Årets bästa filmer 2002

2002-3

I motsats till 2003 som hade få filmer som slogs om toppplaceringarna fanns det avsevärt fler filmer som ville knöka sig in på en listplats detta palindromår. Vilka? Se nedan.

residentevil04

10. Resident evil: Zombiehundar + Milla Jovovich + Michelle Rodriguez lyckades mot all förväntan med att bli en riktigt ryslig actionskräckis.

equilibrium2

9. EquilibriumEn stiff Christian Bale i en dystopisk actionthriller som förtjänar större uppmärksamhet.

MV5BMTM4MjE5NDI0OV5BMl5BanBnXkFtZTcwMTgzMTAzNA@@._V1__SX1857_SY859_8. Panic room. Thriller med bla Foster & Whitaker. Spännande från start till slut.

MV5BMTU2MjQ0MDcyNV5BMl5BanBnXkFtZTYwOTMxNTM3._V1__SX1857_SY903_

7.Magdalenasystrarna  Rör sig i samma miljöer som i filmen  Philomena som kom häromåret. Djävulska nunnor som plågar unga flickor i religionens namn.

dogsoldiers1

6. Dog soldiers En av de bästa varulvsfilmer som gjorts. Välspelad, rafflande och varulvar som ser för djävliga ut ( men det sistnämnda hör till vanligheten).

the-bourne-identity-supremacy-ultimatum-2002-2007-645-75

5. The Bourne identety Den första och i mitt tycke bästa filmen om Jason Bourne. Kändes oväntat fräsch när den kom.

MV5BMTUwNjQxNDg5MV5BMl5BanBnXkFtZTcwNDc4MTE5Ng@@._V1__SX1857_SY859_

4. Guds stad. Om livet i favelorna i Rio. Inte så muntert trots sol & bad.

428710-_2002____24_hour_party_people.avi_snapshot_01.16.54__2011.03.03_12.28.11__super

3. 24 hour party people En lite annorlunda BOATS om musikscenen i Manchester och skivbolagsdirektören Tony Wilsom suveränt spelad av Steve Coogan.

MV5BMTc1ODM4NTY0MF5BMl5BanBnXkFtZTYwMTYwNTc3._V1__SX1857_SY859_

2. Hero Otroligt vacker film om tre lönnmördare som ska försöka mörda kejsaren av Kina. Personligen håller jag denna högre än Crouching tiger hidden dragon om man nu nödvändigtvis måste göra en jämförelse.

534ce63bcbb5e-violencia_sexual-violacion-violaciones-irreversible_ediima20140408_0594_41. Irrevisible. Usch och fy, ångest och elände en film jag ogärna ser om men filmen av Gaspar Noé  med den undersköna Monica Bellucci är ett mästerverk inte tal om annat.

Bubblare: Red dragon,Minority report, Ice age, Lilo & Stich, Greven av Monte Cristo, Goldmember, Timmarna, The 25th hour, Trapped, Far from heaven, Dark blue.

Håll i hatten endast fyra filmer från det stora landet i väster, jag tror det är rekord. Det beror inte på att det var ovanligt dåliga filmer från USA utan mer på att andra länder verkligen drog sitt strå till kulturstacken detta år. Vad andra filmspanare har valt för filmer detta år kan ni se nedan.

Jojjenito

The Nerdbird

Fiffi

Rörliga bilder och tryckta ord

Fripp

Movies noir

FLMR

17 tankar på “Årets bästa filmer 2002

  1. Borune är da shit!

    Ok, då kör vi:

    10. Residen evil – hmmm. Gav den 1/5 tror jag. Inte så värst bra. Tyckte jag:
    http://fripp21.blogspot.se/2010/04/resident-evil-2002.html

    9. Equilibrium – inte sett, på listan

    8. Panic room – sett delar av, verkar ok

    7. Magdalenasystrarna – inte sett, tror min kompis pratade om den. Verkar dyster.

    6. Dog soldiers – sett delar av den. Verkade bra och filmen ligger på listan.

    5. Bourne – hell yeah!

    4. Guds stad – inte sett, på listan att ses

    3. 24 hour party people – sett, helt ok. Coogan är alltid bra.

    2. Hero – ja men den är ju himla bra. Varför hade jag inte med den på min lista? Men, har jag sett hela? Oklart!

    1. Irreversible – inte sett, har aldrig blivit av men den borde ju ses…

    • Nummer tio kommer bytas ut mot The Ring så snart jag får tekniska möjligheter. The Ring hamnar på en femte plats – bra att veta om du kommer fixa till en årsbästalista.
      Dog soldiers tror jag du kan gilla.

  2. Först till Henke: Borune? Haha, skön felstavning. Låter som en afrikansk variant av Bourne 😉

    Listan ser inte alls tokig ut. Om/när du byter ut Resident Evil (som jag inte sett) med The Ring, så har vi alltså fem överlapp och det är inte fy skam.

