Teddy bear (2012 Danmark)

Teddy-Bear-2012aEn stor vinst med att vara ute på massa olika filmbloggar är alla tips man får på intressanta filmer. En nackdel kan vara att listan på ”ska se filmer” växer med oroande hastighet. Teddy bear var det Svart noir som tipsade om.

Jag skäms att erkänna detta men så fort jag ser ett par med stor ålderskillnad tänker jag direkt; ”Här är det stålar inblande”.Vid parkombinationen thailändsk/öststatstjej –  vandrar mina tankar i samma banor. Som sagt jag skrev att jag skäms, för jag är medveten om mina fördomar. Då kändes det bra att få se Teddy bear för att få mina fördomar (till viss del) på skam.

Dennis är en man som man lägger märke till. Han är bokstavligt talat en gigant. Frasen ”stor som ett hus” har nog aldrig passat bättre på en person. Dennis bor hos sin mycket dominanta mamma, jobbar som dörrvakt och sysslar med bodybuilding. Hur hans jobb som dörrvakt går vet jag inte då han är snäll som ett lamm och mycket osäker på sig själv som person, kanske inte de bästa egenskaperna hos en dörrvakt. Kombinationen dominant mor samt osäker är inte heller det bästa när det gäller att ha framgång hos det mosatta könet. Redan vid filmens start får vi ta del av en katastrofal dejt mellan Dennis och en tjej. När Dennis morbror kommer hem med en en thailändsk brud funderar han på att pröva sina chanser att finna kärleken i Thailand. Påhejad av morbrodern åker Dennis till Thailand. Det blir till en början inte alls som han tänkt sig kan man lugnt säga. Trots allt går det väl och Dennis blir ihop med en ägarinna, Toi, till ett gym. Problemet är bara vad mamma ska säga.

Dansk film är oftast bra, det kan bero på att vi bara få ta del av godbitarna men det mesta jag sett från Danmark håller god kvalite. Teddy bear fick mig att tänka på den svenska filmen Morrhår och ärtor minus komiken. Det är en varm film som gjorde mig lite glad men vägen dit var kantad av ångest och pinsamheter. Dennis är en karaktär som jag gillar och bara vill väl. Kim Kold som spelar Dennis kanske inte är världens bästa skådis men han klarar av att förmedla sin  karaktär bra. Elsebeth Steentoft i rollen som Dennis dominanta mor får Margareta Krooks rollfigur i Morrhår att verka vara en riktigt sympatisk mystant vid en jämförelse.Maken till obehaglig kärring. Det jag skulle önska vore att filmen var – håll i  hatten – längre för det går lite väl snabbt när Dennis och Toi finner varandra. Där skulle jag vilja att man hade fyllt ut berättelsen mer.

Regi: Mads Matthiesen

Betyg: 8/10

6 tankar på “Teddy bear (2012 Danmark)

  1. Kul att du såg denna och gillade den! Ser att vi tar upp samma saker också om jag minns rätt från min egna text. Hade gärna sett en lite längre film då Dennis och Tois relation inte riktigt hinner utvecklas. Det går iallafall lite snabbt där…

    • Sant, det är inte ofta man säger så, men den kunde varit lite längre. Däremot tror jag inte man behövde se mer av relationen mellan Dennis och Toi. Det var liksom inte det som var viktigt i det här fallet. Däremot hade man kunnat fylla ut lite mer med hur han bearbetar mamman eller något…

      • Jag hade nog velat sett lite mer om hur de två blev kära, det gick lite för snabbt från dejt till flytt/besök.

Lämna en kommentar