Fredagsfemman: De rysligaste skräckfilmerna

Då jag ser en herrans massa skräck har jag av och till funderat på vad det är som skrämmer mig och varför. Det jag anar och tror som skrämmer mig är blandningen av spänning, osäkerhet och obehag. Är filmen bara spännande hamnar den oftast i thrillergenren (t.ex tv-serien 24) och är den bara obehaglig hamnar det ofta bland feel-bad filmerna (Irresivible). Det är när dessa två känslor, spänning och obehag mixas och kryddas med en känsla av osäkerhet som jag blir riktigt rädd. Säkra filmmiljöer för att jag ska känna obehag är t.ex  öppet vatten och skogen. Det beror nog främst på att man kan egentligen inte fly från faran och motståndaren man möter har ett övertag då den oftast är hemmastadd i miljön. Jag nämner nedan fem filmer som på ett eller annat sätt helt enkelt skrämt skiten ur mig när jag sett dem.  Det betyder inte att de är de bästa skräckfilmerna som gjorts utan de mest skrämmande. Filmerna ligger i kronologisk ordning vilken som skrämt mig mest kan jag omöjligt säga. Fiffi har samma lista på sin blogg.

Alien: Jag och min kompis trodde loppet var kört när vi såg att det var den fete biografvaktmästaren som stod i entrén till biosalongen. Han var ökänd för att nitiskt sköta sitt jobb. Men av någon anledning släppte han in oss kanske för att han ville djävlas med två snorungar som trodde de var tuffa. De skräckisar jag sett innan Alien hade i stort sett varit Universals filmer från 30 och 40 talen. Jag var mentalt oförberedd på vad som skulle komma. Alien är troligen den enda skräckfilm där jag verkligen blundat av och till när jag sett den. Jag tror att jag höll för öronen också.

The Grudge: Varje gång jag ska gå upp på vinden i hemmet är det en scen från den här filmen som dyker upp i huvudet på mig. Innan jag tänt ljuset väntar jag mig att få höra det vidriga spökstönandet och se en vit hand som sträcks ut ur mörkret. Jag anser att den amerikanska remaken är avsevärt mer skrämmande än det japanska orginalet Ju-on.

Hostel: Såg den här filmen ensam på bio då ingen ville följa med. Redan vid förtexterna hände det något, jag upptäckte  att jag satt på helspänn och kunde inte slappna av. Hostel präglas av en otrevlig stämning som gör att jag än i dag drar mig för att se om den. Det är nog huvudpersonernas hjälplöshet och det öde som väntar dem som gör att den här filmen satt sig fast i sinnet.

Eden lake: Fy fan vilken film. Jag trodde det var ett standard springa-runt-i-skogen-och-skrika- film. Istället fick jag en nattsvart och högst obehaglig film med huvudpersoner som jag verkligen bryr mig om. Eden lake ligger i ”titta om högen” men jag är tveksam om jag kommer att se om filmen. I ärlighetens namn mår jag lite dåligt var gång jag tänker på filmen.

The Reef: Varför den här filmen och inte Jaws kanske någon undrar? Helt enkelt därför att The Reef är avsevärt mer skräckinjagande. Jaws är en äventyrsfilm med skräckinslag. The Reef är bara ren och skär skräck. Minns att jag var tvungen att pausa för att pusta ut när jag såg filmen. Det är också en av få filmer som jag tittat på kikandes mellen fingrarna.

17 tankar på “Fredagsfemman: De rysligaste skräckfilmerna

  1. Tror absolut du är något på spåren där med kombinationen obehag och spänning och det blev också en rolig lista. Tror vi har avhandlat det tidigare, men jag håller inte med dig vad gäller Eden Lake. För min del var den betydligt mer standard samt frustration över korkade huvudpersoner och uppenbara slutklämmar.

    Har kvar The Reef och Hostel.

