The Dyatov pass incident (2013 USA)

the-daytlov-pass-poster3Jag startar veckan med en foundfootage, inspired by true events film regisserad av självaste Renny Harlin som utspelar sig i de snötäckta Uralbergen. Snöfilm och found footage är två saker jag gillar på film och det här var inte så pjåkig.

1959 var ett tiotal personer ute på en ”nöjestur” i Uralbergen. Vad som hände gruppen vet man inte men sällskapet återfanns med oförklarliga skador och kropparna var delvis avklädda ute i vinterkylan. Vad som hänt vet man inte riktigt men att det är ett mysterium som fascinerar folk får man bekräftat vid en snabb sökning på nätet. Denna händelse är utgångspunkten för Harlins film som startar med ett gäng collegeungdomar som tar beslutet att resa till Ryssland för att lösa mysteriet. Ju närmare man kommer platsen för mysteriet desto märkligare saker börjar ske. Kompass och GPS krånglar och om natten hörs märkliga ljud. Lägret verkar också fått besök av mystiskiska varelser som verkar ha förmågan att gå upp i rök. Normalt funtade personer skulle ha rest hem men så är icke fallet här och så går det som det går.

Before

Before

Händelsen från 1959 har skett och visst förekommer det vissa oklarheter om varför sällskapet dog. Bla kan man läsa om incidenten här. Harlin har tydligen fascinerats av berättelsen och valt att spinna en historia kring händelsen. The Dyatov pass incident passade mig som hand i handske. Det är ett mysterium som kittlar min fantasi och jag gillar verkligen hur lösningen presenteras i filmen. En lösning som kanske inte riktigt passar alla vad jag förstått efter att ha läst ett och annat inlägg om filmen på nätet, b.la hos FILMR. Jag undrar om vi sett samma film? Det är en found footage film men den här rullen är på gränsen till att vara filmad som en ”vanlig” film. De svepande kamerarörelserna som gör att det snurrar i skallen och de irriterande brusen och störningarna som är så vanligt förekommande i genren är nästan obefintliga men för den skull förlorar inte berättelsen känslan av att man är med sällskapet. Filmen följer formulär 1A när det handlar och historier av detta slag; först har vi överentusiastiska studenter på väg till sin drömresa, sedan följer byborna som varnar för en tur i bergen sedan ja ni som sett filmer av det här slaget vet ungefär hur dramaturgin är upplagd. Oinspirerat kan man tycka men för mig fungerar det väl och jag hade en småryslig stund.

After

After

Hos Fiffi kan man läsa om en film som rör sig om en lite annorlunda seriemördare.

Regi: Rennie Harlin

Betyg: 7/10

9 tankar på “The Dyatov pass incident (2013 USA)

  1. Extra kul att Renny Harlin är tillbaka tycker jag. Han var lite av en favvo när det begav sig. Kanske måste han gifta sig med en riktigt framgångsrik skådespelerska igen för att få fart på filmandet?

    Personligen är jag inte dösugen på den här filmen men OM jag sätter tänderna i den lovar jag meddela min dom på en blogg nära dig 😉

  2. Jag läste om händelsen och fick då veta att denna var på gång. Men då filmen verkar gå ifrån vad som egentligen hände för att skapa en egen historia, tappade jag intresset. Kanske ser den ändå en dag, men det hade helt klart varit en riktigt bra historia att göra ”på riktigt” så som det var (av vad de vet åtminstone).

Lämna en kommentar