Årets bästa filmer: 2004

 

2004

2004 ett otroligt jämnt filmår då jag känner mig osäker på alla filmers placering (inkluderat bubblarna) förutom nummer ett på listan.

grudge_banner

10 The Grudge: Likt The Ring är den amerikanska nyinspelningen överlägsen det japanska originalet. Efter att ha sett den här filmen är det för mig otänkbart att gå upp på vinden om jag är ensam hemma.

Kill Bill Vol 2

9 Kill Bill 2: Knepigt val det här, ska man baka ihop filmerna till en eller dela upp dem? Hur som helst så gillade jag tvåan bäst.

saweer

8 Saw: När den kom visste man inte att det skulle komma en ändlös ström av uppföljare som vattnade ur konceptet eller vad man nu ska kalla det. Om man inte låter dessa trista filmer solka ned den första filmen är det en blodig, klurig och oerhört spännande thriller.

hellboy

7. Hellboy: Till skillnad mot de flesta gillar jag uppföljaren The Golden army men den här är strået vassare då den innehåller: Nazister, Rasputin, slemmiga monster och tentakler i mängder. Härligt äventyr kort och gott.

still-of-nick-frost-and-simon-pegg-in-shaun-of-the-dead-(2004)-large-picture

6. Shaun of the dead: Korkade britter i kamp mot zombies. Överraskande rolig film som tog mig lite på sängen när den kom.

collateral-cut

5. Collateral: Vanligtvis är jag inte så speciellt förtjust i regissören Michael Mann. Snygga men lite halvtrista filmer. I den här filmen klickar det dock perfekt mellan mig och regissören.

the-polar-express-(2004)-large-picture

4. Polarexpressen: Var inte speciellt förtjust i filmen när jag såg den första gången. Men den har växt rejält sedan första titten och hör nu till ett av mina julmåsten trots att alla inblandade ser ut som de är inavlade.

before-sunset-movie-poster-slice-01

3. Before sunset: Del två i trilogin om Celine och Jesse. Rappare dialog, mindre vemod och ett slut som jag älskade.

The-Butterfly-Effect

2. The Butterfly effekt: Tidsresethriller som jag sett många gånger. En ganska så obehaglig historia där man inte riktigt vet hur det ska gå. Det finns vad jag vet tre (!) olika slut. Vilket har stor betydelse på hur högt filmen hamnar.

dawn-of-the-dead-(2004)-large-picture

1. Dawn of the dead: Det finns en och annan kritiker och filmvetare som börjar hulka och vrida sina händer i vanmakt så fört de talas om en remake. Troligen har de inte sett Snyders överlägsna version av folk som belägras av zombies. Mästerlig film.

Bubblare: En långvarig förlovning, Shutter,  Kärlek och fördom, Creep, Million dollar baby, Undergången, Eurotrip, Kung Fu Hustle och Ladykillers.

Skulle jag se om alla filmerna på listan samt bubblarna är chansen mycket stor att tio i topp för 2004 skulle se helt annorlunda ut. Mycket beror på humöret och vad jag kommer i håg för tillfället om filmerna. Det enda film är hitintills är helt ohotad är den på första platsen.

Kvar att se: The Phantom of the Opera, The Notebook, Hotel Rwanda, Blade 3, Mean creek, The Woodsman.

Ta och spana in vad andra bloggare har grävt fram för 2004.

 Movies Noir

Fiffi

Rörliga bilder och tryckta ord

Jojjenito

We could watch movies

Spel och film

The Nerd bird

Fripp

Filmmedia

FLMR

16 tankar på “Årets bästa filmer: 2004

  1. Polarexpressen missade jag, den borde jag ha haft med bland bubblarna. Grymt att du satte Dawn of the Dead på förstaplats, jag inser att jag borde kanske ha knuffat upp den en aning på min lista, det är hjärndöd underhållning på högsta, eller kanske lägsta, nivå.

  2. Polarexpressen?! If you say so… Jag har kanske inte bara sett om den tillräckligt många gånger? 😉 Och din placering av Dawn påminde mig i alla fall om att jag hade missat den som bubblare.

  3. Hehe. Bara två överlapp.

    Men, kompis, du får pris då du står för den största överraskningen från alla tio listorna… jag blev i alla fall flabbergasted. 😀

    Dawn of the dead ska ses inför maj månad på bloggen.

  4. Hela fyra överlapp här, ja nästan fem om man räknar in The Grudge som hamnade preciiiis utanför. Jävla läbbig film det där.

    Din tvåa förvånade mig lite. Inte så att det är en dålig film, mer för att det finns så måååånga starka filmer som bråkar om platserna.

    • Jo men magkänslan satte den högt om jag minns än när jag såg den första ggn.
      Ett par tre riktigt starka skräckisar detta år. Shutter är en annan höjadre

  5. Vi har två filmer gemensamt: Before Sunset och Kill Bill 2. Håller med om att slutet på BS var bra, å ena sidan en lyssnade cliffhanger men kände mig samtidigt lite snuvad på avslut. Kanske därför jag gillar Kill Bill vol. 2 bättre än ettan också 🙂 Angående dina andra filmer så har jag sett The Grudge (men det är verkligen inte min genre), Saw (nä, inte min grej det där) och The Butterfly Effect. Den senare minns jag som okej. Collateral har jag nog sett, men den lämnade inget avtryck. Vill se Dawn of the Dead!

      • Jag har hört att det var i och med Dawn som zombies blev aggressivare och som Walking Dead:are vill jag gärna se varifrån slafsandet kommer (även om jag kanske inte uppskattar själva slafset).

      • 28 days later är första filmen med snabba zombies men det är diskutabelt om de ska kallas zombies.
        Ah ett fan av Walking dead trevligt 🙂 Vilken säsong är du på? rekommenderar serien varmt.

  6. Kul val. Du verkar gilla skräck o sånt. Men Blade 3 vet jag inte om du skulle bli allt för upphetsad av. Bättre att avverka dom andra först, IMHO.

    • Jag tror inte att jag skulle bli så upphetsad. Jag har sett de andra två det är därför trean ligger på att se listan.
      Vissa gillar skräck andra filmer från Asien 😉

  7. Mycket spännande med Dawn of…!!
    Jag borde nog ha haft med den på lista också! Troligen! Hrm…
    Gött att du hivar upp Polarexpressen också! 🙂 Absolut ett julmåste!!

    • Polarexpressen är en smygare var inte speciellt het första ggn jag såg den men den växer.
      Dawn är en personlig favorit för mig om den borde vara på andras listor ja det är en smaksak men bättre zombiefilm är svårt att hitta.

Lämna en kommentar