Årets bästa filmer 2007

20071

Inspirerad av bloggkollegor väljer jag att starta ett oregelbundet projekt med årsbästa listor. Att det blev just 2007 beror på att de listorna nyligen dök upp hos några andra bloggare. Det var även lätt att välja filmer till detta år. Jag kör på direkt med de bästa filmerna från år 2007. Jag startar i botten och avslutar med årets bästa film. Tankar om filmåret och mitt urval kommer efter att listan presenterats.

The Orphanage Screenshot 2

10. The Orphanage. En ryslig och ganska lågmäld spökhistoria från Spanien. Man slappnar liksom aldrig av utan sitter som halvt om halvt på helspänn under filmen. Samtidigt som den är ryslig är den även både gripande och sorglig.

05-jesse-stares1

9. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford.  Den här filmen med det löjligt långa namnet rullar verkligen inte på, nej den skrider fram i sakta mak. Sömnpiller för vissa men jag kunde inte slita blicken från det här stillsamma dramat och sögs in i berättelsen.

darling8. Darling Feelbad från Sverige. Bara jag tänker på filmen och Michael Segerström genomgoda karaktär Bernard får jag ångest. Filmen satt kvar länge efter jag sett den och  att godhet inte lönar sig står ganska klart när eftertexterna rullar.

is3

7. Inside. Det här blodiga och mycket spännande franska kammarspelet var en oväntad upplevelse. Jag var inte riktigt beredd på vad som skulle komma men det blev nittio svettiga och slafsiga minuter tillsammans med två fransyskor i en kamp på liv och död.

tropa-de-elite

6. Tropa de elite. Att vara polis i Rio är inget drömjobb inser man efter den här filmen. Det utspelas ett regelrätt krig i favelorna mellan olika gäng och polisen. Huvudpersonen inser att han håller på att tappa sin medmänsklighet och försöker finna en väg ut från våldsamheterna. Engagerande kriminalfilm som tål att ses om.

[•REC] (2007)

5. REC. En handkamera som far hit och dit i ett hyreshus där en grupp människor är inlåsta tillsammans med en växande skara zombies. Jag upptäckte att jag satt och flämtade i takt med huvudpersonen under filmens final. En av fördelarna med handkamera är att om det görs bra sugs man in i filmen (på både gott och ont). Skönt med en spansk skräckis där huvudtemat för en gångs skull inte är utsatta barn.

no-country-for-old-men-1

4. No country for old men. Definitivt en av bröderna Coens bästa filmer. En berättelse som präglas av girighet samt ren och skär ondska i formen av lönnmördaren Chigurh. I sina stunder en långsam film men samtidigt mycket spännande. Härligt filmad i karga miljöer med en hel hög bra skådisar.

larsrealgirl-373. Lars and the real girl. Om det inte vore för min fru som hyrde den här filmen hade jag troligen aldrig sett den. Handlingen lät rent ut sagt skitkorkad. En kille som blir ihop med en uppblåsbar docka ?! Frun hade rätt och jag fel. Skönt! Filmen andas medmänsklighet och godhet. Trevligt med en film där folk bara är snälla. Visst har historien mörka stråk men på det hela blir man lite glad efter att ha sett den mao Darlings motsats.

the_poughkeepsie_tapes_2007_rony-mkv_004429058

2. The Poughkeepsie Tapes. En otrevlig låtsasdokumentär om en seriemördare utöver det vanliga. Det finns blodigare och mer spännande filmer i genren men ingen som sätter sig i själen som denna. Filmens sista intervju hade jag helst velat slippa. Usch!

Sunshine

1. Sunshine. Ohotad etta av 2007 års filmer. Musiken, Capas jump, solen, ljuset, Kanedas öde – ”What do you see?”, ja det är mycket att älska när det handlar om Boyles Sunshine som är en av mina absoluta toppfilmer i alla kategorier. Ett passande avslut för 2007 års filmlista.

Bubblare: Zodiac, Juno, The Mist, Eastern promises, Dead silence och Before the Devil knows you´re dead.

I mina ögon är 2007 ett starkt filmår. När listan var klar såg jag att den var relativt internationell: Två filmer från Spanien, en film från Storbritannien, Frankrike, Brasilien och Sverige vardera och resten från USA. Om man inte gillar skräckgenren kanske man finner året vara mer svagt men 2007 var ett mycket bra år rörande skräckfilmer. S.k ”storfilmer” lyser med sin frånvaro på listan, det närmaste man kan komma det är nog No country for old men.

