The Filmitch Mellanöstern challenge

Ett citat från filmen The Best little whorehouse in Texas får inleda helgens minitema:

Female Reporter: Governor, what do you think of the, the crisis in the Middle East?

The Governor: I was sayin’ just this morning at the weekly prayer breakfast, in this historic capital, that it behooves both the Jews and the Arabs to settle their differences in a Christian manner!

The Filmitch Mellanöstern challenge har sin bakgrund i att jag dumt nog, för vilken gång i ordningen vet jag inte, obetänksamt kastade en handske som plockades upp. Denna gång var det bloggaren Jojjenito som snappade upp den.  Efter en ordväxling i hans kommentarsfält bad jag honom att lista tre filmer jag skulle se som rör konflikten i Mellanöstern. Det gjorde han och resultatet är denna helgs filmval.

network

Bilden ovan är det främsta skälet till att jag ogärna ser filmer som rör s.k islamister och kriget i Mellanöstern. Det är en så komplicerad historia där jag inte har en susning i vad som är sanning eller lögn. Hela konflikten präglas av ett ”å ena sidan å andra sidan” resonemang där den enda sanningen är att våld föder våld. Detta gör att jag har svårt att sympatisera med karaktärerna i de filmer jag sett som rör denna genre då de mer eller mindre är lika goda kålsupare. Filmernas kvalitet varierar från att helt ignorera bakomliggande orsaker till att vara ren och skär propaganda. En annan orsak till mitt motstånd är att konflikten är fortfarande dagsaktuell och känns helt enkelt för nära inpå för att jag ska kunna avnjuta en film när jag bara behöver slå på nyheterna för att se dödandet som sker i islams eller demokratins namn.

Jag tänker inte utveckla mina tankar mer om denna sak då detta först och främst är en filmblogg – politik gör sig bäst i diskussioner IRL anser jag men jag ville ge en liten bakgrund som förhoppningsvis ger en någorlunda förklaring till varför jag har svårt för filmer som rör detta område. I värsta fall har jag bara ökat på förvirringen med mitt svammel. Hur väl Jojjenitos förslag på filmer står sig får ni svar nu i helgen.

 

 

6 tankar på “The Filmitch Mellanöstern challenge

  1. Spännande! Jag tror mig veta vilken film ni diskuterade och den är en av de senaste årens bästa filmer enligt mig så jag är jättenyfiken över vad du tycker om den. Hoppas du gillar den rödhårigas insats! 🙂

  2. Det mest negativa jag kan komma på med detta är att vi nu får vänta ännu längre på dina tankar om Batman v Superman 😀

Lämna en kommentar