mindre men innerst inne hade jag nog inte väntat mig så mycket mer.

Även Movies-Noir har ”avnjutit” denna film.

Regi: Fede Alvarez

Betyg: 6/10

6 tankar på “Evil Dead (2013 USA)

  1. Jag är väldigt förtjust i originalen, men inte så förtjust att jag rakt av skulle fördöma en remake. Låter som att man på pappret tagit ett rimligt beslut att tydligare gå i slasherriktningen, synd bara att det inte utfördes bättre.

    • Jag tycker nog att man skulle kunnat laga till en aningens rysligare anrättning eller lägt till ett o annat spänningsmoment men filmen är underhållande åtminstone.

  2. Den har sina ögonblick och det är rejält med gore. Tycker den tar det lite för långt och är inte helt förtjust i allt. Men så var det med originalet också. Har för mig att jag tyckte tvåan var bäst, men länge sen jag såg dem. Tack för länkning 🙂

  3. Jag har precis sett om originalet för att vara ”beredd” när denna ska…..avnjutas. Eller hur man nu uttrycker det korrekt. Känns som du är ganska nöjd med filmen trots allt? 🙂

    • Visst är jag det men man hoppas alltid på mer. Duger gott som en stunds förströelse och är helt ok – förutsatt att man gillar genren.

Lämna en kommentar