  2. Här finns mumma minsann!
    Liksom du håller jag den amerikanska remaken på The Grudge som mer skrämmande. Eden Lake kan jag bara ställa mig bakom och stämma in i lovsången… (om man nu kan ”lovsånga” en sådan obehaglig film…slutet är vidrigt ju…!)

    Och The Reef är mycket bättre än man kan tro!
    Hostel-filmerna har jag låtit vara…konceptet känns meningslöst i min värld (men jag kan ha fel!)

  3. Jag är ingen stor fan av vissa typer av skräckfilm så The grudge (och The ring) har jag inte sett. Alien har jag ju såklart sett.

    Eden lake råkade jag se när den gick på tv för något år sedan. Fy fan vilken äcklig film. Men jag kunde inte byta kanal, jag väntade på den förväntade maktbalansförskjutningen i slutet av filmen. Men intet. Jag har tänkt på slutet väldigt mycket sedan jag såg den, ger en klump i magen av odefinierad ondska. Usch, skulle nog inte vilja se om den heller.

    • Vet att genren inte hör till dina favoriter Henke. tror nog att du inte skulle uppskatta de japanska spökena trots att de filmer du nämner är bra.
      Eden lake är lite av en dramaturgisk käftsmäll och den får nog vänta ett tag till på omtitt.

      • En fråga. När du såg Eden Lake, trodde du också att Jenny skulle ”vinna” mot slutet? Jag såg framför mig en avslutning där hon likt en ursinnig amazon gick bärsärk bland sina fiender, eller ett slut där hon ”vann” med hjälp av list. Trodde i alla fall på en vanligt ”lyckligt” slut…

      • Visst trodde (hoppades) jag på det händelseförlopp du beskriver men om detta skett hade troligen filmen inte gjort samma intryck. I spit on your grave kan rekommenderas där får man en härlig payoff.

  4. Riktigt grym lista av filmer som jag sett förvånansvärt få av! Blir att beta av kul med Alien anekdoten kan faktiskt tänka mig att det var hans syfte att skrämma skiten ur er. Mentalt oförberedd är en klockren beskrivning.

  5. Jag gjorde en liknande lista igår och Eden Lake är med på min också.. mår dåligt bara av tanken på den, precis som Funny Games*2 (som jag dock inte ”bara” tycker är otäck och ångestladdad utan också fantastisk att titta på tack vare att den är så spännande, snygg uppbyggnad, fina miljöer osv).

  6. Jag kommer aldrig i hela mitt liv se Hostel en gång till. Inte för att det var en dålig film utan för att jag kände ett sånt fruktansvärt obehag när jag satt där i biosalongen.

    Håller med dig om att US remaken av The Grudge är betydligt läskigare än den japanska förlagan. Samma gäller The Ring.

    • Håller med om The Ring. Det jag inte gillar i den amerikanska versionen är att man får se spökets ansikte – osett är bäst.
      Hostel har jag sett ett par gånger till men med ett visst obehag – den ligger inte direkt överst i se om högen.

  7. Intressant lista och kul att läsa andras skräckfilmupplevelser. Jag känner igen mig mest vad gäller Eden Lake och Alien.

    Eden Lake är en bra och effektiv film och när jag ser om den kan jag avgöra bättre vad jag egentligen tycker, men min reaktion när filmen var slut var obehag och tomhet och i just genresammanhanget är det ett väldigt gott betyg. 🙂

    Alien började jag kolla på när jag var liten och den gick någon helgkväll på TV4. För mig räckte det att se förtexterna och den inledande, olycksbådande och meditativa första sekvensen för att inte våga se mer. Endast den tysta atmofären och filmens rykte räckte för att göra mig skitskraj då.

    Jag har också gjort en liknande lista, där jag skriver om mina läskigaste filmupplevelser genom livet: http://exceptfear.wordpress.com/2012/11/04/top-5-filmogonblick-som-skramde-skiten-ur-mig/

Lämna en kommentar