    10. Resident Evil – Inte sett. Dessa filmer lockar inte så värst mycket.

    9. Equilibrium – Min #4. Gillar Bale och detta var en roll som passade honom klart bra.

    8. Panic Room – Inte så dum och får ofta oförtjänt hård kritik. Fincher har dock gjort bättre.

    7. Magdalenasystrarna – Såg denna i samband med min festivalvecka. Bra, men inte toppmaterial för egen del.

    6. Dog Soldiers – Denna såg man när det begav sig och effekterna drog ner den, annars småkul.

    5. The Bourne Identity – Min #6. Håller riktigt bra även vid omtitt. Gillar den och Supremacy mest.

    4. Guds stad – Min #1. Ohotad etta och en av få femmor från 2000-talet. Riktigt, riktigt bra.

    3. 24 Hour Party People – Ej sett och kanske inget jag direkt tror på, men kan vara värd en titt.

    2. Hero – Sågs på bio och jag minns att jag en av få gånger kom för sent till bion när filmen hade börjat. Detta p.g.a. av att jag gick med en god vän som har en tendens att alltid komma för sent… Filmen minns jag som bra, men här skulle det behövas en omtitt.

    1. Irréversible – Min #2. Riktigt bra och stark film som har det mesta. Definitivt inte för alla (speciellt de svaghjärtade), men jag ser absolut storheten i den. Kul att se den som etta.

    Vilka som saknas: Min #3 The Ring (men den kommer snart med på din lista vad jag förstått), #5 The Pianist, #7 Insomnia, #8 L’adversaire, #9 Minority Report (bubblare för dig) samt #10 One Hour Photo (som övertygade på mig vid omtitt, inte minst Robin Williams).

    • Filmerna du nämner som är på din lista har jag sett förutom den franska – där har jag istället läst boken Dr Roman (mycket bra). The Pianist är ett bra hantverk men jag har fruktansvärt svårt för genren.

  3. Pingback: Bästa filmerna 2002 | The Nerd Bird

  4. Ett endaste litet överlapp, ändå har jag sett alla filmer på din lista utom Equilibrium. Måste bli ändring på det (trots Christian Bale).

    Men The Ring skulle in på listan va? Då blir det två överlapp ;D

  5. Värst vad (den för mig okända) Equlibrium är populär bland er andra. På din lista har jag bara sett Hero, Panic Room, Irreversible, Guds stad och ingen av dem tog sig in på min, så noll överlapp!

    Guds stad minns jag dock som bra, däremot skulle jag behöva se om för att kunna avgöra om det är en favorit eller ej. Hero minns jag som bra, men minnet är dimmigt 🙂 Irreversible är en filmupplevelse jag förknippar med total ångest … jag och mina vänner hade tjejkväll, vi var väl 17 år eller nåt, och valde av någon anledning att se den. Det började med att vi stängde av ljudet under den oändliga våldtäktsscenen och till slut satt alla och höll för ögonen … Uäk. Vet inte om jag tycker att den är usel eller genial ”objektiv sett”, men personligen klarar jag inte av den.

    Magdalenasystrarna verkar sevärd.

    • Equlibrium är en skön sf/action/thriller helt enkelt en bra film.
      Irreversible är en käftsmäll som berörde mig djupt därav den höga placeringen .
      Frida (din etta) ska jag kolla in när tid ges.
      Vill du bli förbannad se Magdalenssystrarna

  6. 10. Resident Evil – Nån gång kanske jag tar mig an dessa filmer. Gillar Milla. Av nån anledning såg jag tvåan på bio när den kom 2004.

    9. Equilibrium – Bra och en bubblare hos mig.

    8. Panic Room – Bra men inte listvärdig.

    7. Magdalenasystrarna – Inte sett, men religionskritik (eller snarare kritik av religion använd på fel sätt) är aldrig fel.

    6. Dog Soldiers – Ah, inte sett, men älskar The Descent.

    5. The Bourne Identity – Ja, jag gillar ju tvåan mer men ettan är bra den med.

    4. Guds stad – Hade skyhöga förväntningar på denna, kanske för höga för jag blev lite besviken. Kan inte förklara varför nu. Skulle behöva läsa min recension eller se om filmen.

    3. 24 Hour Party People – Rolig men inte listvärdig.

    2. Hero – Ganska snygg men jag gillar den romantiska CTHD betydligt mer.

    1. Irréversible – O ja. Vet dock inte om jag kommer se om den. Jag blev illamående av den.

    • För Resident evil är bra resten kan man med gott mod ta och skippa.
      6+7 är klart sevärda om det hör hemma på din lista låter jag vara osagt.
      Guds stad hade jag inga förväntningar på alls den bara slank ned därav min positivism.
      CTHD borde jag ta och se om.
      Har sett om Irreversible en gång men tveksam till om det blir ngn tredje titt

  7. 10. Resident evil – helt ok, särskilt om man ser till uppföljarna
    9. Equilibrium – helt överens, bra och snygg
    7.Magdalenasystrarna – skulle jag nog kunna tänka mig att se
    6. Dog soldiers – bra, men inte så bra
    5. The Bourne identety — spännande och välgjord
    4. Guds stad – (fortfarande) inte sett
    3. 24 hour party people – inte sett
    2. Hero – helt klart snygg, men lite trist tyckte nog jag
    1. Irrevisible – (fortfarande) inte sett

    Damn, om jag bara hade gissat att du föredrog jyckarna framför zombiesarna… 😉

Lämna en kommentar