Squirm (1976 USA)

Squirm Lobby Card_2Jag har haft den här filmen på ”att se” listan i många år ända sedan jag som 11-åring gick förbi biografen som visade en plansch på en man täckt av maskar. Idag när jag blivit äldre och mindre fantasifull påminner affischen mer om någon som drunknar i fullkornsspagetti.

Den här 70-tals rullen har trogen haft uttrycket ”anything goes” som rättesnöre under produktionen allt annat är otänkbart. Efter ett åskoväder elektrificeras marken tack vare nedblåsta ledningar, en scen som återkommer lite då och då under filmens gång så man påminns om orsaken till att maskarna fått smak på människor. Det är nämligen på det viset att elen gör områdets maskar aggressiva till den grad att de börjar attackera folk. När den lokala maskfarmen drabbas av elen (oklart hur) blir resultaten katastrofala åtminstone för oss tittare som eländet till film.

Ja vad ska man säga?Jag fick vad jag förtjänade: Dåliga skådisar, karaktären som verkar ha rymt från en anstalt där man förvarar folk som inte riktigt kan ta hand om sig själva och en himla massa maskar som till på köpet skriker (?!). Betyget får tala för sig själv. En liten fotnot dock: Det finns maskar som bits men de flesta återfinns som så många andra vidriga djur under vattnet. Vad jag har förstått så kan de bitas rejält men vad de har på en maskfarm i den amerikanska södern att göra förtäljer inte historien.

Regi: Jeff Lieberman

Betyg: 2/10

6 tankar på “Squirm (1976 USA)

  1. Jag såg den här på bio när jag var liten. Minns att jag, precis som du, tänkte på maskarna som spagetti för att stå ut. Fast jag tyckte den var lite äcklig då.

      • Jo det var den. Jag måste ha sett den när jag var 12-13-14 nånting sånt. Dom som hade biografen i byhålan där jag bodde hade en förkärlek för att visa gamla djurskräckisar och skräckfilm överhuvudtaget. Jag såg denna och Råttornas hämnd (och ett gäng vanliga skräckisar) innan mamma kom på att jag inte ”spelade badminton” på tisdagar och skällde ut biografvaktmästarn för att han släppte in minderåriga…

      • Aj aj aj men jag tycker det var ett bra byte med badminton mot skräckfilmer 😉 Det skulle väl vara i mindre städer man kunde slinka in men en del vaktmästare var ökända i sin nit.

Lämna en kommentar