Stephen King: Mr. Mercedes

mrmercedes_us_coverDen pensionerade polisen  Bill Hodges håller på att förtäras av leda och hamnar allt längre ned i en depression t.om så djupt att han funderar på självmord. Situationen förändras på stört då han får ett brev från den person som mördat och skadat ett tjugotal människor genom att köra en stulen Mercedes in i en folksamling. Föraren undkom polisen och i brevet hånar mördaren Bill som aldrig lyckades lösa fallet. Brevskrivarens ambition är att polismannen ska knäckas men resultatet blir det motsatta och Bill sätter efter massmördaren på egen hand.

De första kapitlen hör till det mest rafflande King har skrivit. Boken rivstartar med Mercedesmassakern och går raskt vidare till Bill och brevet. King lyckas med att dra in mig i sin berättelse på direkten.Finalen är också mycket spännande med en klassisk sekundjakt som författaren visar sig kunna berhärska väl mina tankar vandrar osökt till den rafflande finalen i 11/22/63 som den har vissa likheter med. Tråkigt nog dras Mr Mercedes med ett stort problem nämligen transportsträckan mellan bokens början och det dramatiska slutet.

Jag har främst två problem med ”mellanakten”. Dels kastar King in en kärlekshistoria som bara känns klyschig och är så illa skriven i sina stunder att jag får famla efter skämkudden. Det andra stora problemet är huvudpersonens vägran att informera sina forna kollegor att han är en massmördare på spåren. Detta hade fungerat om Bill hade varit en karaktär som t.ex Harry Bosch som krigar mot allt och alla men Bill är inte en sådan person snarare tvärtom. Han är en uppskattad polis med vänner inom kåren och han har skött sitt tidigare arbete oklanderligt och allt talar för att han med varm hand ska överlämna fallet till myndigheterna. De skäl som King anger för att Bill inte gör detta är i bästa fall svaga och övertygar mig inte alls som läsare. Det gör att min irritation över huvudpersonen och dennes agerande stiger ju längre berättelsen fortskrider. Turligt nog släpper King in Mr. Mercedes i berättelsen vilket  blir andningshålen mellan den pinsamma kärlekshistorien och Bills idiotiska agerande.

Mr Mercedes är tänkt att vara den första delen av tre böcker om den f.d polisen Bill Hodges och jag hade nog föredragit att King lagt sin tid på något annat. Mr Mercedes är en knappt godkänd deckare och ska jag vara ärlig mot mig själv hade intresset varit halvljummet om någon annan än King varit författaren.

8 tankar på “Stephen King: Mr. Mercedes

      • 🙂 Jag måste ju helt klart läsa den i alla fall…

        Såg att han släppt någon ny bok om en präst som gillar att experimentera med el… Den kommer ut på svenska i höst, så det blir mycket att läsa…

      • Vad jag vet kommer han med en ny bok i november – Revival ska tydligen vara en ren skräckbok. Boken du nämner känner jag inte till alls.

Lämna en kommentar