Honeymoon (2014 USA)

Honeymoon-Leigh-Janiak-Movie-PosterRedan tio minuter in i filmen blir jag tvungen att pausa. Jag blir galen på vart jag sett den kvinnliga huvudrollsinnehavaren förut. Ansiktet och rösten är välbekanta men jag kan inte placera henne. Det går inte att koncentrera sig på filmen så det får bli en snabb tur till IMBD. Se där, det är Ygritte från Game of Thrones. Med problemet löst kan jag titta vidare i lugn och ro.

Bea och Paul har precis gift sig och är så där härligt nykära man förhoppningsvis är när man precis gift sig. Paret har bestämt att fira sin smekmånad i Beas stuga. Redan andra natten går smekmånaden åt fanders. Paul hittar frun helt näck ute i skogen. Hon är inte kontaktbar och verkar nästan vara som i trans. Nästa morgon kan inte Bea redogöra för vad hon gjort ute i skogen och Paul börjar misstänka att hon möjligtvis blivit sexuellt antastad av en gammal pojkvän som driver en restaurang i närheten. Situationen förvärras då Bea verkar genomgå en personlighetsförändring, hon drabbas av minnesförlust och döljer definitivt något för Paul.

HONEYMOON_Harry_Treadaway__Leslie_Photo_by_Kyle_Klutz-1024x576-640x360

Usch det här var ingen trevlig historia. Jag kan verkligen känna med Pauls växande panik över att det är något som är fruktansvärt fel men han kan inte sätta fingret på vad det är. Obehaget i filmen stegras successivt och de sista tjugominuterna av filmen är riktigt otrevliga. Filmen är inte någon nagelbitare utan mer av en ”ont i magen” historia. Då det är en film med i stort sett bara två skådisar ligger det ett stort ansvar på att de klarar av att ro projektet i hamn och det gör de till viss del. Harry Treadaway som spelar Paul är ganska blek men han förstör åtminstone inte tillställningen. Rose Leslie är desto bättre och jag hoppas hon får fler erbjudande inom filmvärlden för det är mycket tack vare henne filmen fungerade. Själva plotten är kanske inte ett under av originalitet och öppen för tolkningar men iscensättningen är desto bättre. En varning för ett par äckelscener där åtminstone jag stönade till bör i konsumentupplysningens anda utfärdas.

Vad Fiffi tycker om filmen ser ni här.

Regi: Leigh Janiak

Betyg: 7/10

4 tankar på “Honeymoon (2014 USA)

Lämna en kommentar