Slående är att många av filmerna har jag bara sett en gång.det kan bero på att de flesta av mina val är ganska otrevliga upplevelser som man inte gärna återvänder till när man i första hand vill ha en stund förströelse.

Kommentera gärna och titta in hos Movies noire, Fripp FLMR, Rörliga bilder och tryckta ord, Jojjenito och Fiffi för att se vilka filmer de tyckte var bäst under 2007. Tipsa mig gärna om bra filmer jag kan ha missat detta år. Listan är föränderlig. Ett extra tack till Henke som fick mig att inse att visst ska man göra årslistor – konstruktiv kritik när den är som bäst.

18 tankar på “Årets bästa filmer 2007

  1. Vad KUL att du hänger på med årsbästalistorna! Ännu kuligare var det att få sig en knäpp på näsan och inse att jag faktisk GLÖMT *gulp* en av mina stora favoriter från året på min lista och var tvungen att göra om den lite. Det är den stora fördelen med listorna, att dom inte är skrivna i sten.

    Det är många överlapp på våra listor och kanske var det därför jag blev extra överraskad när jag såg din nummer 2. Jag minns The Poughkeepsie Tapes som en tvåa/svag trea men du har sett något jag missade. Blir sugen på att se om den nu. Du såg även något jag missade med Jesse James-rullen men den låter jag bli, det blir ingen omtitt där 😉

    Hänger du på den 26/4 med filmåret 1999? 🙂

    • Kan det vara nummer sju på listan 😉
      TPT är kanske inte ngt filmiskt mästerverk men den satt som ett skruvstäd i sin oförsonlighet. Den har haft många liknande uppföljare men den var den första av sitt slag som jag såg. Hört gott om filmen Man bites dog som rör sig inom samma område.
      J.J vet jag vad du tycker om och det är nog helt enkelt en fråga om tittningstillfälle och smak.
      Spanade in 1999 och såg att visst kan jag få ihop en tio i topp lista jag kan stå för även om det finns många filmer jag inte sett från det året som jag kan tro kan vara värdiga en plats. Om jag hinner med (full fart i livet fram till 13/6) är jag på. Datum är noterat.

  2. Jaaaa, jag skaaaa se Lars and the Real Girl 😉 Och nästa vecka får du väl se om jag och Fiffi tyckte att Tropa de Elite var listvärdig eller inte. Och din tvåa ligger iaf i pipelinen. Men inte heller du gillade Hot Fuzz — what’s wrong with you people?!

      • Tropa blev ju listvärdig för min del. Och jag skulle ju ha sett found footage-rullen till förra Halloween-temat men det hanns inte med. Så jag fortfarande avvakta med omdöme när det gäller den…

      • Kult att Tropa föll dig i smaken – får se vad du tycker om P.T Fiffi tyckte den var sisådär om jag inte missminner mig.

  3. Kul att du kommit över till den goda sidan! 😉 Mycket trevligt att läsa din något skräckinjagande lista. Mycket skräckfilm helt enkelt. Jag har bara sett 1,3,4 och 9.

    Och när du har Sunshine som din etta du också är det ännu en anledning för mig att se om den någon gång. Jag måste varit trött eller något sådant när jag såg den. Perfekt, precis som en årsbästalista ska göra – ge inspiration och tipsa om filmer man ej sett eller glömt.

    2007 är ett intressant år då det är så stor spridning mellan våra listor, och då tänker jag inte bara på din och min utan alla de man sett…

    Hänger du med på 1999:an nu då? 🙂

    • Är på 1999 🙂
      Ang. Sunshine det kan vara så att filmen inte passar dig jag har en handfull filmer som alla gillar och jag står frågande vid sidan om och undrar What´s the buzz? men ge den en chans till – det är den värd.
      Jag tror du skulle gilla Tropa de elite.

  4. Pingback: FILMÅRET 2007

  5. Pingback: Flmr vs Filmåret 2007! | Flmr

  6. High five på Darling och No Country for Old Men. Och så ännu en som har med Tropa de Elite. Känns som att det börjar bli dags att se den. Och Lars and the Real Girl.

    • Har du inte sett sett Tropa? Gör det bums!
      Darling vilken nattsvart ångest -och mycket bra. Gillade regissörens andra film Puss, en avsevärt ljusare film.

  7. Topp på Sunshine, Tropa…och No country…! 🙂
    Sen var det värre för min del och jag inser att det finns en del kvar att se…(fast 9, 5 och 3 HAR jag ju sett…och de var bra!
    Insider alltså. Finns på mer än en lista…hrm…kanske nästa projekt…?

Lämna en kommentar