Årets bästa filmer 1992

1992_(TV_series)_logo

1992 var kanske inte ett toppår i filmens värld för mig men året innehåller en hel del filmer som åtminstone är helt ok.

Basic-Instinct-166

10. Basic instict: Kanske lite uttjatad vid det här laget men när den kom var det en riktigt ryslig thriller med få sympatiska personer.

top-365-films-aladdin

9. Aladdin: Robin Williams som Anden är värd titten. Stabil Disney rulle.

hlbqaid

8. Reservoir dogs: En av Tarantinos bättre filmer och med en human spellängd något jag tackar för.

101957

7. Gladiator: Ok Gladiator är kanske inte en bra film men jag har ett guilty pleasure för klyschiga sportfilmer. Hög omtittningsfaktor.

3e56406b-e99d-4b66-81fa-8d89ee8c9d4b_625x352

6. Aliens 3: Nu snackar jag om den versionen som kallas för directors cut (även om den inte är det). En helt annan historia än den sega soppa biopubliken fick ”avnjuta”.

Norman-Maclean-A-River-Runs-Through-It-a-river-runs-through-it-20090727035111445

5. Där floden flyter fram: Flugfiske, filosofi, religion och fina naturbilder kan ibland räcka långt tex till en 5:e plats på 1992 års bästa filmer.

druzya-pitera

4. Peters friends: Härlig och mysig komedi om vänskap och livet i allmänhet.

5-Unforgiven

3. Unforgiven: Bister västernfilm och en av Clintans bästa rullar.

i162353

2. Bitter moon: Obehagligt kärleksdrama av Polanski som jag aldrig riktigt kunnat släppa efter första titten. Märklig film som är svår att glömma på både gott och ont.

Strictly-Ballroom-3

1. Strictly ballroom: En härlig liten glädjekaramell signerad Baz Luhrman väl värd att se och se om.

Andra filmspanare som kollat in året 1992:

Absurd cinema

FLMR

Jojjenito

Rörliga bilder och tryckta ord

Fiffis filmtajm

Movies noire

Fripps filmrevyer

 

 

 

20 tankar på “Årets bästa filmer 1992

  1. 10. Basic instinct – mja, ingen hit för min del
    9. Aladdin – lite oväntat, en klar mellan-Disney men rätt bra musik vill jag minnas
    8. Reservoir dogs – yay
    7. Gladiator – stentråkige James Marshall? Där ser man 😉
    6. Aliens 3 – ännu en på Alien-sidan. Tja, den är helt ok om man bortser från effekterna
    5. Där floden flyter fram – yay, DET var lite oväntat, kul att du har med den
    4. Peters friends – stort yay, underbar film
    3. Unforgiven – lika stort yay
    2. Bitter moon – mja, jag och Polanski du vet…
    1. Strictly ballroom – jättehärligt att du smackar in den på en förstaplats 🙂

    Hmm, hade jag hunnit gissa vet jag inte riktigt om jag hade satsat på någon av dessa… Snarare Candyman i så fall… Och det hade ju inte slagit in.

  2. Du verkar vara en av få som sett Bitter Moon. Helt otroligt bra film, en klar favorit om jag skulle lista hela 90-talets bästa filmer.

  3. 10. Basic Instinct – Minns tyvärr för lite av den här för att kunna ha med den på min lista.
    9. Aladdin – Inte sett.
    8. Reservoir Dogs – Hög femma!
    7. Gladiator – Inte hört talas om.
    6. Alien 3 – Vi har denna på samma plats!
    5. Där floden flyter fram – Kanske hört titeln nån gång
    4. Peter’s Friends – Kanske hört titeln nån gång
    3. Unforgiven – Möjligen har jag sett denna för typ 20 år sen.
    2. Bitter Boon – Inte sett. Borde se. Gillar Polanski.
    1. Strictly Ballroom – Mjae. Jag går oftast inte ihop med Baz.

  4. Klappar händerna åt din etta! Härligt! Nu kanske någon mer – äntligen – förstår att det är en sevärd film 😉

    Och Bitter Moon som tvåa, också bra val. Bra film. Det var dock lite för länge sen jag såg den för att jag skulle kunna bedöma den ”rätt” så den fick bli bubblare.

    Din nr 7 har jag inte sett. Känns som det ska bli ändring på det. Tack för tips!

    • Bitter moon var det ett par år sedan jag såg och mitt tyckande om filmen var oförändrat trots att jag satt med facit i hand.
      S.B är en härlig film inte tal om annat.
      Gladiator är kanske inte en kvalitetsfilm men det är som sagt en sportfilm. har en tummad dvd i hyllan.

  5. Hehe, fyra överlapp vilket är normalvärdet för mig för detta filmår.

    10. Basic instinct – yay!

    9. Aladdin – inte sett men osannolikt att den skulle komma upp på min lista

    8. Reservoir dogs – yay!

    7. Gladiator – inte den med Russel Crowe? Nej, inte sett, inte speciellt förtjust i boxningsfilmer heller

    6. Alien 3 – yay! Och såklart man ser den långa versionen! 🙂

    5. Där floden flyter fram – inte sett, Brad Pitt? inte jättesugen är jag rädd för

    4. Peter’s friends – inte sett

    3. Unforgiven – yay! bra

    2. Bitter moon – inte sett, men den skulle jag vilja se någon gång

    1. Strictly ballroom – inte sett, inte jättesugen men Sofia lobbar för den också…

  6. 10. Basic Instinct – ”…ryslig thriller med få sympatiska personer.”, det tycker jag låter som en bra premiss 😉 Gillar den och den är även med på min topplista. Lite kul att Verhoeven i princip gjorde en remake på sin egen film han gjorde hemma i Holland (The Fourth Man).

    9. Alladin – Ej sett.

    8. Reservoir Dogs – Även på min lista, fast klart högre upp.

    7. Gladiator – Aldrig hört talas om (denna alltså), men jag tackar för tipset då jag ser att Brian Dennehy är med.

    6. Aliens 3 – Såg själv originalversionen och DC-versionen för något år sen och tyckte båda hade bra och dåliga grejer. Minns inte vilken som var bäst p.g.a. detta.

    5. Där floden flyter fram – Ej sett och jag tackar för tipset. Kände till men missat den. Verkar vara en mysfilm man kan känna för vid rätt tillfälle.

    4. Peter’s Friends – Japp, denna tar jag även till mig då jag inte kände till den och ser gärna mysiga 90-talare.

    3. Unforgiven – Javisst är den även med hos mig.

    2. Bitter Moon – Sant att det inte är en film som släpper greppet i första taget. Den har något helt klart. Men trots allt inte en favorit.

    1. Strictly Ballroom – Kände inte till och vet inte om den lockar så värst mycket, men om tillfället ges ska jag försöka ge den en chans.

    • Tackar för tipset på Den fjärde mannen
      Ganska stabil 90 tals rollista i Gladiator men som sagt filmen är klyschig som få.
      Ta Floden och Peter innan du kastar dig över S.B 😉

  7. Två filmer vi delar på själva topplistan, men två ganska givna filmer. Och en av dem är Tarantino.

    Två filmer jag förmodligen bör gillar under rätt omständigheter, som du listar och som jag faktiskt har kvar att uppleva (trots att jag rört vid dem i nästan 10 år) är Bitter Moon och A River Run’s Trough It. Dom innehåller en del teman och stildrag jag brukar falla för! Peter’s Friends kanske är för mjuk och mysig för mitt hårda, våldssuktande hjärta? Men kammarspel gillar jag ju som upplägg, har jag förstått.

Lämna en kommentar